Onderwerp:

Start bemesten. 8 jaren 6 dagen geleden #47832

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik ga eerst deze vloeibare mest van de action doen en als het wat warmer is koemest korrels in bemesting mandjes bij de bomen zetten en dan in het najaar een mest met minder N

word mijn eerste voorjaar/zomer/najaar dat ik boompjes ga verzorgen :blush:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Start bemesten. 8 jaren 6 dagen geleden #47837

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

leatherback schreef : Gelukkig ben ik geen plantfysioloog. Ehm of toch..


Dan zul je wel gelijk hebben en moet ik dringend stoppen met de verkeerde boeken te lezen :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Start bemesten. 8 jaren 5 dagen geleden #47848

  • JanDijk
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71
Het gevaar wat in sommige boeken schuilt is dat het vaak vertaalde boeken zijn die in een andere klimaatzone als de onze geschreven zijn. Daardoor is lang niet alle informatie die ze bevatten bruikbaar in onze klimaatzone. Zij nog opgemerkt dat sommige boeken ook nog eens behoorlijk gedateerd zijn en informatie kunnen bevatten die inmiddels achterhaald is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Start bemesten. 8 jaren 4 dagen geleden #47951

  • eke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 6
Vorig jaar koemest korrels bemest waar na een tijdje het hele oppervlak zwart werd en dicht slipte.Voor mij dus geen koemest korrels meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Start bemesten. 8 jaren 4 dagen geleden #47954

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

eke schreef : Vorig jaar koemest korrels bemest waar na een tijdje het hele oppervlak zwart werd en dicht slipte.Voor mij dus geen koemest korrels meer.


ook bij gebruik van bemestings korfjes ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Start bemesten. 8 jaren 4 dagen geleden #47956

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

dennisfranx schreef :

eke schreef : Vorig jaar koemest korrels bemest waar na een tijdje het hele oppervlak zwart werd en dicht slipte.Voor mij dus geen koemest korrels meer.


ook bij gebruik van bemestings korfjes ?


Volgens mij krijg je met alle vaste mest die je los op het oppervlak stort wel zwarte aanslag. Dat is gewoon het gevolg van rot. Die korfjes voorkomen dat. Dwz, daar blijft die rot beperkt tot in de korfjes... Maar die rot zorgt er juist voor dat de voedingsstoffen vrijkomen in voor de boom opneembare vorm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Start bemesten. 8 jaren 4 dagen geleden #47959

  • JanDijk
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71

marcellucas schreef : Volgens mij krijg je met alle vaste mest die je los op het oppervlak stort wel zwarte aanslag. Dat is gewoon het gevolg van rot. Die korfjes voorkomen dat. Dwz, daar blijft die rot beperkt tot in de korfjes... Maar die rot zorgt er juist voor dat de voedingsstoffen vrijkomen in voor de boom opneembare vorm.


Exact Marcel.

In de ruim dertig jaar dat ik organische korrelmest gebruik nog nooit last van dichtslippend substraat gehad. Maar ik geef dan ook nooit veel mest in één keer, zo iedere week een paar korreltjes. Voordeel is dat je zo ook nog eens veel gedoseerder kan mesten. Zo komen er bij gebruik van korrelmest bij iedere watergift meststoffen vrij daar waar bij het geven van vloeibare nest de meststoffen na een paar gietbeurten al grotendeels uitgespoeld zijn. En als je de toplaag een beetje los houd is er van dichtslippen geen sprake. Het geven van vaste mest vraagt nu eenmaal wat meer aandacht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Start bemesten. 8 jaren 4 dagen geleden #47964

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
Ik gebruik verschillende soorten mest, meestal begin ik met een vloeibare meststof maar dan goed verdunt. En giet overvloedig. Dan schakel ik geleidelijk aan over naar vaste organische meststof en blijf in de lente goed verdunde meststof geven.
Ik gebruik ook verschillende soorten/merken mest gewoon omdat de samenstelling en sporen in de mest net iets anders zijn. Een beetje zoals je zelf beter gevarieerd eet :P En ik experimenteer graag met mest :whistle: Zie soms duidelijk een verschil tussen twee (bijna) dezelfde planten. Op het randje en overbemesting pas ik regelmatig toe op plantjes waar het geen kwaad kan. Heb al enkele planten verloren eraan, maar ook enkele kunnen redden. Kan je veel uit leren... Bij de bonsaibomen is het een beetje zoals bij jan, liever wat meer gedoseerd dan één keer teveel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Start bemesten. 8 jaren 4 dagen geleden #48016

  • eke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 6
Mestkorfjes geprobeert dan slipt de oppervlakte niet dicht. Alleen vind ik de korfjes niet leuk staan in de bonsai.Vandaar dat ik nu eco styl AZ wil proberen. Het voordeel van deze mest is dat de hoeveelheid mest niet zo belangrijk is je kunt haast niet overbemesten als je per ongeluk iets teveel geeft. Eens kijken hoe dat gaat. Ik bemest alleen in voorjaar en in augustus najaarsmest eco az najaar.
Hoop dat oppervlakte nu niet dichtslipt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Start bemesten. 8 jaren 4 dagen geleden #48022

  • stevens
  • stevens's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
ik heb afgelopen week bemest met mijn bemestingsmethode(het spoelwater van mijn aquariumfilterwatten).
vergelijkbaar met bemesten met visemulsie mijn inziens ?
ze doen het daar dus super op want alles maakt vrolijk nieuwe scheuten.
dit probeersel van vorig jaar werkt perfect want mijn pinus strobus die het niet super doet qua nieuwe groei maakt dit jaar back budding knoppen aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren