Onderwerp:

snoeien van lariks 7 jaren 7 maanden geleden #54194

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

KobusKoops schreef : Mag de larix nu nog gesnoeid worden? Heb er zelf 1 en die heb ik de hele zomer door laten groeien omdat ik hem verplant heb.


Is geen enkel probleem Kobus!
Ik heb de afgelopen week enkele van mijn Lariksen waar nodig ontdaan van de al te lange uiigroei, de bomen meteen ietwat gefatsoeneerd en ook nog één keer voorzien van Vinasse Kali. Doe ik vrijwel elk jaar rond deze tijd, de bomen hebben nog nooit enig nadeel van de late snoeibeurt ondervonden!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: KobusKoops

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

snoeien van lariks 7 jaren 7 maanden geleden #54195

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Hank schreef : Doe ik vrijwel elk jaar rond deze tijd, de bomen hebben nog nooit enig nadeel van de late snoeibeurt ondervonden!


Hoe weet je dat? Waarmee heb je dat vergeleken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

snoeien van lariks 7 jaren 7 maanden geleden #54216

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

leatherback schreef :

Hank schreef : Doe ik vrijwel elk jaar rond deze tijd, de bomen hebben nog nooit enig nadeel van de late snoeibeurt ondervonden!


Hoe weet je dat? Waarmee heb je dat vergeleken?


Als je meerdere bomen van dezelfde soort hebt, in dit geval dus de Lariks, en al die bomen reageren goed op de late snoei dan is het voor mij duidelijk dat ze er geen nadeel van hebben ondervonden.
Dat blijkt wel uit het feit dat alle boompjes ieder voorjaar weer nieuwe gezonde groei laten zien vanuit het knopje dat is blijven staan.
Het restantje van het gesnoeide deel, ca. 5 mm dat is blijven staan, verwijder ik in het voorjaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

snoeien van lariks 7 jaren 7 maanden geleden #54258

  • johannesvandonge
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
In het bericht lees ik: "Als je geen lengtegroei wilt, snoei je de scheut helemaal terug. De boom zal reageren door aan de aanzet van de scheut massa's nieuwe knoppen te maken"

Nu hebben Lariks vaak aan het begin van de uitloper al een knop zitten, maar dat is niet altijd het geval. Als ik toch helemaal terug snoei terwijl er geen knop aan het begin van de nieuwe uitloper zit, zal de boom dan als nog knoppen maken aan het begin van die uitloper?

Of is er een andere manier om knoppen aan het begin van de uitloper te laten ontwikkelen zodat er niet van die kale takken ontstaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

snoeien van lariks 7 jaren 7 maanden geleden #54259

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

johannesvandonge schreef : In het bericht lees ik: "Als je geen lengtegroei wilt, snoei je de scheut helemaal terug. De boom zal reageren door aan de aanzet van de scheut massa's nieuwe knoppen te maken"

Nu hebben Lariks vaak aan het begin van de uitloper al een knop zitten, maar dat is niet altijd het geval. Als ik toch helemaal terug snoei terwijl er geen knop aan het begin van de nieuwe uitloper zit, zal de boom dan als nog knoppen maken aan het begin van die uitloper?

Of is er een andere manier om knoppen aan het begin van de uitloper te laten ontwikkelen zodat er niet van die kale takken ontstaan?


In foto 2 zie je een paar plaatsen waar ik een scheut gesnoeid heb en waar nieuwe knoppen zijn ontstaan. Op zo'n plek zitten altijd wel slapende knoppen. Als ik ouder hout snoei, let ik er altijd wel op dat ik knoppen zie. Als lariks überhaupt al nieuwe knoppen kan maken op oud hout (en daar zijn de meningen over verdeeld), dan toch met grote moeite. Het blijft een naaldboom. Gelukkig kun je ze wel makkelijk draadenten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

snoeien van lariks 7 jaren 7 maanden geleden #54261

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Of, om het anders te zeggen: uit een knop groeit in het voorjaar een scheut. Als je die nieuwe scheut later helemaal terugsnoeit , ontstaan rondom die oorspronkelijke knop weer nieuwe knoppen. ..

dat is het idee. ..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

snoeien van lariks 7 jaren 7 maanden geleden #54262

  • johannesvandonge
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Perfect, helemaal duidelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren