Onderwerp:

Vertaling (8) 7 jaren 1 maand geleden #61937

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 748
  • Ontvangen bedankjes 376
Hierbij een artikel van de Engelse versie van Bonsai Empire, te vertalen naar het Nederlands.

Plan van aanpak:
  1. Wil je dit artikel vertalen laat dat dan in een reactie op dit bericht weten voor je begint
  2. Ik verwacht dat de artikelen inhoudelijk hetzelfde blijven, maar vanelfsprekend hoef je niet letterlijk, woord-voor-woord te vertalen. Maak er een echt Nederlandstalig artikel van, gebaseerd op de Engelse brontekst
  3. Vertaal het artikel en plaats het online in dit bericht zodra je klaar bent
  4. De overige forumleden kunnen tips/aanpassingen aanraden
  5. Wanneer het artikel door mij goed gekeurd is komt het online op de nieuwe site
  6. Auteursrecht blijft behouden aan Bonsai Empire


Het originele artikel:

www.bonsaiempire.com/tree-species/zelkova

Zelkova (Japanese Elm)
Care guide for the Zelkova Bonsai tree

This Zelkova, originally from Japan and China, is related to the Ulmus genus, which is the genus of the European and American elms. The Zelkova is in fact quite similar to the Ulmus (the Chinese elm), but it has single-toothed leaves whereas the Ulmus has double-toothed leaves. The Zelkova leaves are ovate, toothed and pointed.

If you need help identifying your tree, try our Bonsai tree identification guide.


Specific Bonsai care guidelines for the Japanese Elm (Zelkova)

Position: Although an outdoor tree, when acclimatized to indoor conditions (often the case when bought in a garden center or so) it should be kept indoors at least during the winter. When placed outside however, protect the tree well during the winter. The tree prefers much light, not necessarily direct sunlight.

Watering: Water Japanese Elm Bonsai regularly.

Feeding: Fertilize the tree once or twice every month from spring till autumn.

Pruning: Allow shoots to extend at least 3 nodes then prune back to 1 or 2 leaves. Larger-leaved Zelkovas respond well to leaf cutting (defoliation) in summer.

Repotting: Repot the Zelkova Bonsai tree once every two years, less often when the tree matures, using a basic Bonsai soil mixture.

Propagation: Use seeds or cuttings.

For more detailed information on these techniques, try our Bonsai tree care section.


Example of a Zelkova (Japanese elm) Bonsai tree

Zelkova, Japanese elm Bonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vertaling (8) 7 jaren 1 maand geleden #61947

  • paulsteenaart
  • paulsteenaart's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 529
  • Ontvangen bedankjes 85
Met jullie goedvinden neem ik deze graag voor mijn rekening.

leuk om eens wat terug te kunnen doen!

:)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vertaling (8) 7 jaren 1 maand geleden #61956

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 748
  • Ontvangen bedankjes 376
Bedankt!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vertaling (8) 7 jaren 1 maand geleden #61958

  • paulsteenaart
  • paulsteenaart's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 529
  • Ontvangen bedankjes 85
Zelkova (Japanse Elm)
Bonsai verzorging voor de Zelkova bonsai

De van oorsprong uit Japan en China afkomstige Zelkova behoort tot de Ulmus familie, welke van hetzelfde geslacht is als de Europese en Amerikaanse Iepen. De Zelkova is in feite gelijk aan de Ulmus (Chinese Iep), maar heeft een enkel getand blad in tegenstelling tot de Ulmus die dubbel getande bladeren heeft. De Zelkova bladeren zijn ovaal, getand en puntig.

Gebruik voor hulp bij het identificeren van jouw boom, de Bonsai boom identificatie gids

Specifieke verzorging voor de Japanse Elm (Zelkova)
Standplaats: Het is een buiten boom, maar wanneer deze geacclimatiseerd is voor omstandigheden binnenshuis (vaak als deze uit een tuincentrum verkregen is), dan moeten ze in ieder geval in de winter naar binnen gehaald worden. Staan ze wel buiten, dan moeten ze tijdens de winter goed beschermd worden. De boom prefereert veel licht, maar direct zonlicht is niet noodzakelijk.

Bewateren: Geef de Zelkova regelmatig water.

Bemesten: Voed de boom een- of tweemaal per maand vanaf de lente tot de herfst.

Snoeien: Laat de scheuten minimaal 3 internoden uitschieten en snoei dan terug tot 1 of 2 bladeren. Grootbladige Zelkova’s reageren goed op bladsnoei in de zomer.

Verpotten: Verpot de Zelkova Bonsai om de 2 jaar, en minder vaak bij volwassen exemplaren, Gebruik hiervoor een basis Bonsai grond mengsel.

Vermeerdering: Zaaien of Stekken.

Ga voor meer gedetailleerde informatie over deze technieken, naar Bonsai Verzorging.

Voorbeeld van een Zelkova (Japanse Elm) Bonsai.

Zelkova, Japanse Elm Bonsai
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MarkFlorussen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vertaling (8) 7 jaren 1 maand geleden #61961

  • paulsteenaart
  • paulsteenaart's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 529
  • Ontvangen bedankjes 85
Ik heb niks veranderd aangezien dit tegen de regels was, ik heb wel enige opmerking.

Opmerkingen:
ik zou graag de koptekst uitgebreid zien in goede soort omschrijving. Zelkova serrata ipv Enkel Zelkova.
Soorten
Zelkova abelicea - Kretenzische zelkova
Zelkova carpinifolia - Kaukasische zelkova of zwepenboom
Zelkova serrata - Japanse zelkova
Zelkova sicula - Siciliaanse zelkova
Zelkova sinica - Chinese zelkova
Zelkova schneideriana - Schneider's zelkova

er zijn nl meer soorten.

- Evt. Japanse benaming: KEYAKI.

- wanneer men praat over de chinese iep, amerikaanse en europese zou ik graag tussen haakjes erachter de botanische naam.
Tot de iepen behoren onder andere de volgende soorten:

Fladderiep of steeliep (Ulmus laevis)
Gladde iep of veldiep (Ulmus minor of Ulmus carpinifolia)
Ruwe iep of bergiep (Ulmus glabra)
Engelse veldiep (Ulmus procera)
Hollandse iep (Ulmus ×hollandica) is een kruising van Ulmus minor en Ulmus glabra.
Ulmus × hollandica 'Groeneveld' is in 1941 ontstaan en in 1949 geselecteerd.
Huntingdon Iep (Ulmus hollandica 'Vegeta')'
Goudiep (Ulmus hollandica 'Wredei')
Japanse iep (Ulmus japonica)[1]
Chinese iep (Ulmus chinensis)[1]
Siberische iep (Ulmus microphylla)[1]
Daarnaast zijn de in Nederland aangeplante rassen veelal kruisingen van de soorten Ulmus glabra, Ulmus wallichiana, Ulmus carpinifolia en Ulmus ×hollandica

er zijn er nogal wat en welke hebben we het over als we praten over amerikaanse en europese iep?

Ik snap dat ik hier niks over te zeggen heb, maar stel het graag voor.

natuurlijk is iedere suggestie die bijdraagt aan een beter duidelijkere tekst natuurlijk van harte welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vertaling (8) 7 jaren 1 maand geleden #61964

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 748
  • Ontvangen bedankjes 376
Het gaat in dezen om de Japanse Iep (Serrata) - de soort die we veel in Bonsai zien. Maar zeker een goed idee om de volledige naam (incl Serrata) te gebruiken en laten we de gelijkwaardige soorten (de meest gebruikte varianten voor Bonsai, zeg een stuk of 5?) ook benoemen in een apart kopje?

Bedankt voor het meedenken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vertaling (8) 7 jaren 1 maand geleden #62062

  • paulsteenaart
  • paulsteenaart's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 529
  • Ontvangen bedankjes 85
Zelkova Serrata (Japanse Elm)
Bonsai verzorging voor de Zelkova Serrata bonsai

De van oorsprong uit Japan en China afkomstige Zelkova behoort tot de Ulmus familie, welke van hetzelfde geslacht is als de Europese en Amerikaanse Iepen. De Zelkova is in feite gelijk aan de Ulmus (Chinese Iep), maar heeft een enkel getand blad in tegenstelling tot de Ulmus die dubbel getande bladeren heeft. De Zelkova bladeren zijn ovaal, getand en puntig.

Gebruik voor hulp bij het identificeren van jouw boom, de Bonsai boom identificatie gids

Specifieke verzorging voor de Japanse Elm (Zelkova Serrata)
Standplaats: Het is een buiten boom, maar wanneer deze geacclimatiseerd is voor omstandigheden binnenshuis (vaak als deze uit een tuincentrum verkregen is), dan moeten ze in ieder geval in de winter naar binnen gehaald worden. Staan ze wel buiten, dan moeten ze tijdens de winter goed beschermd worden. De boom prefereert veel licht, maar direct zonlicht is niet noodzakelijk.

Bewateren: Geef de Zelkova regelmatig water.

Bemesten: Voed de boom een- of tweemaal per maand vanaf de lente tot de herfst.

Snoeien: Laat de scheuten minimaal 3 internoden uitschieten en snoei dan terug tot 1 of 2 bladeren. Grootbladige Zelkova’s reageren goed op bladsnoei in de zomer.

Verpotten: Verpot de Zelkova Bonsai om de 2 jaar, en minder vaak bij volwassen exemplaren, Gebruik hiervoor een basis Bonsai grond mengsel.

Vermeerdering: Zaaien of Stekken.

Ga voor meer gedetailleerde informatie over deze technieken, naar Bonsai Verzorging.

Voorbeeld van een Zelkova Serrata (Japanse Elm) Bonsai.

Zelkova Serrata, Japanse Elm Bonsai
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MarkFlorussen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vertaling (8) 7 jaren 1 maand geleden #62063

  • paulsteenaart
  • paulsteenaart's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 529
  • Ontvangen bedankjes 85
Ik heb de tekst aangepast naar Zelkova Serrata.

Als iemand mij kan aangeven welke Zelkova soorten nog meer geschikt zijn voor bonsai, dan voeg ik deze graag nog toe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vertaling (8) 7 jaren 1 maand geleden #62094

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 748
  • Ontvangen bedankjes 376
Thanks Paul! Of dat achterwege laten, ik zou uberhaupt geen cultivars kunnen opnoemen. Een beetje zoeken bracht mij hier, maar ik betwijfel of het iets toevoegt: www.hort.uconn.edu/plants/detail.php?pid=554

Your call! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vertaling (8) 7 jaren 1 maand geleden #62142

  • paulsteenaart
  • paulsteenaart's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 529
  • Ontvangen bedankjes 85
Ur welcome! achterwege laten! cultivars zijn geen toevoeging voor de tekst. ik dacht dat er nog andere Zelkova soorten waren..

Maar dan is de tekst klaar zoals hierboven vermeld. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren