Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Nieuwe aanwinst Mugo 5 jaren 5 maanden geleden #77373

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Ik blijf het een leuke boom vinden Luc. Maar je bedrading mag inderdaad wat netter.
Waarom heb je de boom niet volledig in het draad gezet? Je zegt wel dat de takken die niet bedraad zijn weggaan. Maar dan zou je zeker op de dochterboom essentiële takken weghalen.

De boom heeft in ieder geval de meeste takken op de juiste plek. Ik zou deze verder bedraden en flink mesten in het voorjaar voor nieuwe groei.
Blijf deze zeker volgen.

groet,
Oenes
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LucRoux

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe aanwinst Mugo 5 jaren 5 maanden geleden #77374

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou de boom niet zwaar bedraden tot je de basis hebt, maar ik ben af en toe te voorzichtig.

De kindzijde, die zou ik nog een extra 20-30 graden extra omhoog brengen, en volgens mij die knikk bij de aanhechting aan de stam forceren..? Wellicht moet je dan die stam wat rechter maken m de beweging te laten passen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LucRoux

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Nieuwe aanwinst Mugo 5 jaren 5 maanden geleden #77378

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Ik zou de boom iets naar links kantelen en aan de aanzet proberen de kleine dichter te brengen.
Ik vind het nu iets raar dat hij eerst plat gaat en dan omhoog.

Door hem te kantelen los je dat al iets op en dan nog wat dichter trekken bij de aanzet.

Maar wel een leuke start.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LucRoux

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe aanwinst Mugo 5 jaren 5 maanden geleden #77393

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Rekening gehouden met de opmerkingen, wat gekanteld en een begin gemaakt met het kind korter bij te brengen- ik vind het al een verbetering


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe aanwinst Mugo 5 jaren 5 maanden geleden #77395

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Goed bezig luc volgens mij ben je op de goede weg!
Ik heb mijn mugo dit jaar wat laten backbudden maar niet op de manier die jij omschrijft, zou je die willen toe lichten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe aanwinst Mugo 5 jaren 5 maanden geleden #77396

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

dennisfranx schreef : Goed bezig luc volgens mij ben je op de goede weg!
Ik heb mijn mugo dit jaar wat laten backbudden maar niet op de manier die jij omschrijft, zou je die willen toe lichten?


tx Dennis- is enkel dankzij de tips en raadgevingen die ik hier oppik hoor!!!

Wat dat backbudden betreft: pinus mugo zou enkel backbudden waar er nog naalden staan. Mijn eigen ervaring is dat ze ook backbudden op plaatsen waar de naalden al jaren weg zijn. De theorie heb ik weer ergens gelezen ( maar weet niet meer waar) en gewoon eens geprobeerd op een mugotje ( mijn allereerste aankoop die ik nu zelfs niet met een half oog zou bekijken :-) ). Enfin, in de lente als de knoppen aan het uitschuiven zijn heb ik alle knoppen ( sterke, zwakke, de hele mikmak) verwijderd. Boompje heeft daarop gereageerd met een explosie aan knoppen meer naar de stam toe, op oud hout, jong hout, overal. Nu heb ik dit maar 1 keer gedaan, lijkt me niet erg gezond om dit ieder seizoen toe te passen. Vandaar: mesten jaar 1, knoppen weg jaar 2, terug snoeien jaar 3 zodat de knoppen korter naar de stam meer energie krijgen, beetje laten herstellen en indien nodig repeat....
Zoals je weet zijn mijn boompjes amper de naam bonsai waardig, en kan ik dus knoeien zoveel ik wil. Neem mijn woorden aub niet voor absolute waarheid, ik kom nog maar net kijken hier...De kennis die ik wel heb is 30 jaar tuin ( gecombineerd met 2 maal 50 jaar tuin ervaring van grootvader en vader :-) )

Ik zal eens kijken of ik mijn allereerste post kan vinden en een foto maken van dat mugotje nu.

Grtjs,

Luc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe aanwinst Mugo 5 jaren 5 maanden geleden #77397

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

LucRoux schreef :

dennisfranx schreef : Goed bezig luc volgens mij ben je op de goede weg!
Ik heb mijn mugo dit jaar wat laten backbudden maar niet op de manier die jij omschrijft, zou je die willen toe lichten?


tx Dennis- is enkel dankzij de tips en raadgevingen die ik hier oppik hoor!!!

Wat dat backbudden betreft: pinus mugo zou enkel backbudden waar er nog naalden staan. Mijn eigen ervaring is dat ze ook backbudden op plaatsen waar de naalden al jaren weg zijn. De theorie heb ik weer ergens gelezen ( maar weet niet meer waar) en gewoon eens geprobeerd op een mugotje ( mijn allereerste aankoop die ik nu zelfs niet met een half oog zou bekijken :-) ). Enfin, in de lente als de knoppen aan het uitschuiven zijn heb ik alle knoppen ( sterke, zwakke, de hele mikmak) verwijderd. Boompje heeft daarop gereageerd met een explosie aan knoppen meer naar de stam toe, op oud hout, jong hout, overal. Nu heb ik dit maar 1 keer gedaan, lijkt me niet erg gezond om dit ieder seizoen toe te passen. Vandaar: mesten jaar 1, knoppen weg jaar 2, terug snoeien jaar 3 zodat de knoppen korter naar de stam meer energie krijgen, beetje laten herstellen en indien nodig repeat....
Zoals je weet zijn mijn boompjes amper de naam bonsai waardig, en kan ik dus knoeien zoveel ik wil. Neem mijn woorden aub niet voor absolute waarheid, ik kom nog maar net kijken hier...De kennis die ik wel heb is 30 jaar tuin ( gecombineerd met 2 maal 50 jaar tuin ervaring van grootvader en vader :-) )

Ik zal eens kijken of ik mijn allereerste post kan vinden en een foto maken van dat mugotje nu.

Grtjs,

Luc


Bedankt voor de uitleg zoals altijd zijn er dus meerdere manieren met het zelfde doel/resultaat!

Ook mijn ervaring is dat er knoppen komen ook op het al tijden kale hout :)

Ik zal kort mijn wijze uitleggen waarbij ikzelf ook knoppen verder terug krijg

(Ook dit is slechts mijn minieme ervaring wat nu twee jaar goed is uitgepakt)

Ik volg de wijze waarop vance wood (amerikaanse bonsaiist goed met mugo zoek maar eens op YouTube op)

De boom laten groeien tot in de zomer totdat de kaarsen over gaan in naalden.
Op dat moment knip ik alle kaarsen terug tot 3 of 4 naalden tegelijkertijd verwijder ik op dat moment de 3 jarige naalden daar die toch af gaan vallen in de herfst en snoei ik alle 1 en 2 jarige groei wat naar boven en onder groeit weg zodat je een soort strik vorm overhoud
Dan laat ik de boom met rust flink voeden en in het najaar zal de boom ook terug op het kale hout knoppen gaan zetten die in het voorjaar gaan uitlopen.
Ik kan vanmiddag wel even een foto maken van knoppen die dit jaar gevormd zijn door deze techniek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren