Onderwerp:

Meningen voorkant? 7 jaren 6 maanden geleden #55050

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Deze kocht ik vorig jaar en ben toen begonnen met vormen maar ben er niet blij mij, moet lager en compacter al zal hij nog wat loof moeten maken.
De 2 bovenste takken moeten omlaag en ik zal een andere top gebruiken.
Maar wat de voet betreft kom ik er maar niet uit :huh:

Foto 1 of 2 ???
Ik zou graag van jullie even de meningen lezen, zo kan ik misschien beter kiezen :)

Foto 1

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Foto 2

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by DavidRoussel.

Meningen voorkant? 7 jaren 6 maanden geleden #55052

  • Adorian88
  • Adorian88's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 101
  • Ontvangen bedankjes 39
David,

Leuke vraag! Ik ga er even van uit dat alles boven de Jin te manipuleren valt. zoals je zelf al aangaf wordt de top compleet anders.

Als je de hoek zo houd is foto 2 een goede keuze. Het dode hout komt iets meer naar voor, en de knik in de levenslijn is scherper. ziet er krachtiger uit. Bij een compacte boom lijkt me dat iets mooier. Zoals jou gedachte lager en compacter.

Echter,.. op foto 1 heeft de Jin een elegantere beweging. Als je de boom iets groter laat en meer de Bunjin kant op gaat, zou ik foto 1 de voorkeur geven. Lange slanke bewegingen in de Jin en in de stam.

Succes met kiezen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: DavidRoussel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meningen voorkant? 7 jaren 6 maanden geleden #55055

  • PeterVanC
  • PeterVanC's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 573
  • Ontvangen bedankjes 112
Das inderdaad geen makkelijke keuze,

als ik de Yins wegdenk vind ik foto 1 veel beter dan foto 2.

en als ik Yins erbij zie vind ik precies foto 2 iets beter,

welke stijl wil je precies,

Ik denk dat Literati ook nog kan met die grootste tak weg,

succes en ik volg met intresse keuze van andere mensen


mvg
Peter
De volgende gebruiker (s) zei dank u: DavidRoussel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meningen voorkant? 7 jaren 6 maanden geleden #55060

  • JanDijk
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71
Persoonlijk zou ik me bij deze boom nog helemaal niet druk maken met de vorming, laat staan om nu al een voorkant te gaan kiezen. Ik zou eerst eens proberen om met zo min mogelijk stres voor de boom de loofpartijen op orde zien te krijgen en daar zou ik minimaal vijf jaar voor uit trekken. Met alle respect, maar het geheel komt nu bij mij nogal sprietig en niet geheel gezond over.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meningen voorkant? 7 jaren 6 maanden geleden #55061

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504

JanDijk schreef : Persoonlijk zou ik me bij deze boom nog helemaal niet druk maken met de vorming, laat staan om nu al een voorkant te gaan kiezen. Ik zou eerst eens proberen om met zo min mogelijk stres voor de boom de loofpartijen op orde zien te krijgen en daar zou ik minimaal vijf jaar voor uit trekken. Met alle respect, maar het geheel komt nu bij mij nogal sprietig en niet geheel gezond over.


Lijkt me raar dat je de loofpartijen op orde wil krijgen zonder een voorkant te bepalen?
Of bedoel je de loofpartijen forser te laten groeien?

Ik bepaal persoonlijk graag een voorkant van een boom, of hij nu jong is of niet, lijkt me toch beter om een toekomstbeeld te scheppen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meningen voorkant? 7 jaren 6 maanden geleden #55067

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133
Ik vind foto 1 het mooist. Als dan zoals je zei de boel wat naar beneden gehaald word ,en wat dichter op de stam staat, word het meteen wat dichter en compacter. Ik geef je gelijk dat je daar al mee bezig bent. Nu kan je de takken nog wat richten zonder al teveel geweld, en dat is ook wat waard. Het loof word vanzelf wel voller. Succes met je boom :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: DavidRoussel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by KobusKoops.

Meningen voorkant? 7 jaren 6 maanden geleden #55076

  • JanDijk
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71
Laat ik het anders zeggen dan. Zo te zien aan het loof heeft deze boom het al een tijdje niet naar de zin doordat er waarschijnlijk te veel in te korte tijd aan gerommeld is. Ga je nu door met vormen e.d. zal dit alleen maar beroerder worden en loop je de kans takken te verliezen. Een boom in deze staat geef ik altijd een grotere pot (overpotten, niet verpotten) en lange rust periode en probeer hem allen maar te stimuleren om zo veel mogelijk loof aan te gaan maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meningen voorkant? 7 jaren 6 maanden geleden #55079

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Foto 1, 45gr naar recht draaien en met de onderste tak verder.
Maar idd waarschijnlijk beter een jaar rust gunnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meningen voorkant? 7 jaren 6 maanden geleden #55081

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504

JanDijk schreef : Laat ik het anders zeggen dan. Zo te zien aan het loof heeft deze boom het al een tijdje niet naar de zin doordat er waarschijnlijk te veel in te korte tijd aan gerommeld is. Ga je nu door met vormen e.d. zal dit alleen maar beroerder worden en loop je de kans takken te verliezen. Een boom in deze staat geef ik altijd een grotere pot (overpotten, niet verpotten) en lange rust periode en probeer hem allen maar te stimuleren om zo veel mogelijk loof aan te gaan maken.


Misschien heb ik niet goed verwoord wat ik wil doen, namelijk wil ik een keuze kunnen maken welke de voorkant van de voet zal worden om in de toekomst de boom te hervormen, lager en compacter.
Nu herriner ik mij dat het niet vorig jaar was maar ergens eind mei van dit jaar.
Het betreft een boom van Gijs Meboer, hij vertelde me dat de boom al tijdje in deze pot staat en dus zou ik hem nu enkel gaan verpotten in het komende voorjaar.

Als ik weet welke voorkant te gebruiken kan ik misschien enkele takken (niet teveel) verwijderen zodat hij zijn energie gerichter kan besteden.

Bedankt voor de reacties!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by DavidRoussel.

Meningen voorkant? 7 jaren 6 maanden geleden #55082

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Ik vind de beide voorkanten nogal op elkaar lijken. Nummer één vind ik mooier vanwege de oxidatie in het hout en dat kleine spoortje dat voor de levende ader langs kruist. Maar dat spoortje is zo iel dat ik me afvraag of je dat op den duur kunt behouden.

Ik heb een beetje moeite met de hele aanblik. Ik vind hem te hoog en/of het middenstuk te weinig beweging. Ik zou zoeken naar een oplossing met alleen de onderste tak. Misschien de boom naar links kantelen. .

Denk ook wel dat JanDijk gelijk heeft dat hij danig meer loof moet maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts