Onderwerp:

Beginners bedradings vraag 9 jaren 7 maanden geleden #34696

  • jeroenwiegers
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 1
Hallo,

Ik heb deze week mijn eerste starterset van de ligustrum delavayanum binnen gekregen. Na het lezen van de nodige info op internet en boeken ben ik begonnen met het bedraden van de hoofdstam.

Deze is ongeveer 8-10mm dik en heb hierbij het dikste meegeleverde draad van 2mm gebruikt. Toen ik de stam bedraad had, en vond dat deze misschien iets dichter op elkaar bedraad moest worden, haalde ik de wikkelingen er gedeeltelijk af en zag dat ik met elke winding de buitenste schil van de boom had beschadigd. (Zie foto's).

Nu is mijn vraag, heb ik te strak bedraad? Ik heb namelijk verschillende bedradings filmpjes gezien waarbij het bedraden nog wel strakker gebeurde. Ik dacht dat de bedrading wel tegen de stam aan moest komen ipv bijvoorbeeld 1mm tussenruimte. En moet ik de stam nu eerst laten helen voor een 2e poging?

Alvast bedankt voor de nodige adviezen.

Jeroen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners bedradings vraag 9 jaren 7 maanden geleden #34697

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ja, te strak bedraad. Je moet dergelijke draden op de stam buigen, maar zonder dat de stam het echte buigen doet, als dat logisch klinkt. Daar is wat oefening voor nodig, maar je kan in pricipe de draad geleiden bij het buigen om de takken. Het handigste is om te oefenen op een dode tak, en wat gevoel ervoor krijgen.

Overigens: Ik denk dat je 2mm draad op geen enkele manier een 1cm liguster op zijn plaats gaat houden.. Die dikte bij liguster is lastig te buigen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: jeroenwiegers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners bedradings vraag 9 jaren 7 maanden geleden #34698

  • jeroenwiegers
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 1
Hallo,

Dank voor het snelle antwoord. Dat oefenen op een dode tak ga ik zeker doen, is die stam van 1cm ook niet te buigen met dikker draad? Anders bedraad ik alleen het laatste stuk van de boom zodat ik er nog een beetje een kronkel in krijg aan de bovenkant.

Nog een andere vraag, als ik de boom bedraad heb, en ik ga de takken buigen, snijd ik daarmee dan niet evengoed in de boom met het draad?

Het ziet er zo makkelijk uit op YouTube, maar het vergt wel enige oefening merk ik!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners bedradings vraag 9 jaren 7 maanden geleden #34699

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Nee. in principe is het wel zo dat de bomo langzaam om de draden heengroeit. Maar je moet eea met beleid doen. Komt eht wel goed ;)

Lees ook www.bonsaiempire.nl/forum/48-help/5135-l...ai-jullie-ervaringen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: IlonavP, jeroenwiegers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners bedradings vraag 9 jaren 7 maanden geleden #34700

  • DickVanDreven
  • DickVanDreven's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 331
  • Ontvangen bedankjes 82
Een veel vervelender antwoord op jou vraag is waarschijnlijk dat t er veel natuurlijker uitziet als je de bochten stam van je boom realiseerd door deze er in te laten groeien. Dit doe je door de stam te snoeien juist boven een tak die de juiste richting uit groeit. Begin op ongeveer een derde van de uiteindelijke hoogte en herhaal dat een aantal maal op steeds een derde van de resterende hoogte. Dan ziet de beweging in de boomer veel natuurlijker uit. Ook zal de tapsheid beter zijn.

Het moge duidelijk zijn dat dit een behoorlijk aantal jaren langer duurt dan een draadje erin en buigen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: IlonavP, jeroenwiegers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners bedradings vraag 9 jaren 7 maanden geleden #34701

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
hey jeroen,

wat jij wss gezien hebt, is dat er een den of jeneverbes bedraad werd. dit gaat heel anders dan een loofboom.
ze groeien langzamer, bast is dikker etc, dus bij naaldbomen en coniferen kun en moet je zelfs het draad er strakker om doen, anders heeft het geen goed effect.
omdat loofbomen in de regel sneller groeien (ook in dikte) kun je dus beter het draad er wat losser om doen en vaker letten op het ingroeien vh draad.
Als je het draad om een tak buigt, buig/draai dan het draad ook om zn eigen as (als je me begrijpt...)

verder ben ik het met Dick eens, dat deze boom beter met de "clip en grow" techniek gevormd kan worden. duurt wat langer, maar het resultaat zal vele malen beter zijn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: jeroenwiegers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Beginners bedradings vraag 9 jaren 7 maanden geleden #34710

  • jeroenwiegers
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 1
Bedankt allemaal voor jullie tips en adviezen.

@ Leatherback: Ik heb alle 11 pagina's van het topic van je link doorgelezen, heb er weer een hoop van geleerd.

@ Dick: Ik ga me eens verdiepen in die Clip & Grow methode, volgens mij is het al gedeeltelijk toegepast op mijn huidige startersset boompje.

@ Dea: Klopt inderdaad, de filmpjes die ik had gezien waren inderdaad dennen en aanverwante soorten die strak bedraad werden. Ik heb ook nog een naaldboom in pot(ben de precieze naam ff kwijt) die ik nog moet bedraden en een Japanse esdoorn(Palmatum beni mako), dus genoeg te oefenen voorlopig.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: IlonavP

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren