Onderwerp:

Nieuwe eerste ervaring met bonsai 7 jaren 8 maanden geleden #52407

  • Shantha Hulsen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo Dennis,

Dank je voor de goede tip gaan we doen.
Ik dacht dat mos altijd goed was voor een plant?

Thanks!

Gr Bonsai Beginner

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe eerste ervaring met bonsai 7 jaren 8 maanden geleden #52408

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
ja ze hebben heel wat positieve eigenschappen in de natuur, maar houden wel lang water vast en veel, bij veel regenval kan dit een probleem worden omdat alles TE LANG te vochtig blijft. De pot groeit vol met mos, de grond is wat minder luchtig. Afhankelijk van je plantsoort, watergift, standplaats kun je overwegen wat mos te laten staan.

Omdat mij bomen veel regen te verduren krijgen verwijder ik het mos regelmatig, komt na tijd weer terug. Een beetje als buffer voor water is goed op zeer warme dagen, maar als je merkt dat het geheel te nat blijft door het mos en vooral het mos op de plant zelf verwijder je best.

Hou alles zo proper mogelijk ;)

Ik zou niet gaan knippen aan de naaldjes, gewoon laten op natuurlijke wijze laten afsterven. Zoals ik eerder zei: er kan hier en daar nog wat nieuw loof ontstaan. Eens met de hand er door heen wrijven en de echt losse, dode stukken kan je er zo uithalen zonder knippen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe eerste ervaring met bonsai 7 jaren 8 maanden geleden #52412

  • Shantha Hulsen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo Trap,

Gaan we dat eens proberen omdat er ook stukjes bruin tussenzitten waar ook groen aanzit.
De "dode" takjes zal ik eens kijken door in mijn handen te wrijven.
Mijn boom staat onder een afdak dus ik zal het mos nog even erop laten.

Bedankt voor de tips!

Gr Bonsai Beginner

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe eerste ervaring met bonsai 7 jaren 8 maanden geleden #52419

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
Dat op de stam zou ik wel gaan verwijderen. Ook staat een juniperus wat graag aan de droge kant. Hij gaat net meer last hebben van natte grond dan van droge grond. Ook zijn het geen grote "drinkers", zeker als je vaak gaat nevelen merk je dat ze "weinig" water gaan opnemen via de wortels. Te nat bij een juniperus kan op termijn voor problemen zorgen.

Een goede balans watergift/substraat/waterverbruik van de plant vinden. Hij ziet er wel al stukken beter uit, dus denk wel dat je goed bezig bent ;) Alleen niet te vroeg juichen en hem zeker nog een hele tijd laten recupereren vooraleer je begint met grote handelingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe eerste ervaring met bonsai 7 jaren 8 maanden geleden #52423

  • Shantha Hulsen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo Trap,

Idd dat is waar hopen dat het zo doorgaat. En hij niet afsterft...
Supergoed die tips zal eraan werken. Mos verwijderen met mesje??
Ik heb er geen verstand van verder maar zie wel dat hij wat groener wordt...zal hem tot die tijd blijven verzorgen en hopen dat het werkt...eerste keer dat ik een Bonsai heb.

Maar tot zoverre dua bedankt.

Gr Bonsai Beginner

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe eerste ervaring met bonsai 7 jaren 8 maanden geleden #52425

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
niet met een mesje hoor
gewoon met de vingers er af halen moet lukken :)

ik heb ook een juniperus staan die wat verwaarloosd was bruine plukken met groen die nu toch alweer helemaal groen zijn geworden.
laat hem dit jaar lekker zijn gang gaan en gezond worden en dan volgend jaar eens kijken wat ik er aan ga doen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe eerste ervaring met bonsai 7 jaren 8 maanden geleden #52428

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
ja gewoon met de vingers, eventueel eens erna met een borsteltje (geen staalborstel) of een oude tandenborstel (of een nieuwe :P ) alles goed opkuisen. Als de stam schilfert, kan je die eventueel de grote stukken er ook afhalen. Sommige behouden dit omwille van het "natuurlijk" uitzicht. Maar het is een broedplaats van ongedierte,...

Ik zelf hou van alles zo proper mogelijk te houden en zo weinig mogelijk bestrijdingsmiddelen te gebruiken. Regelmatig checken op ongedierte en ziekten zodanig dat ik maar een minimum aan bestrijdingsmiddel nodig heb. Ook tangen en scharen worden gepoetst zoals bij een tandarts :lol: . Het hoeft allemaal niet zo strikt te zijn.

In hygiëne kan je ver gaan, terwijl je nog altijd ziekten kunt krijgen. Je kan er enkel de kansen wat mee gaan beperken. Ik heb hier regelmatig eens een zieke plant in de tuin, maar bij mijn bonsai heb ik hier minder last van.

Zelf kan je je niet gaan behoeden tegen de bonsaimicrobe :lol: Als je dit plantje een jaar hebt, kan het eventueel zijn dat je wil gaan uitbreiden naar meer planten. Hier hebben we allemaal wat last van. Het grootste risico van deze microbe is een lege portemonnee :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe eerste ervaring met bonsai 7 jaren 6 maanden geleden #54244

  • yveske
  • yveske's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 78
  • Ontvangen bedankjes 2
Lijkt me een mooie boom

An tips kan ik niet veel geven ben zelf maar beginner. Hopelijk word hij snel weer mooi

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren