Onderwerp:

tweede poging tot bonsai zen therapie 7 jaren 8 maanden geleden #53584

  • MichaelKnockaert
  • MichaelKnockaert's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo beste bonsaimensen :cheer:

Ik ben nieuw hier op het forum ik zal mezelf eerst even voorstellen.

Mijn naam is Michael Knockaert 30 jaar en woonachtig te Oostrozebeke West-Vlaanderen België.
Als beroep doe ik aan pleisterwerken .
mijn interesse in bonsai is al enkele jaren bezig
mijn eerste bonsai was een ulmus deze heb ik binnen gehouden en deze heeft het spijtig genoeg niet overleefd

Maar deze keer wil het anders en beter doen! Sinds enkele weken ben ik op het internet en google aan het doorpluizen naar allerhande tips en informatie .
daaruit heb ik al veel kunnen opsteken maar ik ben toch nog een beetje terughoudend om eraan te beginnen .


Ongeveer twee weken geleden kon ik het niet laten om terug een bonsai in huis te halen alweer een ulmus deze staat nu buiten

graag had ik van jullie geweten wat ik het best zou doen met deze boom

1 ik zie dat de wortels uit de bodem komen rond de stam dien ik deze nu al te verpotten of wacht ik nog tot de lente ?
2 terug snoeien dit ging ik sowieso al doen enkel de jonge takjes terug tot normale boom vorm
3 vandaag heb ik heel wat dode blaadjes verwijderd die op de bodem lagen alsook van in de boom wat kan hier de oorzaak van zijn ?

hieronder vind u alvast wat foto's

alvast dank bij voorbaat

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by MichaelKnockaert.

tweede poging tot bonsai zen therapie 7 jaren 8 maanden geleden #53585

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Welkom op het forum!
Is de aarde steeds zo nat?
Zo ja geef je teveel water en kun je ook deze verliezen.
Nu gewoon met rust laten of licht snoeien, volgende lente kun je verpotten en na een tijd nog wat ingrepen doen.

Succes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MichaelKnockaert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

tweede poging tot bonsai zen therapie 7 jaren 8 maanden geleden #53586

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
Hallo,

Constant natte grond kan inderdaad wel bladval veroorzaken. Persoonlijk zou ik opteren deze volgend jaar in een ander substraat te zetten.

Wat ging er mis met je vorige boompje?

Staat deze nu buiten?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MichaelKnockaert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

tweede poging tot bonsai zen therapie 7 jaren 8 maanden geleden #53587

  • MichaelKnockaert
  • MichaelKnockaert's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
hallo

Nee deze staat niet altijd zo nat, hij staat buiten .
Nu stond hij zo nat om dat het hier nogal aan het regenen is en ik deze binnen heb genomen om foto's te maken.
Toen ik hem gekocht had was hij heel droog. Ik denk dat de kluit te hard is en moeilijk water doorlaat en laat afvloeien

als ik ondervind dat door de vele regenval het boompje toch te nat staat kan dit dan kwaad om het op een overdekt terras te verplaatsen? Daar is wel geen direkt zonlicht of is dit niet nodig ?

met licht snoeien veronderstel ik dat de nieuwe takjes moeten gesnoeid worden tot waar deze de vorige keer gesnoeid zijn ?

Mijn vorig boompje heb ik altijd binnen laten staan en niet genoeg water gegeven denk ik.
Toen hij al zijn blaadjes had verloren heb ik hem buiten gezet. Deze werd jammer genoeg niet meer in de gaten gehouden en is de winter niet meer te boven gekomen .

groetjes
Michael

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by MichaelKnockaert.

tweede poging tot bonsai zen therapie 7 jaren 8 maanden geleden #53588

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504

MichaelKnockaert schreef : hallo

Nee deze staat niet altijd zo nat, hij staat buiten .
Nu stond hij zo nat om dat het hier nogal aan het regenen is en ik deze binnen heb genomen om foto's te maken.
Toen ik hem gekocht had was hij heel droog. Ik denk dat de kluit te hard is en moeilijk water doorlaat en laat afvloeien

als ik ondervind dat door de vele regenval het boompje toch te nat staat kan dit dan kwaad om het op een overdekt terras te verplaatsen? Daar is wel geen direkt zonlicht of is dit niet nodig ?

met licht snoeien veronderstel ik dat de nieuwe takjes moeten gesnoeid worden tot waar deze de vorige keer gesnoeid zijn ?

Mijn vorig boompje heb ik altijd binnen laten staan en niet genoeg water gegeven denk ik.
Toen hij al zijn blaadjes had verloren heb ik hem buiten gezet. Deze werd jammer genoeg niet meer in de gaten gehouden en is de winter niet meer te boven gekomen .

groetjes
Michael



Kans is groot dat hij nog deels in de oude klei staat met enkel een laagje turf overheen.
Bij lange regenval kun je hem beschutten, maar met een goed substraat die voldoende water doorlaat hoeft dit niet.
Als je nu drastisch zou snoeien ga je nieuwe uitloop krijgen die misschien, ik zeg wel misschien niet tijdig zou afharden voor de winter, deze mogen beschut buiten blijven in de winter als het niet te hard vriest wel te verstaan. Je moet hem dus goed in de gaten houden en het weerbericht des te meer ;)

Ik kocht er onlangs eentje voor 5 Euro, is wel nog klein maar stond in een gewone plastic pot en volledig in turf, zou kunnen zijn dat ze ergens in Europa gekweekt worden?

Deze soort binnen levend houden lijkt me onbegonnen werk, dus zoek niet te hard naar de fout in je handelen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MichaelKnockaert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

tweede poging tot bonsai zen therapie 7 jaren 8 maanden geleden #53590

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
Ja inderdaad ik zie deze soort ook niet lang binnen overleven.

Als ik de grond van de plant niet ken of een zieke plant, plaats ik ze onder een afdak. Dit is gewoon wat veiliger spelen...
Maar als daar geen zonlicht komt onder je afdak moet je die ook niet constant gaan verplaatsen als het regent.

Gewoon zelf geen water geven als het niet nodig is, controleer eens de "ondergrond" of het wel al nodig is. En in de winter ook wat oppassen zeker met water en koude... En zoals meneer roussel zegt in de winter kan die wel eens een nachtje of een dagje in een koude garage of serre komen te staan als de temperaturen te fel of te lang onder het vriespunt gaan. Maar met de opwarming van de aarde zal dit misschien niet nodig zijn :lol:

Hij staat nu misschien niet in de ideale grond (die bestaat volgens mij ook niet) maar informeer het komende jaar wat in verschillende substraten. Dan kan je in de lente misschien je eerst succesvolle (hopelijk) verpotting gaan uitvoeren. Ga hier niet vragen in welk substraat je het moet zetten. De meningen lopen te veel uiteen. Elke grond heeft voordelen en nadelen ik kan je wel helpen met twee filmpjes
en de nigel natuurlijk:
Zoals je ziet bestaat er heel veel om je plant te gaan inzetten, ikzelf heb veel verschillende dingen liggen maar steeds nog niet genoeg bomen om alles uit te proberen :lol:

Als je eens 3 maanden vakantie hebt en je dood verveeld kun je eens alle discussies hier op het forum van de verschillende substraten gaan lezen :lol:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MichaelKnockaert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

tweede poging tot bonsai zen therapie 7 jaren 8 maanden geleden #53592

  • MichaelKnockaert
  • MichaelKnockaert's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor de vele uitleg en voor de link naar de filmpjes van nigel goed uitgelegde filmpjes !

Toen ik het boompje had gekocht heb ik een substraat van dcm meegedaan voor bonzai .
Deze lijkt niet op de substraten die ik zie in de filmpjes dus daar zal ik al niet veel mee zijn maar dat is voor later

Ik heb deze gekocht in floralux dadizele vandaag ga ik eens gaan kijken in famiflora en misschien bij Fournier eens zien wat ze daar hebben

Grtz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

tweede poging tot bonsai zen therapie 7 jaren 8 maanden geleden #53594

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
In die winkels ga je vooral "massaproductie-bonsai" vinden. Goed om mee te beginnen, maar nog beter en leuker volgens mij is een tuincentrum plant gaan omvormen tot iets "bonsai-waardig" Dit is wat van langere adem, maar je hebt er werk aan en leert er veel uit. Het lijkt ook onbegonnen werk voor een beginner maar wie niet waagt... Het is ook een proces van jaren om een plant te ontwikkelen tot een bonsai. Wees geduldig! Hier vind je wel enkele voorbeelden: www.youtube.com/results?q=nursery+plant+...nsai&sp=SADqAwA%253D

Ik heb veel zo'n planten staan, daar kan je op los experimenteren zonder al te veel gaten in je portemonnee te maken.

Een zeer leuke hobby. Zeker met je boom in het zonnetje buiten snoeien, bedraden,... En daar wordt je inderdaad ZEN van :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

tweede poging tot bonsai zen therapie 7 jaren 8 maanden geleden #53595

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504

MichaelKnockaert schreef : Bedankt voor de vele uitleg en voor de link naar de filmpjes van nigel goed uitgelegde filmpjes !

Toen ik het boompje had gekocht heb ik een substraat van dcm meegedaan voor bonzai .
Deze lijkt niet op de substraten die ik zie in de filmpjes dus daar zal ik al niet veel mee zijn maar dat is voor later

Ik heb deze gekocht in floralux dadizele vandaag ga ik eens gaan kijken in famiflora en misschien bij Fournier eens zien wat ze daar hebben

Grtz


Mijne komt ook van daar ;)
Ik heb een sterk vermoeden dat je evengoed hetzelfde materiaal in de andere winkels zult vinden die bijna zeker van dezelfde importeur komen.

Best is om in een online webshop een geschik substraat te kopen, het DCM product die als bonsai grond verkocht word is in werkelijkheid gewoon stekgrond, m.a.w. een turf/bloembakaarde product waar ze een foto van een bonsai op plakken ;)


Aangezien je nu toch in een periode zal komen waar er niet verpot word kun je nog best op je gemakje uitkijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

tweede poging tot bonsai zen therapie 7 jaren 8 maanden geleden #53597

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
Ja die dcm grond droogt wel tamelijk snel uit, maar trekt op niets. Zelf om voor stekken en te zaaien is die niks waard. Veel te zanderig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts