Onderwerp:

vraagje voor de bonsai masters 10 jaren 11 maanden geleden #18847

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
dag

heb een vraagje over mijn 3 bonsai boompjes heb een ulmus, fortunella hinddsi en een pinus mugo...

over de pinus mugo heb ik een vraagje wat precies backbudding inhoud ik weet iig dat het over de naalden van de boom gaat maar wat het precies inhoud en hoe het in zijn werk gaat durf ik niet te zeggen...en ik kan op google ook niet goede info erover vinden??

over mijn ulmus en fortunella
graag wil ik bij deze 2 het blad verkleinen nu heb ik gelezen dat je dan alle blaadjes van de boom moet plukken zodat die nieuw blad gaat maken..
nu is mijn vraag wanneer is daar de geschikte tijd voor...ook las ik dat je het moet doen voor de dag dat het het langste licht is en dat is ergens in julie als ik het goed heb...???

alvast bedankt voor jullie reacties...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vraagje voor de bonsai masters 10 jaren 11 maanden geleden #18856

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
beste niels,

backbudding is eigenlijk op de juiste moment de juiste nieuwe knoppen weg te halen bij een pinus, waardoor je hem dwingt knoppen te maken op oud hout. rekening houdend met dat de meeste pinussen niet meer knoppen makken op hout dat ouder is dan 7 jaar.

dus als je boom ik geloof rond october, november zijn knoppen ontwikkeld moet je selecteren. dit komt neer op het volgende:
neem nu dat er 5 a 6 paarse bolletjes op het einde van je takken staan,dan moet je die met takken die nog veel loof noddig hebben verwijderen tot er maar 1 of 2 opstaan. zo dwing je de boom om op die takken terug uit te lopen. bij takken waar het loof goed gevormd is laat je er 3 of 4 staan.

je kan dan in juni ook de kaarsen knippen om een 2de groei af te dwingen maar dit mag alleen als je boom kern gezond is. dit dwingt de boom ook om uit te lopen op de takken en dit zorgt ook voor kleinere naalden, omdat de 2de groei altijd kleinere naalden brengt.


om blad verkleining te krijgen bij een loofboom is er maar 1 GOEDE oplossing en dat is een kleinere vertakking.
men zegt altijd dat je volledige bladsnoei of gedeeltelijke moet doen.maar de japanse meester raden het ten sterkste af, want het vraagt veel te veel van je boom en heeft niet altijd het gewenste resultaat.
ik heb het al eens gedaan en het gevolg was dat mijn nieuwe bladen dubbel zo groot waren als ervoor.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Niels88

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vraagje voor de bonsai masters 10 jaren 11 maanden geleden #18866

  • bakker1985
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 42
  • Ontvangen bedankjes 1
nu weten we meteen wie de bonsai master van empire is :woohoo:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vraagje voor de bonsai masters 10 jaren 11 maanden geleden #18868

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
hier is niemand een master en krijgt iedereen de uitleg die hij of zij nodig heeft.

maar zoals jij zijn er hier nog gekomen en gegaan. je post hier nooit iets en als je het doet moet je arrogant doen. ga dan ergens anders mensen lastig vallen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: mighty mouse, AlexW, Niels88

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vraagje voor de bonsai masters 10 jaren 11 maanden geleden #18875

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
Thkx knoep voor de duidelijke info is ook meteen duidelijk :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vraagje voor de bonsai masters 10 jaren 11 maanden geleden #18877

  • m.yapan
  • m.yapan's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 8
Knoep, wat is precies "kleinere vertakking"? Dikke takken weghalen of de boom minder snoeien zodat ie meer kleinere takken aanmaakt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vraagje voor de bonsai masters 10 jaren 11 maanden geleden #18878

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
IkI dacht zeg maar aan de cut-grow methode als je deZe toepast op je boom krijg je ook kleinere vertakking en je kunt de groei van de boom er ook mee bepalen... Zodat in model blijft zonder te bedraden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vraagje voor de bonsai masters 10 jaren 11 maanden geleden #18879

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
een beetje zoals niels zegt.
je knipt de scheuten die uitkomen altijd maar terug,
zo wordt de boom gedwongen om terug uit te schieten op het hout of elders op dat takje en zo creër je een fjne vertakking, wel altijd blijven bedraden, om een mooie volle plteau te krijgen. je hebt ook een goed fijn wortel gestel nodig om een fijne vertakking te krijgen.

bij bonsai gaat alles in verhouding, zoals het boven de grond is moet het ook in de grond zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vraagje voor de bonsai masters 10 jaren 11 maanden geleden #18881

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Nog een toevoeging op wat knoep schrijft:
Ga niet elk jaar kaarsen verwijderen of halveren, aangezien ook dit vrij stressvol voor de boom is.
Naast het verwijderen en/of inkorten van kaarsen, zal ook het verwijderen van oude (2-3 jarige) naalden, voor backbudding zorgen. Reden hiervoor is, dat er meer licht en lucht dieper in de boom komen, waardoor er ook op de binnenste takken nieuwe knoppen kunnen vormen.
Houdt idd rekening met de kracht groei vd boom en haal met dat in je achterhoofd de kaarsen weg. In de sterke regionen, bovenin en aan uiteinde vd takken de sterkste en meer kaarsen weg dan in de zwakkere gedeelten: onderin de boom en verder tereug op de tak. Daar haa
Je dus de zwakste kaarsen juist weg en laat je de sterkere staan.
Verspreid het verwijderen van kaarsen ook over enkele weken, zodat je de energie reguleert in de boom. Dus je begint in de zwakste regionen, onderin en verder terug op de tak. Een week tot 10 dagen later, doe je de middelste gedeelten, en als laatste de sterkste delen en knoppen.

Zoals reeds genoemd, kun je beter geen bladsnoei toepassen, want dit vergt erg veel energie en heeft vaak het tegenovergestelde effect: grotere bladeren en langere internodien.
Zorg voor een betere (meer) vertakking: meer bladeren = kleinere bladeren

Oja, btw, de langste dag vh jaar is 21 juni, midzomer. Vanaf die dag verkorten de dagen weer. 21 dec is de kortse dag.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: knoep

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

vraagje voor de bonsai masters 10 jaren 11 maanden geleden #18885

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
nogmaals bedankt voor de extra toevoeging dea....

en als ik bijv een tak extra wil laten groeien ten opzichte van de andere
hoe gaat dat precies in zijn werk?? gewoon alle kaarsen nijpen zoals je hebt beschreven en op de tak die je extra wilt laten groeien laat ik de kaarsen staan zodat er meer voeding wordt gebracht door de tak zodat die door de jaren heen iets sneller verdikt dan de rest?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren