Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Pinus parviflora 7 jaren 1 maand geleden #63534

  • Jurriemr
  • Jurriemr's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 168
  • Ontvangen bedankjes 27
Beste heren en dames,

Ik heb een vraagje over een Pinus parviflora.

Als de naalden op het eind van de takken zit en er dus weinig lees geen naalden bij de stam zitten, wat dan het beste te doen.

De boom is eigenlijk al een aardig eind op weg.

Is het dan beter de kaarsen te nijpen in het voorjaar van het bovenste gedeelte van de boom en de onderste gewoon laten gaan? Zodat de energie daar beter verdeeld wordt?

En moet je de boom zwaar bemesten om eerder backbuds te krijgen in combinatie met standplaats in de volle zon(als die er tenminste is.)

Eigenlijk wil ik dus gewoon weten hoe deze boom weer in wat betere conditie te krijgen. :)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 7 jaren 1 maand geleden #63535

  • Jurriemr
  • Jurriemr's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 168
  • Ontvangen bedankjes 27
En nog een foto

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 7 jaren 1 maand geleden #63536

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Een zeer goed "naslagwerk": de les van Ryan Neil over dennen, in 2 delen.
Deel 1

Deel 2


Veel plezier ermee
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jurriemr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 7 jaren 1 maand geleden #63552

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
witte dennen backbudden erg slecht. Het is niet onmogelijk maar je ziet het maar heel weinig. En hoe ouder het hout, hoe moeilijker het wordt.

Daarom zijn de takken van gevormde witte dennen ook vaak extreem gebogen om het loof maar in het gareel te krijgen.

Als je zwaar wilt mesten (wat bij dennen toch vaak wordt afgeraden) dan niet in de periode dat de kaarsen groeien, want dan resulteert het alleen maar in langere naalden.

Wellicht zou je kunnen overwegen om loof terug te enten...

Die video's van Ryan Neill lijken wel ok. Kan het niet echt bevestigen, maar ik ben wel geneigd zijn raadgevingen te volgen. In acht nemend dat hij heel ergens anders woont.

Wel een mooie boom trouwens!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jurriemr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 7 jaren 1 maand geleden #63562

  • pvdb_bonsai
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 139
  • Ontvangen bedankjes 46
Dat is ook mijn ervaring. Backbudden heel moeilijk of niet. Ik geef mijn boom al jaren een pak minder bemesting dan mijn andere bomen, ook met watergift ben ik zuinig. Kaarsen snoeien zou ik niet doen, gerichte snoei wel.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jurriemr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 7 jaren 1 maand geleden #63569

  • Jurriemr
  • Jurriemr's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 168
  • Ontvangen bedankjes 27

pvdb_bonsai schreef : Dat is ook mijn ervaring. Backbudden heel moeilijk of niet. Ik geef mijn boom al jaren een pak minder bemesting dan mijn andere bomen, ook met watergift ben ik zuinig. Kaarsen snoeien zou ik niet doen, gerichte snoei wel.


Ok. Ik lees overal dat je de sterke kaarsen moet terug nemen tot 4 naaldparen. Zodat er meer energie naar de zwakkere takken onderin gaan. De zwake kaarsjes blijf ik van af. Hoe denk je hier over? En wat bedoel je met gericht snoeien? De sterke kaars wegnemen in het midden zodat de 2 buitenste kaarsen meer kunnen ontwikkelen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 7 jaren 1 maand geleden #63572

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Mooie den!
Probeer in augustus wat naalden te knippen en zo 2 a 3mm van de naald te laten staan, deze methode werkt goed bij Mugo en deze backbudden ook zeer moeilijk.
Verder zoals Marcel aangaf kun je nog loof gaan enten maar wees zeker dat je de techniek beheerst, indien niet kun je beter een leraar zoeken die je ermee kan helpen.
Succes!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jurriemr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 7 jaren 1 maand geleden #63574

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

Jurriemr schreef :

pvdb_bonsai schreef : Dat is ook mijn ervaring. Backbudden heel moeilijk of niet. Ik geef mijn boom al jaren een pak minder bemesting dan mijn andere bomen, ook met watergift ben ik zuinig. Kaarsen snoeien zou ik niet doen, gerichte snoei wel.


Ok. Ik lees overal dat je de sterke kaarsen moet terug nemen tot 4 naaldparen. Zodat er meer energie naar de zwakkere takken onderin gaan. De zwake kaarsjes blijf ik van af. Hoe denk je hier over? En wat bedoel je met gericht snoeien? De sterke kaars wegnemen in het midden zodat de 2 buitenste kaarsen meer kunnen ontwikkelen?


Ik heb nog 1 witte den over en daar haal ik de knoppen weg als er meer dan twee zijn, en ik nijp sterke kaarsen terug...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jurriemr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 7 jaren 1 maand geleden #63588

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Ik vind het ook een mooie.
Hoe groot is hij?
Moeilijk in te schatten op de foto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 7 jaren 1 maand geleden #63620

  • Jurriemr
  • Jurriemr's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 168
  • Ontvangen bedankjes 27

marcellucas schreef :

Jurriemr schreef :

pvdb_bonsai schreef : Dat is ook mijn ervaring. Backbudden heel moeilijk of niet. Ik geef mijn boom al jaren een pak minder bemesting dan mijn andere bomen, ook met watergift ben ik zuinig. Kaarsen snoeien zou ik niet doen, gerichte snoei wel.


Ok. Ik lees overal dat je de sterke kaarsen moet terug nemen tot 4 naaldparen. Zodat er meer energie naar de zwakkere takken onderin gaan. De zwake kaarsjes blijf ik van af. Hoe denk je hier over? En wat bedoel je met gericht snoeien? De sterke kaars wegnemen in het midden zodat de 2 buitenste kaarsen meer kunnen ontwikkelen?


Ik heb nog 1 witte den over en daar haal ik de knoppen weg als er meer dan twee zijn, en ik nijp sterke kaarsen terug...


Bedankt voor de info.

Welke knoppen haal jedan weg. Ik denk als je dus 3 knoppen hebt, je de middelste weghaalde?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts