Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Juniperes old grey 2013 9 jaren 1 week geleden #38401

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Nieuw topic van een nieuwe boom.

Deze boom heb ik in 2013 nog op de valreep bij jansen koopmans gekocht voor daar de deuren sloten. Er staan wel ergens op het forum een fote van, maar ik Was van deze nog geen topic gestart. Bij deze dus.

Vanmorgen werd er bij de bonsai vereniging een boombespreking gehouden. Voor mijeen uitgelezen kans om deze boom mee te nemen.

Deze boom heb ik na aankoop in 2013 in de volle grond gezet en afgelopen jaar in een pot. Omdat hij het heel goed gedaan heeft, vond ik het tijd om over volgende stappen na te gaan denken. Vandaar dat ik hem meegenomen heb naar de vereniging. Toch niet slecht om ervaren mensen real life te laten kijken en advies te laten geven.

Het advies Was om juist nu een en ander weg te snoeien en later dit jaar te gaan bedraden.

Dus met de nieuwe concaaf tang die ik vandaag ook gekocht heb aan de slag gegaan.

Ik zal straks even foto's online zetten. Dit lukt me opnieuw niet vanaf de telefoon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Matje.

Juniperes old grey 2013 9 jaren 1 week geleden #38407

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
ier een foto van de bespreking, op de achtergrond op het bord 2 opties die ik ook in gedachten had.
Optie 1 Van de hoofdstam de kortere rechtse gebruiken en de langere linkse verwijderen, de dikkere tak aan de rechterkant kort houden voor een loof pad, om zo een compacte boom te creeen.

optie 2 een dubbelstam door de linker hogere als stam te gebruiken en van de rechtse dikke tak een tweede stam maken.

Tuurlijk zijn er meer opties maar deze twee zouden snelst resultaat geven
Op deze foto kijk je tegen de achterkant van de boom aan



Ik heb meer foto's maar die moet ik eerst verkleinen, nu niet op mijn eigen laptop

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Matje.

Juniperes old grey 2013 9 jaren 1 week geleden #38408

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Dan nu de foto's:

Eerst een foto van vlak na aankoop in 2013, geplaatst in de volle grond
Op deze foto zie je wat nu de achterkant is. De boom is hier enkel wat uitgedund.



Hier een jaar later, juni 2014. Na deze foto is hij in de huidige pot geplaatst.
Duidelijk is te zien dat hij goed gegroeid is.



Een foto van februari dit jaar. Op deze plek heeft hij de winter doorgebracht.
Hier is ook de groei van 2014 goed te zijn.



Wat me nu pas opvalt is dat de boom op alle foto's tot nu toe aan de achterkant genomen is :woohoo: Dit terwijl ik toch al vanaf het verpotten overtuigd ben van de huidige voorkant. Het zal ook komen omdat ik de voorkant naar de muur gezet heb omdat de achtertakken behoorlijk lang waren en ik hem zo dichter bij de muur kon zetten.

Dan nog een vóór foto van vandaag:



Op deze foto kun je zien dat er best veel mogelijkheden zijn.
2 voor de hand liggende opties vond ik zoals eerder beschreven een wat compactere boom, maar dus wel een stevige, met sterke verhoudingen, een tweede optie vond ik de dubbelstam, maar daar zou nog veel tijd in gaan zitten en dan wordt de boom ook een stuk groter, wat de verhoudingen minder zou maken.
Dan is er ook een cascade van te maken, rechtse deel is te marcoteren om er twee bomen uit te halen. Ik heb er in het jaar dat hij in zijn pot staat veel dingen in gezien.

Gekozen heb ik dus voor de compactere boom, dit ook het advies uit de boombespreking uit de vereniging vandaag:



De meest linker hogere stam is dus verwijderd, de hoofdstam is ingekort met nieuw groen bovenin om een nieuwe top te vormen. Aan de linkerzijde is een dikkere tak volledig weggehaald en een andere ingekort, deze twee zaten te dicht op elkaar. rechts is ook alles wat ingekort, maar wel zo dat er overal nog groen bleef zitten. In de toekomst zal hier en aan de achterzijde nog meer weg gaan, maar voor nu vond ik het netjes.
Dan is de linkertak aan de voorzijde met draad naar beneden gespannen, wellicht iets teveel, maar bij een verpotting zal de boom wat naar rechts gekanteld worden, dus dan valt dit weer mee.
De dikke tak aan de rechterkant is ook naar beneden gespannen, het advies was om deze gelijk met de potrand te laten lopen, evenwijdig. Hiervan ben ik niet overtuigd, maar ik probeer het en we zien wel.
Verder is er aan de linkerkant verder naar boven nog een tak naar beneden gebogen, ook met spandraad.
Enkele dikkere takken aan de voorzijde bovenin heb ik ook nog verwijderd.

Dan was er ook nog slecht nieuws:
Dit werd mij aangewezen als perenroest, deze tak is dus in zijn geheel verwijderd.


Later dit jaar zal ik wat in draad gaan zetten.

Graag jullie mening

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperes old grey 2013 7 jaren 6 maanden geleden #54324

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Updateje,
Gesnoeid naar idee van phillip haasen vorig jaar. Daarna laten groeien. Ik heb wat verschillende ideeen maar ik mis de tijd om er even goed in te duiken.


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Orlando

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperes old grey 2013 7 jaren 6 maanden geleden #54326

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
ziet er in iedergeval gezond uit man leuke boom om aan te werken ben benieuwd hoe hij er uitziet als je klaar bent !
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperes old grey 2013 7 jaren 6 maanden geleden #54329

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
Ja tijdsgebrek... Wel een leuke collectie jeneverbessen heb je!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperes old grey 2013 7 jaren 6 maanden geleden #54342

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87

Trap schreef : Ja tijdsgebrek... Wel een leuke collectie jeneverbessen heb je!


Hier is de hele tafel met alle naaldbomen

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperes old grey 2013 7 jaren 6 maanden geleden #54359

  • Co79
  • Co79's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54
He Matje, is t geen Juniperus virginiana "Grey Owl"? Old Grey bestaat mi niet... Je hebt wel de variëteit "Old gold" van Juniperus x pfitzeriana dus het lijkt alsof je de naamgeving hebt gemixt.
Ik hou t bij "Grey owl"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperes old grey 2013 7 jaren 2 weken geleden #65205

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Komt een updateje aan. Zoals gemeld is er door tijdgebrek weinig aan de boom gedaan, bij deze boom geen schande, want hij is flink gegroeid en is ook echt gezond.
Volgende week krijgen we op de vereniging opnieuw bezoek van phillip haasen. Dus deze boom gaat dan opnieuw mee. Komende week zal ik een foto plaatsen hoe ie er nu bijstaat en dan ben ik benieuwd wat phillip ervan zal zeggen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcellucas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren