Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Japanse Esdoorn 5 jaren 10 maanden geleden #74800

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Delphine schreef :

Tom Haest schreef : Zolang de boom er niet onder lijdt moet je doen wat je zelf mooi vind.


Niet helemaal mee akkoord, balans en evenwicht worden gemaakt of gekraakt bij een juiste combinatie.
Daarom zijn er standaardnomen zoals Marco aangaf.


Deels mee eens!
Komt de boom op een show te staan doe je er goed aan je aan deze "richtlijnen" te houden.

Staat de boom gewoon in de tuin en word niet tentoongesteld dan moet de eigenaar er van genieten en als er gekozen word voor een pot die de eigenaar van de boom persoonlijk mooi vind staan maar die pot niet geheel voldoet aan de "richtlijnen" dan is dat het belangrijkste want diegene moet er tenslotte naar kijken :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse Esdoorn 5 jaren 10 maanden geleden #74801

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159

Delphine schreef :

Tom Haest schreef : Zolang de boom er niet onder lijdt moet je doen wat je zelf mooi vind.


Niet helemaal mee akkoord, balans en evenwicht worden gemaakt of gekraakt bij een juiste combinatie.
Daarom zijn er standaardnomen zoals Marco aangaf.


Inderdaad, die moet je volgen als je naar een tentoonstelling gaat met je boom.
Anders zou ik de gezondheid van de boom laten primeren
En zoals dennis zegt, elk doet in zijn tuin wat hij wilt met zijn boom.
Smaken verschillen nu eenmaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse Esdoorn 5 jaren 10 maanden geleden #74806

  • Delphine
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 68
  • Ontvangen bedankjes 11

Tom Haest schreef :

Delphine schreef :

Tom Haest schreef : Zolang de boom er niet onder lijdt moet je doen wat je zelf mooi vind.


Niet helemaal mee akkoord, balans en evenwicht worden gemaakt of gekraakt bij een juiste combinatie.
Daarom zijn er standaardnomen zoals Marco aangaf.


Inderdaad, die moet je volgen als je naar een tentoonstelling gaat met je boom.
Anders zou ik de gezondheid van de boom laten primeren
En zoals dennis zegt, elk doet in zijn tuin wat hij wilt met zijn boom.
Smaken verschillen nu eenmaal.


Ah zien jullie dat zo?
Ik dus helemaal niet....
Standdaardnormen zijn er gekomen omdat deze gezien worden als een ideaal beelt in grote lijnen.
Natuurlijk mag een boom afwijken van die regels maar we streven er toch allemaal naar om het beste uit een boom te halen?
Bepaalde regels respecteren help ons al een heel stuk verder om dat doel te bereiken.
Ik hou mijn bomen vooral voor mezelf.
Een ten zou leuk zijn maar of dat nu het doel is of niet, ik probeer toch altijd het beste uit de boom te halen en daar draait bonsai toch om?
Genieten van een mooie plant in een pot kan ik ook maar noem het dan geen bonsai.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Delphine.

Japanse Esdoorn 5 jaren 10 maanden geleden #74808

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Ziet er uit als een mooi exemplaar. Lijkt het ook aardig goed te doen.

Ben geen kenner. Maar er kan voor de potmaat, niet met de term "te klein" gerefereerd worden aan de maximale normmaat. Das raar.. er dient te worden gerefereerd aan de minimale normmaat.

Ben uiteraard benieuwd naar de gestelde minimale normmaat ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sjors Boomschors.

Japanse Esdoorn 5 jaren 10 maanden geleden #74809

  • MarkFlorussen
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 45
  • Ontvangen bedankjes 5

Sjors Boomschors schreef : Ziet er uit als een mooi exemplaar. Lijkt het ook aardig goed te doen.

Ben geen kenner. Maar er kan voor de potmaat, niet met de term "te klein" gerefereerd worden aan de maximale normmaat. Das raar.. er dient te worden gerefereerd aan de minimale normmaat.

Ben uiteraard benieuwd naar de gestelde minimale normmaat ;)


Volgens mij is het niet de maximale maar de ideale potmaat
Een grotere kan dan ervaren worden als te groot
Een kleinere als te klein
Maar ik denk dat dat behoorlijk subjectief is
Beauty is in the eye of the beholder
Nogmaals mijn mening

Grtz Mark

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse Esdoorn 5 jaren 10 maanden geleden #74810

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159

Delphine schreef :

Tom Haest schreef :

Delphine schreef :

Tom Haest schreef : Zolang de boom er niet onder lijdt moet je doen wat je zelf mooi vind.


Niet helemaal mee akkoord, balans en evenwicht worden gemaakt of gekraakt bij een juiste combinatie.
Daarom zijn er standaardnomen zoals Marco aangaf.


Inderdaad, die moet je volgen als je naar een tentoonstelling gaat met je boom.
Anders zou ik de gezondheid van de boom laten primeren
En zoals dennis zegt, elk doet in zijn tuin wat hij wilt met zijn boom.
Smaken verschillen nu eenmaal.


Ah zien jullie dat zo?
Ik dus helemaal niet....
Standdaardnormen zijn er gekomen omdat deze gezien worden als een ideaal beelt in grote lijnen.
Natuurlijk mag een boom afwijken van die regels maar we streven er toch allemaal naar om het beste uit een boom te halen?
Bepaalde regels respecteren help ons al een heel stuk verder om dat doel te bereiken.
Ik hou mijn bomen vooral voor mezelf.
Een ten zou leuk zijn maar of dat nu het doel is of niet, ik probeer toch altijd het beste uit de boom te halen en daar draait bonsai toch om?
Genieten van een mooie plant in een pot kan ik ook maar noem het dan geen bonsai.


Ik heb toch altijd gehoord dat je pas naar een kleinere/ "volgens de normen" pot gaat als de boom zogoed als "af" is.
Ik heb bij danny wel al enkele potkeuzes gezien, en ik denk niet dat hij veel normen volgt.
Hij zet boom en pot samen en kijkt wat best past als de boom er klaar voor is, anders zijn de potten groter, een trainingspot.
Het zal zeker geen meter uithalen om te kijken of het volgens de normen is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse Esdoorn 5 jaren 10 maanden geleden #74811

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi tom, is dat niet precies wat de "normen' trachten te doen? Aangeven op welk moment het er normalitair goed uitziet?

Ik weet dat het in Japan gebruikelijk is potten te hebben die tr groot zijn voor de dagelijkse plek. En bij tentoonstellen van bomen worden ze in -vaak kostbare antieke- potten gezet die qua formaat vaak minder ideaal zijn voor gezonde groei, maar wel beter zijn voor het totaalbeeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse Esdoorn 5 jaren 10 maanden geleden #74813

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Hetgeen ik bedoel is dat danny zich niet vasthoud aan de regel potbreedte/ pothoogte volgens hoogte van de boom en dikte van de stam.
Als het er maar goed uitziet. Dus afwijkend van de normen, regels, maar speciaal en uniek.
Als je naar de kbk tentoonstelling gaat volgende week bij gingko zul je kunnen zien wat ik bedoel.
Hij zei zelf, er gaan er hier nogal verschieten als ze bepaalde combinaties zien.
Ikzelf hou me nog niet bezig met kiezen van de juiste potten voor mijn bomen. Maar luister wel graag als zo'n mens iets zegt.
De meeste staan in houten bakken bij mij tot ze rijp genoeg zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse Esdoorn 5 jaren 10 maanden geleden #74832

  • Delphine
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 68
  • Ontvangen bedankjes 11

Tom Haest schreef : Hetgeen ik bedoel is dat danny zich niet vasthoud aan de regel potbreedte/ pothoogte volgens hoogte van de boom en dikte van de stam.
Als het er maar goed uitziet. Dus afwijkend van de normen, regels, maar speciaal en uniek.
Als je naar de kbk tentoonstelling gaat volgende week bij gingko zul je kunnen zien wat ik bedoel.
Hij zei zelf, er gaan er hier nogal verschieten als ze bepaalde combinaties zien.
Ikzelf hou me nog niet bezig met kiezen van de juiste potten voor mijn bomen. Maar luister wel graag als zo'n mens iets zegt.
De meeste staan in houten bakken bij mij tot ze rijp genoeg zijn.

i

Dat danny keuzes maakt op gevoel lijkt me logisch, de man weet heel goed wat hij doet kwa esthetica , vormgeving enz
Dat je de grenzen aftast in het afwijken van sommige normen kan ik goed inkomen
Maar als je alle normen en regels aan je laars lapt dan heb je nooit een mooie boom.
Boom pot-combinatie is uitermate belangrijk en misschien moet je jou daar eens meer gaan in verdiepen en ga je begrijpen ik jou wil duidelijk maken.
Dat bomen in opbouw in kisten staan lijkt me logisch maar heeft weinig te maken met deze discussie hieromtrent.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse Esdoorn 5 jaren 10 maanden geleden #74833

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Nu begrijp ik niet meer waar dit over gaat. Het begin dus met zolang de boom er niet onder lijdt.
Tuurlijk is die combinatie belangrijk om het mooiste eruit te halen. Maar wat jij mooi vind, vind ik daarom niet mooi (kan zijn van wel natuurlijk).
Er zijn toch altijd wel een paar combinaties mogelijk?
Het is toch niet zo dat een bepaalde soort boom enkel bij een bepaalde kleur van pot past?
En dan is het aan de eigenaar om te bepalen wat hij het mooist vind.
De regels, ik heb de indruk dat de een het belangrijker vind dan de andere en dan heb ik het over mensen met ervaring. Soms levert het iets speciaals op als je enkele ervan opzij zet.
Maar als ik eens tijd heb zal ik eens het een en ander opzoeken erover tegen de tijd dat ik het echt nodig vind om een boom in een gapaste pot te plaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren