Onderwerp:

Matsu gereedschap review 9 jaren 3 weken geleden #37505

  • SelcukSahin
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 10
Ik heb vandaag mijn twijgschaar en concaaftang van matsu binnen gekregen. Ik dacht ik schrijf er een review van, want sommige dingen begrijp ik niet helemaal.

Eerste indruk was goed. Het ziet er goed en solide uit. Ook zijn zowel de tand als schaar vlijmscherp. Echter...

De 2 delen van de schaar zijn aan elkaar verbonden doormiddel van een klinknagel. Wat ik niet begrijp is dat hier heel veel speling inzit. Een halve millimeter ongeveer. Het heeft overigens geen effect op het knippen.

Ten tweede de concaaftang. Die heeft een soort van stoppertje op één van de delen zodat je messen niet kappot kan knijpen. Maar in dichte stand zit er nog 3mm tussen het tweede deel en het stoppertje.

Ben ik te kritisch of is dit het verschil tussen tussen een tang van €90,- en €30?

Al met al, ik kan me hier voorlopig wel mee redden. Prijs kwaliteit is goed.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Matsu gereedschap review 9 jaren 3 weken geleden #37507

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Als je een grotere tang hebt, zoals een waterpomptang kan je ze nog wel iets bijbuigen als je wil. Wat moeten die tangen eigenlijk kosten? En hoe lang gaan die dingen ongeveer mee? Die rechter tang lijkt wel een beetje op een groot uitgevallen nagelschaartje trouwens.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Matsu gereedschap review 9 jaren 3 weken geleden #37511

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218
Op beide tangen hoort iets speling te zitten. Op de 180 mm schaar zodat de snijvlakken goed tegen elkaar aanlopen bij het openen en sluiten.
Bijbuigen lijkt me geen goed plan omdat dan de schaar wordt ontzet en niet meer soepel open en dicht gaat.
Dit gebeurd ook door het knippen van te dikke (harde) takken met een dergelijke schaar.

De aanslag bij de concaaf is een veiligheids aanslag. Indien deze in normale gesloten stand aan de aanslag zou komen zou je een tak niet volledig door kunnen knippen.

Door scharnierpunten regelmatig te olien blijven de tangen soepel. Maak scharen na gebruik schoon (bij voorkeur met www.bonsaiplaza.com/nl/clean-mate.html ) en olie ze licht met een doekje.
Zo heb je er lang plezier van.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback, SelcukSahin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Matsu gereedschap review 9 jaren 3 weken geleden #37514

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
Zoals net vermeld is dit normaal.
Een halve millimeter speling is eigenlijk nog niets. Ik heb een schaar met een volle millimeter speling en dan heb je problemen met knippen als je het verkeerd hanteert.

De messen van de schaar mogen uiteraard niet tegen elkaar schuren omdat de messen dan zichzelf bot maken.

Uiteraard zit er een verschil tussen €30 en €90, maar dat verschil merk je pas na ettelijke jaren intensief gebruik.

Vergelijk het met het gereedschap van bosch.
Je hebt de groene boormachines die voor de doe het zelver perfect werkt, maar doe je er verbouwingswerk mee ga je zien dat het allemaal niet zo goed meer gaat werken. Dan had je beter een blauwe boormachine gekocht die dan wel meer dan het dubbele kost, maar wel nog steeds na die zware verbouwingswerken jaren mee kan gaan.
Uit eigen ervaringen weet ik nu dat iets duurder kopen in de lange termijn beter koop uit komt. :P
Zowel voor bonsai gereedschap als voor boormachines. :whistle:

Groeten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: SelcukSahin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Matsu gereedschap review 9 jaren 3 weken geleden #37515

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Een deel van het meegaan hangt ook aan de manier gebruik: Je moet je manier van werken aanpassen aan het materiaal dat je hebt, en je moet je spullen onderhouden. Als je deze post leest vraag je je misschien wel af of gewoon netjes opbergen van gereedschap heel belangrijk is yamadori.co.uk/2015/03/01/rusty-bonsai-tools-and-tiger-stripes/ .

Kokedama schreef : Vergelijk het met het gereedschap van bosch.
Je hebt de groene boormachines die voor de doe het zelver perfect werkt, maar doe je er verbouwingswerk mee ga je zien dat het allemaal niet zo goed meer gaat werken. Dan had je beter een blauwe boormachine gekocht die dan wel meer dan het dubbele kost, maar wel nog steeds na die zware verbouwingswerken jaren mee kan gaan.


Ik heb er ook een. Die gaat nu al sinds 2001 mee. Heb er een apprrtement mee verbouwd. En nu de laatste 7 jaar een huis. Onder andere hooizolder naar badkamer, 2 badkamers er uit, 3 muren weg en alle vloeren vervangen, buitengevel verkleden en vorige week een schutting van 12 meter zetten. En de boormachine gaat maar door. Bij mijn vader was de machine na 3 jaar op en doorgebrand. Verschil: ik leg de machine een half uur weg als hij warm wordt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: SelcukSahin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Matsu gereedschap review 9 jaren 3 weken geleden #37527

  • SelcukSahin
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 10

MaartenPan schreef : Als je een grotere tang hebt, zoals een waterpomptang kan je ze nog wel iets bijbuigen als je wil. Wat moeten die tangen eigenlijk kosten? En hoe lang gaan die dingen ongeveer mee? Die rechter tang lijkt wel een beetje op een groot uitgevallen nagelschaartje trouwens.


Hallo maarten

Het lijkt me idd niet zo handig om het door te buigen. De aanslag is er immers om messen niet stuk te knijpen. Hierbij een prijslijst van mijn bestelling

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: MaartenPan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Matsu gereedschap review 9 jaren 3 weken geleden #37528

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Heb je dan een medium twijgschaar?
Ik wil zelf ook mijn eerste gereedschap gaan aanschaffen, dus tips zijn erg welkom!
Zijn er ook extra grote en sterke scharen? Ik heb namelijk nogal de neiging om scharen verrot te knijpen en te knippen, dus een flinke schaar zou wel mooi van pas komen.
We gaan aankomende zaterdag (7 maart) naar die bonsaibeurs van Hoka-En in Harmelen. Zou ik daar ook advies en eventueel gereedschap kunnen krijgen?
Wat zijn handige gereedschappen om mee te beginnen?
(Sorry voor het kapen van je topic trouwens :oops: )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Matsu gereedschap review 9 jaren 3 weken geleden #37531

  • SelcukSahin
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 10

MaartenPan schreef : Heb je dan een medium twijgschaar?
Ik wil zelf ook mijn eerste gereedschap gaan aanschaffen, dus tips zijn erg welkom!
Zijn er ook extra grote en sterke scharen? Ik heb namelijk nogal de neiging om scharen verrot te knijpen en te knippen, dus een flinke schaar zou wel mooi van pas komen.
We gaan aankomende zaterdag (7 maart) naar die bonsaibeurs van Hoka-En in Harmelen. Zou ik daar ook advies en eventueel gereedschap kunnen krijgen?
Wat zijn handige gereedschappen om mee te beginnen?
(Sorry voor het kapen van je topic trouwens :oops: )


Ik weet niet of het medium is(180mm) groot genoeg voor mij. Wat dikkere takken knip ik met een snoeischaar van gardena, maar als je het tot de stam weg wilt hebben moet je een concaaftang gebruiken. Of ze het in harmelen gaan aanbieden weet ik niet. Lijkt me wel.
Verder is er een topic over gereedschap www.bonsaiempire.nl/forum/gereedschappen...gereedschap-te-kopen
Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Matsu gereedschap review 9 jaren 3 weken geleden #37532

  • SelcukSahin
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 10
Als je trouwens een wortelhaak erbij wil hebben. Ze kosten rond de €10 dacht ik. Ik heb een goedkope handhark aangepast. Zaten eerst brede tanden op. Nu nog 1 spitse tand. Maar je moet dan wel over het juiste gereedschap beschikken 5min werk

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts