Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Eik die denkt dat hij een juniperus is.. 6 jaren 11 maanden geleden #67544

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Dit eikje heb ik 3 jaar geleden uitgegraven en in de tuin ingeplant. Heeft al die tijd weinig groei vertoond op een paar sprieterige uitlopertjes aan 1 kant na. Ik heb hem gewoon laten staan en niet veel naar omgekeken.
Dit voorjaar toch maar opgegraven: heel weinig wortels en heel veel dode schors. Na het inplanten de schors eens wat weggepulkt, en nog wat meer, en meer... tot ik nog een 4 cm brede "levenslijn" overhield die naar de paar takjes gaat.
Sinds de verpotting doet hij het heel goed, veel nieuwe groei.
Ondanks het feit dat het er nu niet uitziet (schors is nog niet helemaal weg/proper,..), zie ik er toch wel wat in...beetje frezen, takken aan 1 kant opbouwen, geen kroon.
Dit seizoen laat ik hem met rust om wat op krachten te komen.












Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik die denkt dat hij een juniperus is.. 6 jaren 10 maanden geleden #67570

  • pvdb_bonsai
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 139
  • Ontvangen bedankjes 46
Troosteloos! :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik die denkt dat hij een juniperus is.. 6 jaren 8 maanden geleden #69044

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Even een update- al wat minder troosteloos...
Boompje heeft goed gegroeid, enkel wat last van bladetende insecten ( ook hier weer niks te zien of te vinden)
Initieel idee was om hem dit jaar met rust te laten maar gezien de zeer goede groei toch maar ingegrepen, op dezelfde manier als de haagdoorn.( bedraden, beweging en inkorten)
De bovenste takjes zijn te dik in verhouding met de onderste dus die ga ik vanaf nu kort houden en de onderste wat laten groeien.
Freeswerk van de dode kant is voor in de winter.





Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik die denkt dat hij een juniperus is.. 6 jaren 8 maanden geleden #69055

  • Delphine
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 68
  • Ontvangen bedankjes 11
Quercus robur is 1 van mijn favoriete soorten, je ziet ze erg weinig en daar is ook een reden voor...
Mooi materiaal vinden is erg lastig, ook in deze boom zie ik weinig toekomst om een goeie bonsai te worden, er is veel te veel dood hout aanwezig tegenover levend, het liefst zie ik een robur zonder al te veel dood hout, mooie dikke gesteltakken, oude verweerde stam en snoeiwonden die mooi helen.
En zeker belangrijk bij quercus is het zoeken naar materiaal waarin niet alleen in de top takken aanwezig zijn maar over de hele boom, veel te vaak is het helaas anders
Misschien moet je opzoek gaan naar beter uithangt materiaal?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Delphine.

Eik die denkt dat hij een juniperus is.. 6 jaren 8 maanden geleden #69056

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

Delphine schreef : Quercus robur is 1 van mijn favoriete soorten, je ziet ze erg weinig en daar is ook een reden voor...
Mooi materiaal vinden is erg lastig, ook in deze boom zie ik weinig toekomst om een goeie bonsai te worden, er is veel te veel dood hout aanwezig tegenover levend, het liefst zie ik een robur zonder al te veel dood hout, mooie dikke gesteltakken, oude verweerde stam en snoeiwonden die mooi helen.
En zeker belangrijk bij quercus is het zoeken naar materiaal waarin niet alleen in de top takken aanwezig zijn maar over de hele boom, veel te vaak is het helaas anders
Misschien moet je opzoek gaan naar beter uithangt materiaal?


Delphine, bedankt voor je antwoord.
Ik begrijp wat je wil zeggen, een eik zien we normaal gezien als een majestueuze oude boom die het landschap domineert.
Wat ik met deze boom wil proberen te bereiken is net het omgekeerde: een boom die, ondanks dat hij meer dan gehalveerd is ( door bvb een blikseminslag ) toch nog vasthangt aan het leven en daar het best van probeert te maken.
Het dode hout trekt nu op niet veel, maar dat komt wel goed op termijn.Zoals gezegd heeft het boompje het de laatste paar jaar erg slecht gedaan, met heel weinig wortels dus ik ga nu niet te veel aan de stam morrelen.
Als uitgangsmateriaal voor een oude eik is dit idd niet geschikt, om te dienen als topbonsai ook niet, maar is voor mij, met mijn huidige kennis en het doel dat ik voor ogen heb ( nl plezier beleven aan de opbouw en het werken aan boompjes) wel geschikt.
Meer algemeen zie ik de verwrongen, uitgeholde, atypische bomen die niet de "bonsai" regels volgen veel liever dan de afgeborstelde "perfecte " bomen, maar dat is persoonlijk, en ieder zijn goesting.

Grtjs,
Luc
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik die denkt dat hij een juniperus is.. 6 jaren 8 maanden geleden #69058

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Delphine schreef : Quercus robur is 1 van mijn favoriete soorten, je ziet ze erg weinig en daar is ook een reden voor...
Mooi materiaal vinden is erg lastig, ook in deze boom zie ik weinig toekomst om een goeie bonsai te worden, er is veel te veel dood hout aanwezig tegenover levend, het liefst zie ik een robur zonder al te veel dood hout, mooie dikke gesteltakken, oude verweerde stam en snoeiwonden die mooi helen.
En zeker belangrijk bij quercus is het zoeken naar materiaal waarin niet alleen in de top takken aanwezig zijn maar over de hele boom, veel te vaak is het helaas anders
Misschien moet je opzoek gaan naar beter uithangt materiaal?


Delphine aangezien het een van jou favorite soorten is zou je er eens eentje van jou willen laten zien als voorbeeld ?

Ik heb de indruk dat er een hoop kennis bij u aanwezig is en Ben wel benieuwd naar uw bomen zou het leuk vinden als u bereid bent om die met het forum te delen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik die denkt dat hij een juniperus is.. 6 jaren 8 maanden geleden #69060

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163

dennisfranx schreef :

Delphine schreef : Quercus robur is 1 van mijn favoriete soorten, je ziet ze erg weinig en daar is ook een reden voor...
Mooi materiaal vinden is erg lastig, ook in deze boom zie ik weinig toekomst om een goeie bonsai te worden, er is veel te veel dood hout aanwezig tegenover levend, het liefst zie ik een robur zonder al te veel dood hout, mooie dikke gesteltakken, oude verweerde stam en snoeiwonden die mooi helen.
En zeker belangrijk bij quercus is het zoeken naar materiaal waarin niet alleen in de top takken aanwezig zijn maar over de hele boom, veel te vaak is het helaas anders
Misschien moet je opzoek gaan naar beter uithangt materiaal?


Delphine aangezien het een van jou favorite soorten is zou je er eens eentje van jou willen laten zien als voorbeeld ?

Ik heb de indruk dat er een hoop kennis bij u aanwezig is en Ben wel benieuwd naar uw bomen zou het leuk vinden als u bereid bent om die met het forum te delen


Kben ook benieuwd...
Ik zie ze ook liefst zonder dood hout, maar kan me wel vinden in het verhaal van luc.
Ergens op deze aardbol zal er wel zo'n exemplaar te vinden zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik die denkt dat hij een juniperus is.. 6 jaren 4 maanden geleden #71268

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Weer maar eens een update- boompje heeft een goede zomer achter de rug, bladeren beginnen nu pas te verkleuren...
Ik heb me een namiddagje aan het frezen gezet, moet nog verfijnd worden, maar tis een eerste aanzet. Ik vind het wel geslaagd ...







Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik die denkt dat hij een juniperus is.. 6 jaren 4 maanden geleden #71275

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Goed om te zien dat hij goed gegroeid heeft!
Doodhout ziet er goed ga he het nog behandelen?

Hier sommige soorten ook nu pas bezig met verkleuren :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik die denkt dat hij een juniperus is.. 6 jaren 4 maanden geleden #71276

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Het freeswerk ziet er niet slecht uit.
Maar wat doe je met de top?
Ik vind het nu een boom dat geen top heeft.
In mijn ogen zou ik hem ook meer kantelen naar de kant van het dood hout.
Bovenste tak top maken en de onderste als tegengewicht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren