Onderwerp:

Goeiendag allen! 6 jaren 1 maand geleden #72715

  • gerbiepiep
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo iedereen, ik ben nieuw hier op het forum en nieuw en vrij onbekend met Bonsai.

Ik hou van natuur, groen en kleuren en fleuren, of het nu eetbaar is of niet, ik probeer mijn neus er in te steken en als de tijd er zich voor leent er ook wijzer uit te worden. Jaaaaah tijd.... :pinch:

Ik verbouw al enkele jaren mij eigen 'groenten' in de achtertuin in een vierkante meter moestuin bak, samen met de tig extra potten binnenshuis en buiten, soms een beetje tot ongenoegen van de andere bewoners hier, maar toch..., blijft leuk en men wilt alleen maar meer.
Het gaat dan bijvoorbeeld om verschillende pepers, ik ben een peper vreter, tomaten / komkommers / sla / andijvie / verschillende kruiden en noem maar op.
Ooit begonnen met het moestuintje van de AH, en gouw uitgebreid tot als hierboven beschreven, met als laatste koop voor deze hobby een groeilicht kweekbak en een paar warmte matjes met thermostaat en tijdklok.

Dat terzijde, jaah Bonsai, eigenlijk altijd wel interessant geweest, maar weinig tijd, andere dingen en hobby's je weet het wel.
Maar nu is het toch zo ver.
Ruwweg een maand geleden stond deze 'rakker' in zijn uppie tussen allemaal ander 'klein grut' bij Avonturia in Den Haag, en ik kon het niet laten om hem mee te nemen met wat ander mini spul, waaronder een ander speciaal plantje, de biophytum sensitivum.

Ik heb een tijdje gezocht naar de benaming, en ik kom uit op het volgende: Syzygium Buxifolium
Ik denk dat dit wel klopt maar zou het graag zeker willen weten.

Het boompje toen ik hem kocht had een ruw gesnoeid kapsel, en even later begon hij lekker te groeien, welke je kan zien aan alles wat uit steekt aan de bovenkant.

Vandaag heb ik hem helaas al ondervonden aan de wolluis tirannie en dus het boompje ook gelijk behandelt met ECO Style Promanal-R, ik kwam het gebruik op Bonsai tegen van dit product op internet en hoop hier dus ook goed aan gedaan te hebben.

Verder zou ik graag willen weten of dit boompje nou tot een binnen Bonsai gehouden kan worden of toch eigenlijk buiten hoort, gedurende het hele jaar.

- Mocht het het geval zijn dat hij buiten hoort, wat kan hij dan verdragen van weersomstandigheden?
Huidige temperaturen van -8 Celcius, met daar boven op de ijzig koude noorden wind lijkt mij funest voor zo'n boompje, of heb ik het dan verkeert?

- Hebben jullie verder nog suggesties voor een beginner, en het boompje?

Hartelijk dank allen!

Het zwarte potje is overigens gewoon nog een random potje met precies de goede maat, dus daar voorlopig even in gezet.



Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Goeiendag allen! 6 jaren 1 maand geleden #72718

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Hey,

Welkom op het forum.
Succes met deze leuke verslavende hobby. Zoals je zelf zegt, je wilt altijd meer.

Voor zover ik er iets van ken en kan zien zou ik inderdaad syzygium zeggen.

Veel weet ik er ook niet van de soort, ik heb er een jaar geleden ene gekocht, maar door de mindere gezondheid van de boom zal ik er nog een tijd van blijven en hem gewoon laten groeien. Deze staat nu in mijn winterberging, uit de wind dus.
Ik denk niet dat er veel bonsai zijn die het aangenaam vinden om met deze ijskoude wind buiten te staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Goeiendag allen! 6 jaren 1 maand geleden #72722

  • gerbiepiep
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Voorlopig nog maar eventjes binnen houden dus tot het weer wat beter word en niet onder 0 meer duikt.

Ik zit eventjes naar mest stoffen te kijken, Bonsai Empire bied ook mest aan in verschillende manieren, voor zo'n klein plantje lijkt mij vloeibaar mest wat beter bruikbaar denk ik misschien?
Met die brokjes heb je die kapjes nodig tegen wegspoelen waaien of andere snackers, neemt aardig wat ruimte in op de pot, maar is wel het makkelijkst.
Nu en dan even controleren of er nog wat legt met water geven.

Bonsai Empire bied onder andere dit flesje aan, maar er is bijna geen info over deze mest: https://www.bonsaishop.nl/overigen/mest/vloeibare-bonsai-meststof

En elders heb je dan weer van Pokon Bonsai mest waarvan de samenstelling moet zijn 4-4-6 + humuszuren, plantenextracten en sporenelementen: https://www.pokon.nl/producten/item/Bonsai-Voeding/

Hebben jullie voorkeuren en suggesties met betrekking tot het bemesten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Goeiendag allen! 6 jaren 1 maand geleden #72723

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Welkom!
De vaste meststof gaat pas zijn werking doen bij ongeveer 15 graden dus idd is voor het begin voorjaar vloeibaar handig ik gebruik daarvoor die van de action!
Daarna vaste meststof ik doe dit met theezakjes
www.bonsaiempire.nl/forum/bewateren-en-b...eiden-bemesten#72184

Ik gebruik gewone meststof van ecostyle
Alle producten kwa bemesting of potgrond waar bonsai voor staat is in de meeste gevallen een verkoop praatje en de gewone producten volstaan in de meeste gevallen en werken net zo goed !
Hou het boompje nu idd nog maar even binnen brrrrr
Ik ken de soort van naam maar verder dan dat weet ik niet kwa verzorging dus kan ik enkel zeggen u het beste even fe verzorging googled maar wel rekening houden met dat sommige info dan afkomstig/gebaseerd is op een ander klimaat!
Nogmaals welkom bij deze verslavende hobby!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Goeiendag allen! 6 jaren 1 maand geleden #72724

  • Teun1
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49

Alle producten kwa bemesting of potgrond waar bonsai voor staat is in de meeste gevallen een verkoop praatje en de gewone producten volstaan in de meeste gevallen en werken net zo goed !


Helemaal mee eens! Mest is mest. Kijk eens goed op de verpakking en je ziet dat een product van honderden euro's dezelfde inhoud heeft als een doosje van 2,50.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Goeiendag allen! 6 jaren 1 maand geleden #72806

  • gerbiepiep
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Wat ik zo kon vinden is dat dit boompje onder een Buxes valt, en volgens mij is gewoon normale buxes flacon/vaste voeding dan genoeg denk ik.
Ik heb ook nog een ton met koemest korrels, ik las ergens dat ze daar ook wel van hielden, maar ben hier ook nog niet zeker van.

Daarnaast kan ik eigenlijk niks vinden over het substraat waarmee dit boompje overgepoot zou kunnen worden.
Hij staat volgens mij nu in gewoon aarde/potgrond met niks anders er bij.

Bij zaken als de Intratuin verkopen ze wel standaard Bonsai grond, hier bijvoorbeeld wat fijn grind bij om de drainage wat beter te maken zou dit voldoende zijn?
Even uitgaande dat ik een starter ben met 1 boompje.

Opbouw in pot zou kunnen zijn dan als volgt: laagje fijn grind op de bodem> laagje Bonsai grond fijn grind mengsel > boom wortels > geheel bedekken en inwerken met bonsai grond fijn grind mengsel.
Mogelijk wat mos van een dakpan afschrapen voor het afwerken? :side:

Laatste vraag die luid, kan het boompje al overgepoot worden?
Of is het raadzamer om hem nog eventjes in dit potje te laten.

Hij zit in een plastic potje van ongeveer 10 centimeter in diameter, niet zo gek groot.

Zou dit bijvoorbeeld een kandidaat zijn om hem in over te potten? https://www.bonsaishop.nl/potten/geglazuurde-potten/rechthoekig-keramieke-potset-creme-met-schotel-15cm

Ook is het een lichte kleur dus mocht hij buiten in de zon staan dan word de pot ook niet wortel kokend heet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by gerbiepiep.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts