Onderwerp:

Nieuw hier 9 jaren 6 maanden geleden #35315

  • GDuivenkate
  • GDuivenkate's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Aan ChrisV: dank voor je berichtje inclusief tips! En leuk om verwelkomt te zijn op ’t forum. De positieve berichten die ik kreeg neem ik mee en ik zal verder met plezier met mijn ficus aan de slag gaan of het nu “feitelijk” wel of geen bonsai is. Ook een verre reis begint met de 1ste stap.
En Auk: Een feit moet met objectieve waarnemingen vastgesteld en getoetst kunnen worden. Ja ik kocht een kamerplant, die ik vormen wil alsof ’t een bonsai is. Dat jij dat afzichtelijk vindt interesseert me eerlijk gezegd geen lor. Het was mij niet bekend dat er onder bonsai liefhebbers zoveel dogma’s heersten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw hier 9 jaren 6 maanden geleden #35320

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Jammer dat dit topic zo'n negatieve toon heeft.

Dat de ficus ginseng over het algemeen niet als bonsai gezien wordt lijkt mij duidelijk.
Neemt niet weg dat je van dit soort boompjes best iets leuks maken kan.
Er is weliswaar geen stam en geen natuurlijk ogende takkenstructuur, maar met de juiste behandeling en genoeg geduld moet dit toch wel te realiseren zijn.
Iets wat mij juist een leuke uitdaging lijkt voor een herintredende hobbiest.

De vragen over wanneer er aan te werken lijkt mij dan ook een goede stap in de goede richting.

Nu heb ik helemaal geen ervaring met de ficus, maar ik zou hem eerst eens door laten groeien.
Wat experimenteren met watergift, bemesting e.d. en als er achter 2 of 3 jaar langere dikkere takken aan zitten eens een stam kiezen en de rest weg knippen. Vervolgens een takkenstructuur gaan opbouwen.
Nogmaals, ik heb geen ervaring met de ficus, maar mij lijkt dat op een goede manier over een jaar of tien niks meer van de door kweker gevormde malsai te zien is. Dus een heel leuk meerjaren project.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: GDuivenkate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Matje. Reden: spelfouten iii]:)

Nieuw hier 9 jaren 6 maanden geleden #35364

  • RickD87
  • RickD87's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 115
  • Ontvangen bedankjes 21
oh maar van een ficus is zeker iets leuks te maken, of het dan ''echte'' bonsai is voor iedereen laten we links liggen.
zo heb ik afgelopen maart de ficus van mijn moeder, welke ze al jaren als kamerplant had, geruild tegen een ulmus die ze mooi vond.
en waarom niet met deze boom naar een vereniging? heb ik ook gedaan en na de nodig uitleg dat het eigelijk geen bonsai
is, vond men het toch een aardig boompje en gaf men mij meteen tips.

en mocht je het tegen komen, wellicht is een leuke ulmus (chinese iep) dan iets voor je.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: GDuivenkate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by RickD87.

Nieuw hier 9 jaren 6 maanden geleden #35365

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Dit soort bonsai (plant) vind ik wat mooier, aanvaardbaar, als de dikke wortels zowat helemaal 'begraven' zijn zodat het nog uitstekende deel als een dikke stam, wortelvoet overkomt, ongeveer zoals op de foto's in voorgaand bericht. Ik weet niet of ze zodanig in te korten zijn dat ze in een platte schaal passen. Iemand wel ondervinding?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw hier 9 jaren 6 maanden geleden #35366

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Dan zal je hem moeten marcotteren boven de grond. De wortels bij een ginseng groeien vrijwel helemaal onderuit de dikke wortels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw hier 9 jaren 6 maanden geleden #35369

  • RickD87
  • RickD87's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 115
  • Ontvangen bedankjes 21
:sick:

Ivan schreef : Dit soort bonsai (plant) vind ik wat mooier, aanvaardbaar, als de dikke wortels zowat helemaal 'begraven' zijn zodat het nog uitstekende deel als een dikke stam, wortelvoet overkomt, ongeveer zoals op de foto's in voorgaand bericht. Ik weet niet of ze zodanig in te korten zijn dat ze in een platte schaal passen. Iemand wel ondervinding?


met geduld en in fases zijn ze in een vrij platte schaal te krijgen.
de bovenstaande ficus van mij had een ondergrondse wortelpartij zo groot als de plantenpot waar hij ruim 10jaar in zat.
in 4 fases heb ik hem uiteindelijk in zijn huidige bonsaipot gekregen en zal tegen de tijd dat hij weer aan de beurt is proberen om hem in een nog plattere pot te krijgen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ivan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts