Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Acer katsura 7 jaren 3 maanden geleden #59546

  • Jurriemr
  • Jurriemr's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 168
  • Ontvangen bedankjes 27

leatherback schreef : Lijkt alsof deze al een poosje in de pot staat inderdaad. Ik twijfel.. Als de boom gezond is, en goed bemest, en groeiruimte hebbent, dan kan je lager op de stam nog knoppen krijgen. Ik denk dat ik de boom helemaal opnieuw zou opzetten. Alle takker er af en alleen de hoofdstam behouden.

Zrg die ik heb: Als de boom eigenlijk verpot moet worden, kan je dat beter eerst doen. Tussenweg kan zijn: Alleen overzetten in een pot die iets groter is dan de huidige. Alle takken weg nemen. Dan dit jaar laten schieten, en vooral bovenin blijven snoeien. Volgende winter takselectie, en in voorjaar 2018 goed verpotten.


Zal je dan de grote zij tak ook verwijderen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer katsura 7 jaren 3 maanden geleden #59551

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Je kan msh net met die tak verder doen in plaats van de huidige top.
Er zit wat meer beweging in en dan ben je dat rechte stuk boven die tak ook kwijt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer katsura 7 jaren 3 maanden geleden #59571

  • Jurriemr
  • Jurriemr's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 168
  • Ontvangen bedankjes 27

Tom Haest schreef : Je kan msh net met die tak verder doen in plaats van de huidige top.
Er zit wat meer beweging in en dan ben je dat rechte stuk boven die tak ook kwijt.


Stel ik ga verder met de zijtak als nieuwe top. Ik verwijder/marcotteer de oude top, wat te doen met de snoeiwond? Deze top is toch zeker 3cm doorsnee. Krijg ik dit nog netjes weg/dichtgroeien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer katsura 7 jaren 3 maanden geleden #59572

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Het zaleen paar jaar kosten. Maar als je de hele krooon opnieuw moet opkweken zaldie toch grotendeels dicht te krijgen moeten zijn. Ik denk dat beide takken behouden niet gaat werken. Ik ben bang dat je daarmee een te zware take hebt, waar de rest niet makkelijk in formaat bij te krijgen is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer katsura 7 jaren 3 maanden geleden #59576

  • Jurriemr
  • Jurriemr's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 168
  • Ontvangen bedankjes 27

leatherback schreef : Het zaleen paar jaar kosten. Maar als je de hele krooon opnieuw moet opkweken zaldie toch grotendeels dicht te krijgen moeten zijn. Ik denk dat beide takken behouden niet gaat werken. Ik ben bang dat je daarmee een te zware take hebt, waar de rest niet makkelijk in formaat bij te krijgen is.


Ik snap het helemaal,(corrigeer me als dat niet zo is) of nieuwe kroon maken van de zijtak en de oude top eruit. Of zijtak eraf. Alles terug snoeien en komend seizoen alles laten uitlopen. Volgende winter takselectie uitvoeren. Dit voorjaar in een grotere pot plaatsen en goed bemesten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer katsura 7 jaren 3 maanden geleden #59580

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
De huidige top marcotteren vind ik een goed gedacht.
Bij de ene optie (huidige top weg) heb je 1 grote wond, als je de huidige top behoud zal je de knobbel moeten weghalen boven de zijtak en de zijtak, dan heb je 2 redelijk grote wonden.

ik zou sowieso wel enkele knoppen laten staan bovenin, bij gelijk welke optie je kiest, als saptrekker en gewoon om zekerder te zijn dat er toch nog iets uitkomt.

wat je wel kunt doen als hij terug uitloopt is als er knoppen op plaatsen uitkomen waar je ze niet wilt, ze direct weghalen.
Dit om te vermijden dat er takken uit hetzelfde punt vertrekken of op dezelfde hoogte zitten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer katsura 7 jaren 3 maanden geleden #59584

  • Jurriemr
  • Jurriemr's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 168
  • Ontvangen bedankjes 27

Tom Haest schreef : De huidige top marcotteren vind ik een goed gedacht.
Bij de ene optie (huidige top weg) heb je 1 grote wond, als je de huidige top behoud zal je de knobbel moeten weghalen boven de zijtak en de zijtak, dan heb je 2 redelijk grote wonden.

ik zou sowieso wel enkele knoppen laten staan bovenin, bij gelijk welke optie je kiest, als saptrekker en gewoon om zekerder te zijn dat er toch nog iets uitkomt.

wat je wel kunt doen als hij terug uitloopt is als er knoppen op plaatsen uitkomen waar je ze niet wilt, ze direct weghalen.
Dit om te vermijden dat er takken uit hetzelfde punt vertrekken of op dezelfde hoogte zitten


Het idee om te marcotteren kwam van David. :)

Bedankt voor de nuttige tips. Ik heb weer wat na te denken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer katsura 7 jaren 3 maanden geleden #59589

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Je heb nog tijd.

Marcotteren kun je in het begin van de lente doen (corrigeer me als ik mis ben, aub)

Maar grove snoei kun je bij acers maar doen in juni of net na bladval in de winter is me verteld omdat ze anders hevig kunnen bloeden.

De een zegt dat ze kunnen uitbloeden, de ander zegt van niet.
Ik zou het zekere voor het onzekere pakken en wachten op de momenten dat het zeker kan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer katsura 7 jaren 3 maanden geleden #59596

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Tom Haest schreef : De een zegt dat ze kunnen uitbloeden, de ander zegt van niet.
Ik zou het zekere voor het onzekere pakken en wachten op de momenten dat het zeker kan.


Uiteraard. Maar ik moet de eerste persoon nog zien die een boom heeft die gezond het najaar in gegaan is, welke doodgebloed is. :)

Uiteindelijk moet je wat doen, waarbij je zelf het gevoel hebt dat het klopt. 2d vss 3d is lastig in te schatten. Het idee om met de zijtak verder te gaan spreekt mij het meeste aan, maar dat hangt wel van het 3d plaatje af. En dat heb jij alleen :D.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer katsura 7 jaren 3 maanden geleden #59679

  • Jurriemr
  • Jurriemr's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 168
  • Ontvangen bedankjes 27

leatherback schreef :

Tom Haest schreef : De een zegt dat ze kunnen uitbloeden, de ander zegt van niet.
Ik zou het zekere voor het onzekere pakken en wachten op de momenten dat het zeker kan.


Uiteraard. Maar ik moet de eerste persoon nog zien die een boom heeft die gezond het najaar in gegaan is, welke doodgebloed is. :)

Uiteindelijk moet je wat doen, waarbij je zelf het gevoel hebt dat het klopt. 2d vss 3d is lastig in te schatten. Het idee om met de zijtak verder te gaan spreekt mij het meeste aan, maar dat hangt wel van het 3d plaatje af. En dat heb jij alleen :D.


Klopt. Ik denk dat ik toch voor de huidige stam kies en de grote tak verwijder, inclusief alle takken terugsnoei top op de hoofd stam. Boven laat ik een paar sap trekkers staan. Laat de boom uitlopen en in de winter takselectie. Ik haal wel telkens de knoppen weg die ik zowiezo niet wil of op een verkeerde plaats naar buiten komen. Ik hou jullie op de hoogte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts