Onderwerp:

DCM meststoffen 6 jaren 9 maanden geleden #68636

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Ik zit zowat te zoeken naar een iets goedkopere manier van bemesten.
Nu gebruik ik abrakas, maar dat komt nogal duur uit als je elke maand nieuwe moet leggen.

Ik kwam de volgende producten tegen van dcm.
Iemand ervaring met deze producten of 1 ervan.
Ik zou van elk iets nemen en mengen om in theezakjes te doen en op de potten te leggen.

De verhouding van wat hoeveel per theezakje weet ik nog niet, maar kan makkelijk aangepast worden al naar gelang de behoefte en het seizoen, denk ik dan.

De eerste is hier onlangs behandeld.

DCM Kieseriet: Magnesium voeding voor planten
DCM Kieseriet is een natuurlijke bron van magnesium (26% Mg0) toepasbaar bij planten, moestuin, biologische landbouw, etc. Het magnesium komt makkelijk vrij en wordt snel door de plant opgenomen. Magnesium zorgt voor een prachtige diepgroene kleur van alle groene planten
EG-meststof - kieseriet (26 % MgO)



DCM Organische stikstof op basis van bloedmeel
DCM Organische Stikstof is een puur natuurlijke bron van stikstof. Dankzij de zachte en veilige werking mag dot product gebruikt worden voor alle groenten, kruiden, fruit, siergewassen en gazon. Bloedmeel is tevens een uitstekende energiebron voor talrijke bodembacteriën. Zo houd het ook de bodemvruchtbaarheid op peil.
mengsel van organische stikstofmeststoffen - 13 % organisch gebonden stikstof (N)


DCM Beendermeel: fosfor voor planten
DCM Beendermeel is een natuurlijke bron van fosfor en stikstof. Het hoge gehalte aan fosfor stimuleert de wortel-, bloem- en vruchtvorming en zorgt voor stevig ingewortelde planten, een rijke bloei en een overvloedige oogst.
Beendermeel geeft extra energie aan de planten die ze dan gebruiken voor inworteling, bloei, vruchtvorming en zaadvorming. Deze beendermeel is 100% organisch en wordt toegelaten voor gebruik in de biologische land- en tuinbouw.
beendermeel voor meststof - NP 6-16



DCM Tuinkali/Tuinpotas: Natuurlijke kalium voor moestuin en siertuin
DCM Tuinpotas is een puur natuurlijke bron van kalium. Dankzij het hoge gehalte aan kalium zorgt dit product voor dikkere vruchten bij tomaten, aardappelen, uien, kolen en alle vrucht- en knolgroenten, en krijgen de bloemen van allerlei sierplanten intense kleuren. Kalium zorgt voor de waterhuishouding in de planten. Dit wil zeggen dat de plant beter het vocht kan vasthouden, zelfs in drogere periodes!
samengestelde organische meststof NK 2-20



DCM lavameel voor planten
DCM Lavameel is een zeer fijn, gemalen poeder afkomstig van vulkanische gesteente. Dit gesteente is afgekoelde lava die gestolt is en vormt een zeer vruchtbare bodem. Op deze eigenschappen is het gebruik van gesteentemelen gebaseerd. Lavameel is bladversterkend en vermindert de gevoeligheid voor insecten en schimmelziekten doordat het vocht absorbeerd.


Wat denken jullie? Is het het proberen waard.
Of wil ik het mezelf te moeilijk maken om bijvoorbeeld de juiste verhouding te vinden?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

DCM meststoffen 6 jaren 9 maanden geleden #68638

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik denk dat je het jezelf te moeilijk maakt. Maar ik vind in het algemeen dat mensen het bemesten te moeilijk maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

DCM meststoffen 6 jaren 9 maanden geleden #68640

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik heb geen ervaring met dcm en weinig ervaring met benesten in het algemeen

Ik doe het zo:
Ik gebruik ook theezakjes en heb verschillende meststoffen staan oa van ecostyle en koop gewoon wat in de aanbieding is
Zo nu en dan giet ik eens vloeibare mest met een gieter volgens mij van de action

Het enige waar ik verschil aanhou is zuurminnende planten krijgen teezakjes met meststof voor azalea/rododendron
coniferen zakjes met meststof voor conifeeren en de kalkminnende planten krijgen zakjes met buxus meststof

Ik heb nu ecostyle meststof met rhizamax er in schijnt goed te zijn voor de wortels maar de reden dat deze mest nu heb is eigenlijk alleen maar omdat ze 50% korting waren :p

Verder kan ik niet uit ervervaring zeggen of andere meststoffen beter werken of dat mijn bomen misschien net zo goed zouden groeien zonder mijn mest zakjes
Ook heb ik geen idee of ik wel genoeg of misschien te weinig bemest

Ik zie het maar zo: ze groeien allemaal lekker door dus ik doe vast iets goed :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

DCM meststoffen 6 jaren 9 maanden geleden #68643

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
Ja kan je volgens mij wel doen. Maar is het niet simpeler om een goedkopere samengestelde meststof te gebruiken? Ik heb geen vaste meststof, maar de goedkoopste die ik staan heb is 10 euro voor ongeveer een 300 liter vloeibare meststof te maken (organisch minerale meststof --> zeker niet gaan overbemesten hiermee). In de zomer leg ik wel korrels(organisch). En koop regelmatig wel eens een ander merk. Als een bepaald merk een sporenelement niet bevat dan vul je dat tekort nooit aan. Ik hou wel wat rekening met de behoeften van bepaalde planten, maar niet overdreven. Bv bij een azalea pas ik wat meer op met de minerale meststoffen. Maar in de praktijk is het gewoon de azelea laatst ermee bemesten met het "restje" in de gieter met wat meer water bij.

DCM is volgens mij geen goedkoop merk,... Als je zoekt naar goedkopere meststoffen zou ik toch nog even rondkijken. Gewone standaard mestkorrels kan je ook gaan gebruiken... 1001 manieren die werken, je mengeling zal ook wel werken maar er zijn zeker nog goedkopere, even effectieve manieren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

DCM meststoffen 6 jaren 9 maanden geleden #68644

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
De prijs vond ik meevallen. Ik denk iets van een 7,5 voor de stikstof, de andere rond de 6€ voor 1,5kg.
Ik zoek niet het goedkoopste, want daar kun je lang naar zoeken.
Ik denk dat ik het eens zal proberen.
Voor nu bv 3 schepjes stikstof en van de rest 1.
En tegen het einde van het groeiseizoen de stikstof eruit laten.
Er zal wel wat werk zijn om de zakjes te maken, maar dat doet mijn vriendin graag.:cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tom Haest.

DCM meststoffen 6 jaren 9 maanden geleden #68672

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Wij zijn over 3 jaar in bonsaischool overgeschakeld op DCM mestoffen ( hagen en coniferen ) met een positief resultaat
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom Haest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts