Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Advies omtrent vorming van mijn Haagbeuk 6 jaren 7 maanden geleden #70373

  • Tommaka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb dit mooie boompje een tijd terug geleden gekregen, en hij doet het best goed, op een aanval van rupsen na. Helaas is er buiten een zware deur op de pot gewaaid, waardoord deze kapot gegaan is. De boom zit nu in een tijdelijke pot die ik toevallig had staan.
Afgelopen week even langs geweest bij Lodder Bonsai voor een nieuwe pot. Maar hier werd mij aangeraden om te wachten met verpotten tot na de winter.

De boom zelf zou rond de 25 jaar zijn, maar dit is niet zeker aangezien ik het boompje gekregen heb (via via, originele eigenaar niet gesproken).

Ik weet niet precies in welke stijl de boom getrained is, maar zelf zou ik en wat natuurlijk ogende boom willen hebben.

Graag zou ik jullie inzicht en advies willen hebben, met name over hoe ik deze boom kan snoeien / vormen. Ik zie graag willen dat de blaadjes wat kleiner worden en de boom wat voller wordt. Vooral over het bovenste gedeelte ben ik niet helemaal uit wat ik er mee aan moet.

Alvast bedankt!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies omtrent vorming van mijn Haagbeuk 6 jaren 7 maanden geleden #70374

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Als allereerst welkom op t forum!
Stijl:
Formeel recht opgaand of informeel recht opgaand door de beweging van de top

Hij staat in een vrij forse pot en zo te zien in potgrond
Dit zal erg lang nat blijven dus houd zeker in de natte periodes goed in de gaten dat hij niet te nat blijft staan ivm wortel rot ik zou hem volgend voorjaar in een ondiepere pot zetten met en goed drainerend mengsel!

Kwa stijling advies zie ik in iedergeval twee takken op (bijna)dezelfde hoogte zitten tak 2 en 3 vanaf onder gezien ik zou overwegen tak 3 te verwijderen omdat dit voor een lelijke verdikking in de stam kan creëren
Tevens heb je dan gelijk het gewenste tak links tak recht tak links/achter ritme te pakken

Kleinere blaadjes kun je op meerdere manieren krijgen maar zorg eerst voor goede primaire en secundaire takzetting bladverkleining is iets wat bij het verfijnen hoort.

hoe meer blad hoe kleiner de blaadjes worden ook een pot vol met wortels weinig bemesten en bladsnoei zijn hulp middelen voor het verkleinen van het blad maar nogmaals dat hoort bij het verfijnen en deze boom is in mijn ogen nog in opbouw en zou ik hier mij nog geen zorgen om maken eerst een goede basis!

Zo te zien wel een mooie wortelvoet er onder dat is een pluspunt!

Nog een tip
Zoek eens op google naar afbeeldingen van fagus als bonsai en kijk welke vergelijkenissen je ziet met jouw boom en of met wat snoei en groei je een soortgelijk resultaat kunt behalen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies omtrent vorming van mijn Haagbeuk 6 jaren 7 maanden geleden #70375

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik bedoelde natuurlijk carpinus bonsai en niet fagus :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies omtrent vorming van mijn Haagbeuk 6 jaren 6 maanden geleden #70473

  • Tommaka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor het advies! Ik zal nog eens kritisch kijken naar de 3e tak. Kan je wellicht iets over de kroon zeggen, want ik kom er niet echt uit wat ik daar mee wil.

Voor de rest denk ik dat ik ga voor een stijl waar de takken, verschillende lagen vormen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts