Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Pinus sylvestris cascade 7 jaren 1 week geleden #64254

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2405
  • Ontvangen bedankjes 930
Ik ben er niet over uit of ik het mooier vindt. De nu geloten ruimte tussen de stam en loof geeft mij een wat beklemmend gevoel... ik denk dat het mooier is dat er een kleine ruimte tussen de kroon en de stam blijft....ook de opbouw van de kroon vind ik geen vooruitgang: er is alleen een boven en een onder....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Pinus sylvestris cascade 7 jaren 1 week geleden #64255

  • Delphine
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 68
  • Ontvangen bedankjes 11
Kan me wel vinden in Marco zijn idee, foto 2 vind ik het mooist.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus sylvestris cascade 7 jaren 1 week geleden #64258

  • pvdb_bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 139
  • Ontvangen bedankjes 46

Marco buijsman schreef : Ik ben er niet over uit of ik het mooier vindt. De nu geloten ruimte tussen de stam en loof geeft mij een wat beklemmend gevoel... ik denk dat het mooier is dat er een kleine ruimte tussen de kroon en de stam blijft....ook de opbouw van de kroon vind ik geen vooruitgang: er is alleen een boven en een onder....


Op foto lijkt het een gesloten ruimte, maar dat is niet zo. Wat betreft het loof, daar is zo goed als niets mee gedaan, enkel een ruwe bedrading om takken voor te bereiden op wat komen gaat. Voor de nieuwe stylering zal ik een drietal jaar nodig hebben vooraleer de boom weer presentabel is, het opbouwen moet nog beginnen. Het buigen is een eerste stap. En nu laat ik de boom bekomen en groeien, de onderste twee takken gaan er heel waarschijnlijk later ook af, nu laat ik ze zitten om groei te genereren. Ik wilde alleen maar laten zien hoe goed je een dikke tak van een Pinus sylvestris kan buigen mits een goede voorbereiding.

@ Marcel: helemaal juist, raffia in de langs richting, draad in de langs richting en vreselijk strak met raffia inpakken in de juiste richting. Indien je met een soortgelijk probleem zit, laat je dan begeleiden door mensen met kennis en die je vertrouwt, in mijn geval was dit Hotsumi.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marco buijsman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus sylvestris cascade 7 jaren 1 week geleden #64267

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

pvdb_bonsai schreef :
@ Marcel: helemaal juist, raffia in de langs richting, draad in de langs richting en vreselijk strak met raffia inpakken in de juiste richting. Indien je met een soortgelijk probleem zit, laat je dan begeleiden door mensen met kennis en die je vertrouwt, in mijn geval was dit Hotsumi.


Ik heb dit vaker gedaan B) Mooie techniek!

Veel geleerd van Hotsumi? Heb ook eens een middagje met hem doorgebracht in Ammerzoden...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus sylvestris cascade 7 jaren 6 dagen geleden #64570

  • pvdb_bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 139
  • Ontvangen bedankjes 46
Hey Marcel,

Hotsumi zijn lessen volg ik al een aantal jaren. Ik vind deze altijd leerrijk, vooral het inzicht van hoe tot bonsai komen.
Al méér dan eens ben ik bij hem gepasseerd dat ik dacht dat mijn boom er eentje zal zijn met een "fout" ( wat is fout = relatief) maar door verschillende technieken ligt de weg dan toch weer open om dit "probleem" aan te pakken. Natuurlijk duurt het dan weer jaren om tot een bevredigend resultaat te komen. Maar pff, ik vind de reis leuker dan de eindbestemming. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren