Onderwerp:

Azalia Jukokan. Eerste keer bedraad. 7 jaren 18 uren geleden #64901

  • MiarcaVerbeke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 40
  • Ontvangen bedankjes 3
Hallo,
Ik heb een paar dagen geleden een azalia Jukokan gekocht voor een klein prijsje. Ik heb deze voor de eerste keer bedraad (ik heb nog nooit eerder een bonsai bedraad).De takken blijven nu mooi op hun plaats. De takken aan de rechterkant gaan in een boog rond de boom. (Niet echt duidelijk in de foto).
Ik wacht nog even met de rest te bedraden tot ik mijn nieuwe draad krijg en de juiste maten heb. Nu vraag ik mij af hoe ik de top van de boom kan stylen er zit ook een tak (kort) net op de voorkant, ik weet niet zeker of deze beter verwijderd wordt? ( dit doe ik dan pas na de bloei). Hebben jullie nog tips ?
i58.servimg.com/u/f58/19/47/52/22/20170314.jpg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalia Jukokan. Eerste keer bedraad. 7 jaren 7 uren geleden #64912

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
slechte plant om op te leren bedraden. "Oudere" takken van een azalea laten zich niet makkelijk buigen. Ook kraken die gemakkelijk en een gekraakte tak bij een azalea is een dode tak. Oefen eventueel wat het bedraden op een buigzamere soort en probeer dit correct te doen, juiste draaddiktes en zonder kruisingen.

Meestal wordt er bij een azalea vorm gegeven aan de jongere takjes die nodig zijn voor de structuur van de boom. Het kan zeker geen kwaad je plant eerst correct leren verzorgen, observeren en informatie inwinnen. Zeker als beginner zou ik dit aanraden. En genieten van je bloei dit jaar... B) De scheutjes die naast de bloemknoppen nog voor de bloei verschijnen kun je gerust weg halen (die kunnen de bloemen ietwat belemmeren). De echt lang geworden of lang wordende scheuten kun je na de bloei ook gaan terug knippen (tenzij die nodig zijn voor je opbouw, die worden dan met een fijn -wel dik genoeg- draadje bedraad).

Succes en geniet van je bloei.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MiarcaVerbeke, WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalia Jukokan. Eerste keer bedraad. 7 jaren 5 uren geleden #64914

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

Trap schreef : slechte plant om op te leren bedraden.



Dan is het voor de eerste keer toch aardig gelukt ;)

Gewoon stug doorbedraden naar boven toe. Takken die recht naar je toe groeien kun je dan naar links of rechts verplaatsen, of gewoon weghalen.

Het is beter idd om draden niet te laten kruisen. Niet alleen is het lelijk, maar het risico van ingroeien wordt ook groter.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MiarcaVerbeke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalia Jukokan. Eerste keer bedraad. 7 jaren 4 uren geleden #64915

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

marcellucas schreef :

Trap schreef : slechte plant om op te leren bedraden.



Dan is het voor de eerste keer toch aardig gelukt ;)


ik zeg niet dat het slecht gedaan is, zeker voor een eerste keer! Maar er zijn veel "gemakkelijkere" planten om het op te leren. Ik vind het persoonlijk een broze plant en zeker niet van de gemakkelijkste om in draad te zetten.

En het is trouwens ook een zeer leuk en leerrijk werkje om eens op een zonnige namiddag eens een "buigzame" soort in draad te zetten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MiarcaVerbeke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalia Jukokan. Eerste keer bedraad. 6 jaren 11 maanden geleden #64929

  • MiarcaVerbeke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 40
  • Ontvangen bedankjes 3

Trap schreef :

marcellucas schreef :

Trap schreef : slechte plant om op te leren bedraden.



Dan is het voor de eerste keer toch aardig gelukt ;)


ik zeg niet dat het slecht gedaan is, zeker voor een eerste keer! Maar er zijn veel "gemakkelijkere" planten om het op te leren. Ik vind het persoonlijk een broze plant en zeker niet van de gemakkelijkste om in draad te zetten.

En het is trouwens ook een zeer leuk en leerrijk werkje om eens op een zonnige namiddag eens een "buigzame" soort in draad te zetten.


Hallo,
Bedankt voor de tips :)
Ik heb enkel sommige takken (ze buigen nog erg makkelijk) bedraad die ik op hun juiste plaats wilde houden.
Ik heb gehoord dat als je met de draad de tak zo kan bewegen dat dit dan de juiste maat is ( natuurlijk niet direct met een dikke draad) klopt dit? gewoon de draad eens tegen de tak houden en kijken of je de tak kan bewegen zo, indien de tak niet beweegt dan een maatje dikker.
Ik heb ook de video lessen van Colin Lewis vandaag op craftsy aangevraagd om te leren beter te bedraden.
Welk soort boompje kan u mij aanraden die buigzaam is?
Momenteel zijn er nog geen takjes afgebroken.
Alvast bedankt .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalia Jukokan. Eerste keer bedraad. 6 jaren 11 maanden geleden #64934

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Die truuk om met de draad tegen de tak aan te drukken is inderdaad een goeie!

Over het algemeen zijn naaldbomen buigzamer dan loofbomen en dus makkelijker te bedraden. Oudere takken van naaldbomen blijven ook langer buigzaam dan die van loofbomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalia Jukokan. Eerste keer bedraad. 6 jaren 11 maanden geleden #64935

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
Ja misschien ben ik ook wat te lomp dat ik regelmatig eens een tak(je) afbreek :lol: En welke breek ik dan ook af? Deze die ik net wou gebruiken voor de opbouw :dry:

De meeste "naaldachtigen" zijn buigzaam. Natuurlijk moet je hier ook wel iets leuks aan vinden. Als je geen naaldboom wil omdat je die niet mooi vind... Dan schaf je er ook geen aan.

Juniperussen vind ik wel tof op te bedraden. Wel die met schubloof, de juniperussen met naalden hoef ik mijn roze handschoentjes aan te doen :lol: Laatst een larix in het tuincentrum gekocht, die plooien al als je er naar kijkt.

Dit is je tweede azalea dacht ik?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalia Jukokan. Eerste keer bedraad. 6 jaren 11 maanden geleden #64936

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133
Tijdje lekker laten groeien dat boompje. Gaat vast een mooie worden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MiarcaVerbeke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalia Jukokan. Eerste keer bedraad. 6 jaren 11 maanden geleden #64939

  • MiarcaVerbeke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 40
  • Ontvangen bedankjes 3

Trap schreef : Ja misschien ben ik ook wat te lomp dat ik regelmatig eens een tak(je) afbreek :lol: En welke breek ik dan ook af? Deze die ik net wou gebruiken voor de opbouw :dry:

De meeste "naaldachtigen" zijn buigzaam. Natuurlijk moet je hier ook wel iets leuks aan vinden. Als je geen naaldboom wil omdat je die niet mooi vind... Dan schaf je er ook geen aan.

Juniperussen vind ik wel tof op te bedraden. Wel die met schubloof, de juniperussen met naalden hoef ik mijn roze handschoentjes aan te doen :lol: Laatst een larix in het tuincentrum gekocht, die plooien al als je er naar kijkt.

Dit is je tweede azalea dacht ik?


Hallo,
Een naaldboom vind ik wel mooi :) ( onze buren hebben een erg mooie oude naaldboom)
Dit is mijn vierde, Ik heb nog een Nyohozan cascade ( er is al aan gewerkt door de vorige eigenaars dus momenteel bedraad ik hem niet), een azalea met een mooie dikke stam waar ik wacht op de bloei en een startertje en nu deze :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalia Jukokan. Eerste keer bedraad. 6 jaren 11 maanden geleden #65023

  • MiarcaVerbeke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 40
  • Ontvangen bedankjes 3
Ik heb vandaag de draden verwijderd en opnieuw bedraad zodat de draden elkaar niet kruisen. Veel minder draad nodig gehad na ik de filmpjes bekeken heb met de juiste technieken.
Ik moet bekennen dat ik het de vorige keer wel erg slecht gedaan heb :oops: :whistle:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren