Onderwerp:

Advies gevraagd over bemesting / natheid grond 8 jaren 1 maand geleden #44388

  • timplant
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo bonsai liefhebbers,

Bonsai boompjes hebben mij altijd geïntrigeerd maar omdat ik absoluut geen groene vingers heb ben ik er nooit aan begonnen. Tot 3 dagen geleden, ik kon het niet laten en heb een Carmona Macrophylla gekocht. Leek mij een prima soort voor een beginner, niet al te makkelijk zodat er uitdaging in blijft en hij ziet er tevens mooi uit als je het mij vraagt.

Bewatering / blad
Bij aankomst heb ik de bonsai goed bewatert omdat het easy care systeem dat bij de plant zat helemaal in de min zat. Hierdoor is de grond goed nat geworden en deze is nog steeds redelijk nat. Inmiddels heb ik het reservoir van het easy care systeem maar weer leeg gegoten want de dag erop begonnen enkele bladeren lichter te worden, ze zijn nu lichtgroen en ze worden steeds maar lichter en ik vermoed dat ze langzaamaan geel gaan worden.

Ik heb mij vooraf flink ingelezen op Google en diverse e-books en daar werd mij in verteld dat de grond redelijk vochtig mocht zijn maar niet nat, maar wat is te nat? Hieronder staat een foto van de grond en de bladeren, is dit normaal, die licht groene kleur of zijn de bladeren aan het afsterven. En is de grond te nat?

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Er zit een soort van witte uitslag op de stam, is dit kalkvorming?

Voeding
Ik heb direct met de bonsai vloeibare voeding gekocht NPK: 7-5-6 de verpakking is gericht op Bonasi (klikbaar voor exact product) . Zelf sla ik regenwater op in 0,5L flessen en ik was van plan om een flesje te voorzien met regenwater en mest. Mijn vraag is of het oké is om dit vooraf te mixen en het vervolgens bijvoorbeeld gemixt 5 weken te bewaren?

Licht
Ik werk in de grafische sector, licht is hierbij erg belangrijk, de kamer waar de bonsai in staat is geheel verlicht met 6000 kelvin LED-lampen, dit komt overeen met daglicht. Ik vroeg mij af of dit een positief effect heeft op de bonsai. Ik lees veel over groeilampen maar die staan veelal direct gericht op de bonsai en bevatten meerdere lichtsoorten. De plant krijg overdag genoeg daglicht, hij staat immers recht tegenover een raam op het zuiden op een plek waar in de zomer niet direct voor een lange periode felle zon op schijnt (dat is slecht, toch?)

Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by timplant.

Advies gevraagd over bemesting / natheid grond 8 jaren 1 maand geleden #44389

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
als je het substraat bekijkt is dit veel te vochtig, vettig en dicht. hij lijkt wel in een moeras te staan..

best dat je de boom zo snel mogelijk verpot in een goed drainerend substraat zoals o.a. akadama.

op dit moment dus niet bemesten en zeker tot een kleine maand na de verpotting wachten met bemesten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd over bemesting / natheid grond 8 jaren 1 maand geleden #44395

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Die plant staat te nat. Die systemen met een watermetertje.. Die werken alleen bij bijzondere bodems & potten. Voor bonsai niet zo goed geschikt. (Het geeft mensen een verkeerd gevoel van controle).

De grond moet tussen het gieten door de kans krijgen om aan te drogen; Niet kurkgdroog laten worden, maar wel zo droog dat je het gevoel krjigt dat de grond van kleur verandert.

De grond waar dit bomopje in staat is niet ideaal, maar ik denk dat ik zou wachten tot het voorjaar met verpotten, zodat je de boom lekker buiten kan zetten.

LED lampen van 6000K.. zegt mij niets over het lichtspectrum. Is dat een compleet spectrum? Of alleen 3 golflengtes die gebalanceerd wit opleveren? Probleem bij licht is, dat wat wij wit vinden, een balans tussen heel veel kleuren is. PLanten gebruiken vooral rood en blauw voor fotosynthese. Maar als de plant volop daglicht krijgt, zal het wel goed gaa.

Je wou toch een uitdaging?

Overigens.. Ik zou niet snel dit soort planten pakken om mee te beginnen. Veel te lastig in leven te houden, laat staan om ze gezond te houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren