Onderwerp:

Boorent larix 7 jaren 9 maanden geleden #52106

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Deze larix heb ik sinds 2013 op mijn bank en is dus aan zijn derde seizoen bezig. Eigenlijk is het een beetje oplichterij, want er zit een hoek in de stam die je nu puur door de positie waarin ik hem gefotografeerd heb, niet meer ziet. Maar goed, bonsai is een illusie.

Hij staat in de trainingspot omdat hij twee lagen wortels bleek te hebben, op verschillende hoogte. De onderste laag in de winter van 2013/2014 weggesnoeid en in de trainingspot gezet om te herstellen.

Die lange tak rechts (tweede van onder) is een boorent. Je kunt de lus aan de linkerkant zien zitten. Die heb ik winter van 2014/2015 gezet en sindsdien niet meer gesnoeid. De rest van de boom laat ik het hele seizoen doorschieten en snoei ik 's winters terug. De tak is ondertussen veel dikker geworden dan het gat en voorzichtaan ben ik begonnen om bast weg te schrapen aan de kant van de lus. Het idee is dat je steeds meer wegschraapt en nauwlettend in de gaten houdt of die tak wel blijft leven... uiteindelijk moet je de lus helemaal weg kunnen halen... spannend...

Afgelopen winter heb ik hoger in de boom nog twee boorentjes gezet die het min of meer doen. Eentje naar voor en eentje naar achter...

Het is echt een imposante boom 60/70 cm, de foto doet hem geen recht. Hij is enorm levenslustig en reageert goed op mijn behandelingen. Daar word ik dus blij van! Wrl komend voorjaar wel weer eens verpotten. Ik vermoed dat ik een bruine zeshoekige (rond) pot ga kiezen... Het moet een soort informele chokkan worden, maar ja, die knik zal altijd blijven...

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: hercules

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Boorent larix 7 jaren 9 maanden geleden #52119

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218
Je moet de ent niet te lang en te hard laten groeien.
Wanneer je hem volledig los hebt staan loop je het risico dat ie op een warme zomerdag inklapt.
De fragiele sapstroom van je ent kan dan de verdamping niet bij houden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcellucas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boorent larix 7 jaren 9 maanden geleden #52171

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

rravenho schreef : Je moet de ent niet te lang en te hard laten groeien.
Wanneer je hem volledig los hebt staan loop je het risico dat ie op een warme zomerdag inklapt.
De fragiele sapstroom van je ent kan dan de verdamping niet bij houden.


Dat is dus als je hem al volledig los hebt?

Hij zit nu nog half vast. De helft van de lus heb ik ontbast (in een baan natuurlijk, niet rondom), maar ik zie wel hars bijvoorbeeld... Nog tips om de kans van slagen te vergroten? Tijdens het losmaken? Dat is toch altijd een beladen momentje...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Boorent larix 7 jaren 8 maanden geleden #52950

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

marcellucas schreef :

rravenho schreef : Je moet de ent niet te lang en te hard laten groeien.
Wanneer je hem volledig los hebt staan loop je het risico dat ie op een warme zomerdag inklapt.
De fragiele sapstroom van je ent kan dan de verdamping niet bij houden.


Dat is dus als je hem al volledig los hebt?

Hij zit nu nog half vast. De helft van de lus heb ik ontbast (in een baan natuurlijk, niet rondom), maar ik zie wel hars bijvoorbeeld... Nog tips om de kans van slagen te vergroten? Tijdens het losmaken? Dat is toch altijd een beladen momentje...


hmmm, mijn vorige post was dus 3 weken geleden... ondertussen heb ik de lus op een aantal plekken half ontbast... maar helemaal losmaken durf ik nog niet... chicken.... misschien moet ik toch de tequila eens aanspreken (voor mezelf hè, niet voor de boom, heb tenminste nog nooit horticulturele eigenschappen aan tequila toegeschreven zien worden :P )... dutch courage....

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Boorent larix 7 jaren 8 maanden geleden #52971

  • hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
Haha,M,
Inderdaad,een mooie boom die zonder de Mexicaanse volksdrank,al erg mooi is.
Sukses en ben benieuwd hoe je de boom verder laat ontwikkelen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boorent larix 7 jaren 8 maanden geleden #52999

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139

marcellucas schreef :

marcellucas schreef :

rravenho schreef : Je moet de ent niet te lang en te hard laten groeien.
Wanneer je hem volledig los hebt staan loop je het risico dat ie op een warme zomerdag inklapt.
De fragiele sapstroom van je ent kan dan de verdamping niet bij houden.


Dat is dus als je hem al volledig los hebt?

Hij zit nu nog half vast. De helft van de lus heb ik ontbast (in een baan natuurlijk, niet rondom), maar ik zie wel hars bijvoorbeeld... Nog tips om de kans van slagen te vergroten? Tijdens het losmaken? Dat is toch altijd een beladen momentje...


hmmm, mijn vorige post was dus 3 weken geleden... ondertussen heb ik de lus op een aantal plekken half ontbast... maar helemaal losmaken durf ik nog niet... chicken.... misschien moet ik toch de tequila eens aanspreken (voor mezelf hè, niet voor de boom, heb tenminste nog nooit horticulturele eigenschappen aan tequila toegeschreven zien worden :P )... dutch courage....

Ik hoop voor je dat die aanslaat! Overigens tequila staat bij bij mij in het rijtje: "nooit meer"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boorent larix 7 jaren 8 maanden geleden #53008

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
tequila nooit meer!?!?? wat een raar uitgangspunt :P

Nog ff deze warme dagen door.... heb nog een sapstroompje van een paar mm over en de nieuwe tak zelf staat nog steeds strak... eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat dat sapstroompje nog iets doet...

De grap is dat er aan de ingangskant ook nog een scheut zit... tegen de stam aan... en die doet het ook nog steeds... zou kunnen dienen als achtertak, als hij het blijft doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boorent larix 7 jaren 8 maanden geleden #53009

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

hercules schreef : Haha,M,
Inderdaad,een mooie boom die zonder de Mexicaanse volksdrank,al erg mooi is.
Sukses en ben benieuwd hoe je de boom verder laat ontwikkelen


Als deze ent aanslaat is de vorm eigenlijk wel compleet. Zoals ik al eerder zei, zitten er bovenin ook nog twee kleine entjes, waarvan eentje het doet. Maar die zitten een beetje verborgen tussen de bestaande takken en zullen niets veranderen aan de vorm.

Komend jaar verpotten... ik denk aan een zeshoekige donkerbruine of grijze pot... of een drumpot.

En de komende jaren ga ik dan alleen nog maar de etages verder verfijnen en werken aan de fijne vertakking.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Boorent larix 7 jaren 8 maanden geleden #53012

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
Ja een typische larix, zoals je ze veel vind in de natuur. Het hoeft niet altijd in speciale vormen te zijn. Wel tof om te zien dat dit "boorenten" aanslaat! Ik heb zelf nog een juniperus die een takje mist en zal het ook eens wagen :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boorent larix 7 jaren 8 maanden geleden #53013

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

Trap schreef : Ja een typische larix, zoals je ze veel vind in de natuur. Het hoeft niet altijd in speciale vormen te zijn. Wel tof om te zien dat dit "boorenten" aanslaat! Ik heb zelf nog een juniperus die een takje mist en zal het ook eens wagen :P



Bij een juniperus zal een boorent wrl niet lukken want daarbij (en bij alle andere bladhoudende coniferen) moet je loof aan het takje hebben. En dat krijg je niet door het gat heen. Dus dan kun je een 'approach graft' proberen ... Heb ik wel eens geprobeertd maar niet gelukt. Maar dat lag ongetwijfeld aan mij ;)


Las laatst ook dat je kunt boorenten in de zomer als je bladsnoei toepast.. Bij bladverliezers dus... Dan zou je het voordeel van het groeiseizoen hebben...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren