Onderwerp:

eerste hulp bij een gebroken tak 10 jaren 10 maanden geleden #20701

  • avionix
  • avionix's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 79
  • Ontvangen bedankjes 7
Ik heb het een keer mee gemaakt dat mij tijdens het buigen van een tak de tak "Krak" zei. Erg jammer maar iederen zal dit wel eens over komen. Door het terug te buigen en te zorgen dat het gebroken deel goed aansluit kun je repareren. Grote kans dat de gebroken tak heelt.

Heb laatst van een goede kennis een tip gekregen. Namelijk het gebruik van seconde lijm??? Iemand bekend hier mee B)

Hij beweerd dat je het kunt verlijmen met seconde lijm. Mits de betreffend tak niet geheel door is of volledig afgebroken natuurlijk. Ik heb reeds een zoektocht gestart ... heb filmpjes gevonden op youtube waar idd takken worden verlijmd ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eerste hulp bij een gebroken tak 10 jaren 10 maanden geleden #20709

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
of gewoon voorkomen door takken die een zware ingreep moeten krijgen inpakken in raffia..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eerste hulp bij een gebroken tak 10 jaren 10 maanden geleden #20712

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Heb het ook wel eens gehad met een dikke tak van een van mijn witte dennen. Heb toen de tak op die plek strak in raffia gewikkeld (weet t had ik beter van te voren kunnen doen) en bedraad. Beetje vochtig gehouden en verder niks meer aan gedaan en de de boom stootte meteen hars af in zijn wond. 1 seizoen later was ie al aardig dichtgegroeid en opnieuw omwonden met raffia. Nu is het volledig dicht en zit de tak weer stevig.
Weet wel dat je bij pinussen geen wondpasta of iets dergelijks hoeft te gebruiken die dichten de wond door hars af te geven. Bij loofbomen kan je eventueel de tak weer terug zetten en voor het omwikkelen wondpasta erop smeren tegen uitdroging.
Zijn een hoop methodes idd incl seconden lijm werkt allemaal prima.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eerste hulp bij een gebroken tak 10 jaren 10 maanden geleden #20722

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Yup, doe ik ook als er per ongeluk een wat grotere tak breekt. Secondelijm erop en niets aannt handje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eerste hulp bij een gebroken tak 10 jaren 10 maanden geleden #20747

  • avionix
  • avionix's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 79
  • Ontvangen bedankjes 7
@ ChrisV :

Bedankt voor je reactie

Zoals gezegt is het mij eens overkomen 2 jaar terug ook door geen rafia te gebruiken als wel bij meerdere. Ik heb er toen van geleerd hahahaha :lol: idd bij pinus en dergelijke gaat het vrij makkelijk. Ik heb zelf meer naald-achtige naar loof, ik leg me ook meer toe op naald-achtige dus dat was me bekend.

@ Dea

Bedankt voor je reactie

Dus kan seconde lijm veilig in mijn uitrusting opnemen B) ... twijfelde namelijk over het goedje dat in seconde lijm zit met name "cyanoacrylaat" :sick:. Ben namelijk iemand die niet snel tot dergelijk middelen zal grijpen. Ik voorkom liever dan te genezen en denk 3 keer na voor ik iets doe hahahahaha

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eerste hulp bij een gebroken tak 10 jaren 10 maanden geleden #20749

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
ik gebruik overigens zo min mogelijk raffia, alleen bij het buigen van hele dikke, zwaardere takken.
het eventueel breken is JUIST een reden hiervoor.
Met raffia eromheen zie je niet wat er gebeurd of als een tak inscheurt. zonder raffia zie en merk je het meteen, en kun (moet) je dus meteen stoppen met verder buigen.
Nogmaals, dat is wat IK doe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eerste hulp bij een gebroken tak 10 jaren 10 maanden geleden #20750

  • captain slow
  • captain slow's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 141
  • Ontvangen bedankjes 11
Over secondenlijm zou ik me niet te hard zorgen maken ,in noodgevallen worden daar kleine wonden bij mensen mee dichtgeplakt (amerikaans leger etc.)zonder nare gevolgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts