Onderwerp:

Tot wanneer bemesten 7 jaren 7 maanden geleden #53932

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Hallo,

Ik vroeg me af tot wanneer er mag bemest worden met meststof met veel stikstof?
En wanneer mag er meststof zonder stikstof gebruikt worden en tot wanneer?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tot wanneer bemesten 7 jaren 7 maanden geleden #53939

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
Kan niet heel veel kwaad als je nog voeding geeft met stikstof. Je kan ook gewoon je mest met stikstof gaan afbouwen...

Vorige week nog wat visemulsie gegeven aan sommige bonsai, de fles is nu op. Ik bouw zelf af met een PK bemesting (met heel wat spoorelementen) van september tot oktober/november ongeveer. Vaste mest laat ik liggen tot het vanzelf volledig afgebroken is.

Ik denk sowieso als je tijdens de lente en zomer goed bemest hebt je in de herfst niet meer overdreven moet gaan voeden... Nu ik merk wel vooral bij subtropische soorten: een in de lente/zomer slecht bemeste boom kan in de winter wat afzien. Dus geef de "vergeten", wat minder winterharde planten wat extra aandacht/mest. Bemesting verschilt een beetje van plant tot plant...

Er is maar één iemand die je bomen kent en dat ben jij. Twijfel je over je "herfstbemesting" doe het dan rustig aan, en kijk hoe ze de winter doorkomen. Over het algemeen denk ik zelf dat overbemesting veel vaker voor komt dan te weinig mest bij iemand die gebruik maakt van meststoffen. De voorgeschreven dosissen zijn vaak te hoog en te frequent voor sommige planten heb ik al willen merken... Bemesten met mate ;) Overbemesting kan het wortelgestel ernstige schade toebrengen. (zouden ze er trouwens moeten opschrijven zoals op de sigaretten :lol: )
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom Haest, Pol

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tot wanneer bemesten 7 jaren 7 maanden geleden #53940

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Zolang de temperatuur niet overdag onder de 10 graden dreigt te blijven, wordt er bij mij gemest. Ik heb geen mest zonder N. Alles wat de plant niet opneemt, spoelt uit, mijn grasveld, terras, borders in.

Ik heb het hele idee van verschillende mesten nooit echt begrepen. De boom neemt op wat nodig is. Bij het juiste substraat hoopt de rest zich niet op.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom Haest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tot wanneer bemesten 7 jaren 7 maanden geleden #53944

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

leatherback schreef : Zolang de temperatuur niet overdag onder de 10 graden dreigt te blijven, wordt er bij mij gemest. Ik heb geen mest zonder N. Alles wat de plant niet opneemt, spoelt uit, mijn grasveld, terras, borders in.

Ik heb het hele idee van verschillende mesten nooit echt begrepen. De boom neemt op wat nodig is. Bij het juiste substraat hoopt de rest zich niet op.


Waarom heb ik me ook al afgevraagd. Is het niet zo dat de meeste planten deze periode minder stikstof gaan opnemen/nodig hebben? Er vanuit gaande dat de plant genoeg stikstof heeft gekregen tijdens de lente en de zomer natuurlijk...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom Haest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts