Onderwerp:

Automatisch bewateren. 6 jaren 6 maanden geleden #69961

  • Juniperamonus
  • Juniperamonus's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 2
Hoi,

Voor werk ben ik vaker 2 a 3 weken van huis. Weet iemand mss een goede oplossing om de bonsai automatisch water te geven en dat het substraat langer vochtig blijft?

Zelf zat ik te denken aan een spray bar boven de boompjes met een klein pompje die z'n water uit de vijver pakt en een tijdklok.
En dan 's morgens en 's avonds 2 a 3 minuten water geeft.

Of is het werken met kegels vna Blumat mss een optie?
Mijn vriendin wil nog wel eens wat vergeten..........vandaar.
Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Automatisch bewateren. 6 jaren 6 maanden geleden #69962

  • Juniperamonus
  • Juniperamonus's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 2
Ik zie net de andere topics.....excuses:blush:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Automatisch bewateren. 6 jaren 6 maanden geleden #69973

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2406
  • Ontvangen bedankjes 930
ik heb dit jaar dus ook een topic hierover geopend. maar niet echt een 100% bevredigend antwoord gekregen en ben dus zelf maar aan de slag gegaan. Ik heb een sproeiinstallatie gemaakt, hangend aan een pergola. Maar ik kom tot de conclusie dat het absoluut niet zaligmakend is. In ieder geval niet in de zomer. Bij mij hangen de sproeiertje zon 80 cm uit elkaar, maar het 'regent' niet overal even hard. Simpel gezegd: het meeste valt er naast... Wellicht is het beter als er om de 40 cm een sproeier boven de bomen hangt. Of in combinatie met drupperlaars. Ik denk dat dat dan wel beter werkt.
binnenkort ben ik voor een paar dagen weer weg, dan durf ik het wel aan. Maar dus niet in de zomer en zeker niet voor 3 weken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Automatisch bewateren. 6 jaren 6 maanden geleden #69976

  • Juniperamonus
  • Juniperamonus's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 2
Hoi Marco, ik ben van plan om zoiets te maken. Alleen de buizen dan he. daar de boompjes onder zetten. Een mini pompje in de vijver met een tijdklokje.
En dan 2x per dag laten bewateren. Als je geen vijver hebt zou je met een Gardena Easy Control kunnen werken.
Nevelt het met die sproeiers mss teveel?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Automatisch bewateren. 6 jaren 6 maanden geleden #69977

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2406
  • Ontvangen bedankjes 930

Juniperamonus schreef : Hoi Marco, ik ben van plan om zoiets te maken. Alleen de buizen dan he. daar de boompjes onder zetten. Een mini pompje in de vijver met een tijdklokje.
En dan 2x per dag laten bewateren. Als je geen vijver hebt zou je met een Gardena Easy Control kunnen werken.
Nevelt het met die sproeiers mss teveel?

hoezo teveel? Tis wat te slecht verdeeld. Dus er valt een hoop naast de potten. Ik heb ook een pot staan van 8 cm, zo gemist.
Jouw idee gaat niet werken Ik je vertellen, het water verdeelt niet goed en is ook helemaal niet te sturen. Maar je kunt het natuurlijk proberen, een paar pijpjes zijn de kosten niet..
Ik noemde het al: combinatie met druppelaars en sproeiertjes gaat het beste werken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Automatisch bewateren. 6 jaren 6 maanden geleden #69978

  • Juniperamonus
  • Juniperamonus's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 2
Dat bedoel ik ook met teveel. Dat ie zoveel nevelt dat er veel "weg waait" dus ernaast valt.
Ok, ik zal eens gaan rondneuzen. Thanks!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Automatisch bewateren. 6 jaren 6 maanden geleden #69996

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik ben met de gardena micro setjes aan het knoeien. Daar heb ik van het zomer een week de boel odner laten staan, en dat is goed gegaan. maar ja, er gaan wel een boel naast. Je bent een groot vlak aan het sproeien, en relatief lang zodat ook de grootste potten voldoende water krijgen.

Naast verspilling, merk ik dat je veel kalk op het blad krijgt. En ik ga er vanuit dat het oko niet ideaal is vwb meeldauw. Maar als oplossing tussendoor primae t doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Automatisch bewateren. 6 jaren 6 maanden geleden #70005

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
Ik gebruik ook een volledige set van gardena, en ook enkele van hun "regelbare" druppelaars. Die kan je afzonderlijk instellen, als je je planten wat kent weet je welke er meer/minder waterbehoefte hebben. De sproeiers gebruik ik enkel tijdens warme perioden. Daarvoor heb je kleine ventieltjes die je open of toe kan zetten. Ga ik in een warme periode weg dan is het sproeien en druppelen.

Het is niet ideaal voor een lange tijd! Daarom ben ik een eigen systeem aan het ontwikkelen, maar helaas weinig tijd gehad door 2 tamelijk zware herexamens. Ik ben wel alles goed aan het documenteren. De code ( voor een rapsberry pi) zal open-source zijn en alle gebruikte materialen in een lijst. Ik zit momenteel al aan 220 euro ongeveer en dit zal voor 10 bomen individueel te bewateren zijn (dus wel nog wat an de dure kant). Of ik het tamelijk betrouwbaar zal krijgen weet ik nog niet. Ik denk ergens volgend jaar met de basis klaar te zijn en post het dan wel eens op het forum voor mensen die wel graag iets in elkaar knutselen. Het systeem wordt ook wel gemaakt met druppelaars en nevelaars van gardena, deze vind ik persoonlijk niet slecht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Automatisch bewateren. 6 jaren 6 maanden geleden #70019

  • Pim de Vreede
  • Pim de Vreede's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 49
Ik had vorig jaar het easy systeem van Gardena met veel druppelaars.
Dit gaf toch veel dryspots met watergeven.
Dit jaar de meeste druppelaars vervangen door nevelsproeiertjes.
Dit werkte perfect, de nevelsproeiers staan omhoog gericht, dus watergeven gaat veriticaal omhoog tegen blad en stam, valt neer als een regenbui, top!
Op de grote bomen 2 nevelaars en waar nodig een extra druppelaar.
Ik kon via marktplaats met een koopje komen aan het watercontrole systeem via wifi komen.
Dit is helemaal perfect, bij een normale dag via de computer water. Bij een warme dag via de telefoon een extra watergift, bij een regendag via de telefoon watergift uitgeschakeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Automatisch bewateren. 6 jaren 2 maanden geleden #72141

  • Teun1
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49
Ik kom dan wel 4 maanden te laat, maar zelf heb ik een arduino-systeem gebouwd naar dit voorbeeld:
www.instructables.com/id/Soil-Moisture-Sensor/
www.instructables.com/id/Arduino-LCD-Soil-Moisture-Sensor/

Ik kan het andere voorbeeld even niet meer vinden, die bevatte naast de vochtigheidsensor ook een LCD scherm, thermometer, en andere diverse functies. Met het apparaatje als set (kleine 40 euro, los van de slangen, ik kan overigens maximaal 4 pompjes aansluiten) regel ik een waterpomp die een aantal seconden draait bij een te laag vochtigheidsniveau.
In mijn geval is de kritieke vochtgrens 20%, dan schakelt het pompje in totdat de meter 80% registreert, en dan schakelt het pompje weer uit.
Van hetzelfde systeem heb ik een datalogger gebouwd, die temperatuur, luchtvochtigheid en watergehalte bijhoudt in een excelbestand. Zo probeer ik per pot een trend op te stellen; watergehalte = startwaarde - afname per dag bij temp X en LV Y
Omdat de sensoren nogal snel vergaan (ze kosten 60 cent gelukkig), kan ik die straks weglaten, en mijn mini-computer de opdracht geven om een schatting te doen van de benodigde watergift bij bepaalde temperaturen.

De low-tech manier lijkt mij om een wik te maken; een katoenen draad door de potgaten in de bodem, en laten hangen in een flinke waterbak. Door de verdamping en wateropname uit de bodem, ontstaat er een aanzuigende kracht, waardoor de draad water aantrekt van uit het reservoir. Een klein kneepje wasmiddel kan nodig zijn om het water een extra zetje te geven in het begin. Zo deed mijn grootvader dat, en zo doe ik het nog steeds als ik op vakantie ga.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: KobusKoops

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts