Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

hot 6 jaren 10 maanden geleden #68356

  • DannydeGraaf
  • DannydeGraaf's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 66
  • Ontvangen bedankjes 12
vandaag stonden mijn bomen in de eerste ochtend zonnestralen tot een uur of 4 in de volle zon met 31+ graden.
Toen ik thuis kwam waren de bovenlagen nog net niet helemaal verkleurd.
Ik had de bomen om 5u voordat ik naar werk ging goed water gegeven.

Zolang het niet 35+ graden wordt moet het bij mij wel goed komen.
Ook geen verkleuring/verbranding of verdroging van de bladeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hot 6 jaren 10 maanden geleden #68396

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

Tom Haest schreef :
Wat is droog, he?
Bij mij is de bovenlaag droog. Als ik die openkrab zie ik toch dat het substraat nog een donkerdere kleur heeft, dus nog iets natter.
Ik heb het dus over grotere bomen en in de opbouwfase.


Ja dat is niet droog, bij de meeste kun je dan nog wat wachten om water te geven. Afhankelijk van je substraat, tijdstip, hoeveel de plant drinkt en wanneer je ze terug kan checken. Maar als het halfdroog is, en je moet gaan werken...ja dan kun je niet anders. Ik laat mijn potten nu ook meestal niet volledig uitdrogen, met zulke temperaturen is het "risico" te hoog. Als je het een paar uur vergeet...

En van de fase bedoel ik als je kleiner loof hebt (loof is gevoeliger aan sterk zonlicht) en/of je boom staat reeds om al wat te "pronken" in een kleinere mooi passende pot (minder wortels, minder effeciente wateropname). Die kun je mss wat uit de zon halen om de verdamping wat te beperken.

En dan zeker met naaldachtigen oppassen! Ze kunnen "droogte, warmte en zonlicht goed verdragen", maar als ze te (lang) droog komen te staan bv. zal je niet direct zien dat er iets aan de hand is. En eens ze beginnen te bruinen heb dan heb je wel een tijdje je handen vol om ze weer gezond te krijgen. Al dan niet met wat takkensterfte.

Maar volgens mij verzorg je bomen wel goed! Met de gieter in de hand, kom je door het warme land :p
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom Haest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hot 6 jaren 10 maanden geleden #68398

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165

Trap schreef :

Tom Haest schreef :
Wat is droog, he?
Bij mij is de bovenlaag droog. Als ik die openkrab zie ik toch dat het substraat nog een donkerdere kleur heeft, dus nog iets natter.
Ik heb het dus over grotere bomen en in de opbouwfase.


Ja dat is niet droog, bij de meeste kun je dan nog wat wachten om water te geven. Afhankelijk van je substraat, tijdstip, hoeveel de plant drinkt en wanneer je ze terug kan checken. Maar als het halfdroog is, en je moet gaan werken...ja dan kun je niet anders. Ik laat mijn potten nu ook meestal niet volledig uitdrogen, met zulke temperaturen is het "risico" te hoog. Als je het een paar uur vergeet...

En van de fase bedoel ik als je kleiner loof hebt (loof is gevoeliger aan sterk zonlicht) en/of je boom staat reeds om al wat te "pronken" in een kleinere mooi passende pot (minder wortels, minder effeciente wateropname). Die kun je mss wat uit de zon halen om de verdamping wat te beperken.

En dan zeker met naaldachtigen oppassen! Ze kunnen "droogte, warmte en zonlicht goed verdragen", maar als ze te (lang) droog komen te staan bv. zal je niet direct zien dat er iets aan de hand is. En eens ze beginnen te bruinen heb dan heb je wel een tijdje je handen vol om ze weer gezond te krijgen. Al dan niet met wat takkensterfte.

Maar volgens mij verzorg je bomen wel goed! Met de gieter in de hand, kom je door het warme land :p


In mijn geval, de tuinslang.
Wat ik nu ook doe (laat doen door mijn vriendin, tenminste) is de bomen s’middags en als ik thuis kom een douche geven om ze wat verkoeling te geven.
Gewoon water over het loof en snel even over de pot en de tafels waar ze opstaan goed nat maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hot 6 jaren 10 maanden geleden #68437

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121
Ik geef 's avonds overvloedig water en 's middags passeer ik eens langs de alle boompjes om ze wat te verfrissen en te gieten in de kleinere potten. Ik doe dit enkel bij dit weer, anders is het enkel 's avonds.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hot 6 jaren 10 maanden geleden #68454

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
Vandaag was het wat nipt denk ik! Om 12 uur alles water gegeven na 4 uur examen en bijna 2 uur onderweg. Een stuk of 3 potten(potjes) kurkdroog! Ik dacht ik fix het examen wel even in 2 uur en ben terug in 4 uur --> dus hoef ze niet direct uit de zon te halen. Een malus met de blaadjes naar beneden, een jeneverbes,... Geen tijd gehad om mijn watersysteem op te zetten,... Maar de examens zijn GEDAAN! :woohoo: :S :woohoo: Wel extreem veel werk aan mijn boompjes, maar wacht nog even tot de temperaturen wat zakken. Enkele die weer te lang in draad zitten ook :unsure:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hot 6 jaren 10 maanden geleden #68463

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121

Trap schreef : Enkele die weer te lang in draad zitten ook :unsure:


Herkenbaar :dry:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren