Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Nieuwe aanwinst Mugo 6 jaren 11 maanden geleden #66146

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Vandaag eens op mijn gemak bij Houtmeyers ( voor degenen die van de Kempen zijn wel bekend denk ik) in de verste uithoeken gaan rondneuzen... daar staat wat bij elkaar zeg...
Terug gekomen met deze mugo waar ik wel iets in zie. Natuurlijk weeral een meerjarenplan maar goed, er is al een (voorlopig) plan- tenzij jullie me op andere ideeën brengen :)









Mijn idee is om er een moeder-kind combinatie van te maken, de rode lijnen zijn de plekken waar top en tak zou kunnen verdwijnen, de blauwe pijlen duiden de tak aan die het kind zou moeten gaan worden.


Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe aanwinst Mugo 6 jaren 11 maanden geleden #66148

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Is bonsai niet een de rest van je leven plan? Of van de boom toch.

Ik ben wel fan van 2 stammen, maar ligt hij niet wat heel plat?

Msh iets dichter bij de moeder brengen? Dichter, maar wel nog ver genoeg als je begrijpt wat ik bedoel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe aanwinst 6 jaren 11 maanden geleden #66169

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Ik vrees dat je een jaar of 10 telaat bent bij houtmeyers...
Vroeger kon je er naart schijnt mooi startlateriaal vinden maar die tijd is helaas gepasseerd.
Ik ben er in mijn beginjaren ook vaak gestopt met een ervaren pesoon maar niks dat de moeite was....

Is vroeger geplundeerd door verenigingen en verkopers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe aanwinst 6 jaren 11 maanden geleden #66171

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Mooie boom luc
Ik zie je plan wel zitten in deze boom ben benieuwd naar de uitvoering ;)

Jelle je vergeet soms dat dit voor sommige best leuke begin planten zijn niet iedereen is op jou niveau bezig met bonsai ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LucRoux, RoyVanBeek

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe aanwinst 6 jaren 11 maanden geleden #66180

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2407
  • Ontvangen bedankjes 930
De boom is aardig verwaarloosd (geweest). Het gevolg daarvan laat zich zien in kleine naalden die erg ver van de stam staan. Luc, hoe denk je dit laatste probleem op te gaan lossen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe aanwinst Mugo 6 jaren 11 maanden geleden #66189

  • t.vanbeek
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 91
  • Ontvangen bedankjes 25
De mugo doet toch aan backbudding.

Ik heb er één staan die het wel doet in ieder geval.

Of het moet geen mugo zijn.


Duurt dan wel wat jaren, maar oké.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe aanwinst Mugo 6 jaren 11 maanden geleden #66190

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Idd mugo's backbudden ! Tenminste hier ook :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe aanwinst 6 jaren 11 maanden geleden #66197

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

Marco buijsman schreef : De boom is aardig verwaarloosd (geweest). Het gevolg daarvan laat zich zien in kleine naalden die erg ver van de stam staan. Luc, hoe denk je dit laatste probleem op te gaan lossen?


Ze backbudden inderdaad, en zelfs flink.
Na een test ( alle knoppen eraf gesnoeid) op een kleine mugo vorig jaar merkte ik zelfs backbudding op waar er geen naalden meer waren, iets wat mugo's niet zouden doen.
Plan is deze flink te mesten , de knoppen overal reduceren naar 2 ( is al gebeurd ondertussen), sterke knoppen nu toppen, en als de naalden open zijn alle knoppen reduceren naargelang sterkte,plaatsing,grootte en dan in augustus verpotten. In de winter de overbodige takken en top eruit en dan zijn we vertrokken voor een paar jaar backbudding en achteruit snoeien om het loof dichter te krijgen. Het "kind" moet ook nog wat dikte krijgen en korter tegen de moeder aangebracht worden.
Dat is hetgeen in mijn hoofd zit. Zoals gezegd, er is een plan, en dat is iets wat ik vorig jaar niet kon met een nieuwe boom, vooruitgang dus. Het is misschien geen topmateriaal, maar ik ben er blij mee en kijk uit naar de vorderingen. Zolang ik geen les kan gaan volgen hoop ik op jullie waardevolle inbreng!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe aanwinst 6 jaren 11 maanden geleden #66199

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2407
  • Ontvangen bedankjes 930

LucRoux schreef :

Marco buijsman schreef : De boom is aardig verwaarloosd (geweest). Het gevolg daarvan laat zich zien in kleine naalden die erg ver van de stam staan. Luc, hoe denk je dit laatste probleem op te gaan lossen?


Ze backbudden inderdaad, en zelfs flink.
Na een test ( alle knoppen eraf gesnoeid) op een kleine mugo vorig jaar merkte ik zelfs backbudding op waar er geen naalden meer waren, iets wat mugo's niet zouden doen.
Plan is deze flink te mesten , de knoppen overal reduceren naar 2 ( is al gebeurd ondertussen), sterke knoppen nu toppen, en als de naalden open zijn alle knoppen reduceren naargelang sterkte,plaatsing,grootte en dan in augustus verpotten. In de winter de overbodige takken en top eruit en dan zijn we vertrokken voor een paar jaar backbudding en achteruit snoeien om het loof dichter te krijgen. Het "kind" moet ook nog wat dikte krijgen en korter tegen de moeder aangebracht worden.
Dat is hetgeen in mijn hoofd zit. Zoals gezegd, er is een plan, en dat is iets wat ik vorig jaar niet kon met een nieuwe boom, vooruitgang dus. Het is misschien geen topmateriaal, maar ik ben er blij mee en kijk uit naar de vorderingen. Zolang ik geen les kan gaan volgen hoop ik op jullie waardevolle inbreng!

Het klinkt vooruitstrevend allemaal. Als het mijn Den zou zijn dan zou ik mezelf de vraag stellen of alle handelingen die je in 1 jaar wilt doen misschien niet teveel van het goede is.... Maar goed, ik ben niet zo goed met Dennen; helaas heel recent is mijn laatste Den die ik had de pijp uit gegaan. Een verpotting met voorzichtige wortelsnoei bleek ie niet aan te kunnen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe aanwinst 6 jaren 11 maanden geleden #66241

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

Marco buijsman schreef :

LucRoux schreef :

Marco buijsman schreef : De boom is aardig verwaarloosd (geweest). Het gevolg daarvan laat zich zien in kleine naalden die erg ver van de stam staan. Luc, hoe denk je dit laatste probleem op te gaan lossen?


Ze backbudden inderdaad, en zelfs flink.
Na een test ( alle knoppen eraf gesnoeid) op een kleine mugo vorig jaar merkte ik zelfs backbudding op waar er geen naalden meer waren, iets wat mugo's niet zouden doen.
Plan is deze flink te mesten , de knoppen overal reduceren naar 2 ( is al gebeurd ondertussen), sterke knoppen nu toppen, en als de naalden open zijn alle knoppen reduceren naargelang sterkte,plaatsing,grootte en dan in augustus verpotten. In de winter de overbodige takken en top eruit en dan zijn we vertrokken voor een paar jaar backbudding en achteruit snoeien om het loof dichter te krijgen. Het "kind" moet ook nog wat dikte krijgen en korter tegen de moeder aangebracht worden.
Dat is hetgeen in mijn hoofd zit. Zoals gezegd, er is een plan, en dat is iets wat ik vorig jaar niet kon met een nieuwe boom, vooruitgang dus. Het is misschien geen topmateriaal, maar ik ben er blij mee en kijk uit naar de vorderingen. Zolang ik geen les kan gaan volgen hoop ik op jullie waardevolle inbreng!

Het klinkt vooruitstrevend allemaal. Als het mijn Den zou zijn dan zou ik mezelf de vraag stellen of alle handelingen die je in 1 jaar wilt doen misschien niet teveel van het goede is.... Maar goed, ik ben niet zo goed met Dennen; helaas heel recent is mijn laatste Den die ik had de pijp uit gegaan. Een verpotting met voorzichtige wortelsnoei bleek ie niet aan te kunnen...


Nu ik jouw den gezien heb snap ik je wel..
Uiteraard zal het allemaal afhangen van de boom, maar normaal gezien moet dit lukken (het enige echt stresserende is de verpotting maar die doe ik daarom in de zomer)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts