Onderwerp:

bladbemesting 6 jaren 10 maanden geleden #66852

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159

Trap schreef :

Tom Haest schreef : Als ik de buienradar mag geloven zal het vanavond niet regenen.
Als het enkele uren niet regen zullen ze wel iets opnemen zeker?

Als ik jouw reactie bekijk, trap, is het dus belangrijk dat de onderkant bemest van het blad word?


ja de mest "dringt binnen" via de huidmondjes. Goed en slechte momenten zijn wanneer de huidmondjes het meest open staan. Waarom goed en slecht...
goed omdat je mest dan optimaal in het blad terecht komt
slecht omdat bladmest ook belastend kan zijn (zoals bij de wortels, vooral door het zout erin). Je bladeren kunnen door teveel "bladmest" schade oplopen, sneller uitdrogen,... Dus mss wat opletten met "bladmesten" op zeer warme en/of winderige dagen. (heb ik getest met overdreven te gaan bladmesten, je kan effectief serieuze bladschade krijgen door bladmest)

Ik zie bladmest als een extra en/of als ik de wortels niet extra wil belasten. Er is zeker geen nood aan bladmest, en zeker bij gezonde planten zie je niet veel verschil als je bladmest of niet. Net zoals bij de mens, als je lichaam genoeg vitamine C opneemt door voeding heb je niks aan een vitamine C pil...

!!NA enkele warme groeidagen durf ik ook wel eens bladmesten omdat IK DENK de voedingstoffen zo terug sneller aan te vullen bij de plant




1 maal 1/4 dosis visemulsie met bio-alg en 1 maal 1/4 dosis hb101 met bio-alg en nu en dan een beetje magnesium erbij zal wel niet teveel zijn zeker?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladbemesting 6 jaren 10 maanden geleden #66856

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

Tom Haest schreef : 1 maal 1/4 dosis visemulsie met bio-alg en 1 maal 1/4 dosis hb101 met bio-alg en nu en dan een beetje magnesium erbij zal wel niet teveel zijn zeker?


die hb101 kan volgens mij niet veel kwaad, kun je blijkbaar elke dag spuiten... Ik heb een flesje en het ruikt zo goed dat ik het in een limonade wil mixen :lol:
en zolang je van die andere niet boven de dosis gaat, en het zijn trouwens organische meststoffen die je gebruikt.

Meestal bevat "voor bladmest bedoelde" bladmest enkele synthetische materialen. bijvoorbeeld: ureum(die veel sneller omgezet wordt in nitraat en zo sneller de plant van stikstof voorziet). Effectiever, maar ook meestal wat agressiever voor de plant. Organische stoffen doen er veel langer over om omgezet te worden naar werkzame stoffen... dus als bladmest... ik weet het niet.

Ik heb het laatste jaar veel anorganische bladmest toegepast op verschillende planten en je moet al serieus gaan bladmesten om schade te doen. En echt zichtbare voordelen heb je er niet bij. Wel op sla zag ik een duidelijk verschil :dry: :lol: Dus het moet ergens wel iets doen. En de acers waren de eerste om te lijden onder het vele bladbemesten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom Haest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladbemesting 6 jaren 10 maanden geleden #66892

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Ureum is urine ;)

Om vaste organische mest af te breken zijn microorganismen nodig en die doen het pas boven een bepaalde temperatuur. Denk maar aan mycorrhyza. Die zijn ook nodig om mest om te zetten in een voor de plant opneembare vorm.

Hb-101 is officieel geen mest. De vloeibare variant wordt boven de grond gebruikt maar er is ook een korrelvariant. Voor op de bodem neem ik aan want het lost niet snel op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts