Onderwerp:

Ulmus Parviflore 6 jaren 10 maanden geleden #67055

  • HeinvanWordragen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb recent een Ulmus gekocht bij Kwekerij Roos. Dit leek mij een mooie starters boom. Ik heb vandaag wat gesnoeid en bedraad. Beide foto's hebben zelfde aanzicht, onderste tak naar links gebogen. De onderste tak zal nog een flink stuk moeten groeien, zelfde geldt voor de 3e (achterste tak) Ik denk dat hij boven nog te vol is. Hebben jullie tips of op/aanmerkingen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by HeinvanWordragen.

Ulmus Parviflore 6 jaren 10 maanden geleden #67070

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Je bent onderweg!

Ik zou de takken niet zo naar beneden buigen. Ten eerste omdat dat meer de manier is waarop naaldbomen groeien. Bij loofbomen gaan de takken meer omhoog.

Een andere reden is omdat je de groei afremt door de takken naar beneden te draden. En je wilt nou net uitbundige groei om een vollere boom te krijgen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: HeinvanWordragen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus Parviflore 6 jaren 10 maanden geleden #67086

  • HeinvanWordragen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank je voor de tips. Ik had ze omlaag gebogen omdat de takken op dezelfde hoogte zitten en wilde op deze manier de hoogtes verdelen. De tweede en derde tak zitten op dezelfde hoogte. Hetzelfde voor tak 4 en 5. Ik ga vanavond ze even correct buigen. Dank!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus Parviflore 6 jaren 10 maanden geleden #67090

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2405
  • Ontvangen bedankjes 930
Iets anders wat mij opvalt:
De pot zit vol met levermos. Het is het gevolg van een slechte waterhuishouding in de pot. Dit sluit het oppervlak bijna volledig af, zodat het goed water geven flink bemoeilijkt wordt. Ook krijgen de wortels hiervoor minder zuurstof. Dit zal zich gaan uiten in (veel) slechtere groei. Ik zou het levermos zoveel mogelijk proberen weg te halen, hoewel dat lastig is, vanwege de fijne wortels die tot diep in de pot zitten. Verpotten is ook een optie, maar dat is absoluut riskant nu... Je moet dan echt weten wat er nu mogelijk is. Een stuk veiliger is dan alleen het toplaagje met het levermos verwijderen en dit vervangen door akadama.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: HeinvanWordragen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus Parviflore 6 jaren 10 maanden geleden #67091

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Of je haalt hem uit zijn potje, haalt het levermos een beetje weg en zet hem in een groter bakje aangevuld met akadama om dan volgend jaar of binnen 2 jaar goed te verpotten.

Ik heb er vorig jaar ene van mijn neefje verpot in de zomer, was wel echt nodig. Wel geen wortelsnoei gedaan en de aarde viel er eigenlijk gewoon af.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: HeinvanWordragen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus Parviflore 6 jaren 10 maanden geleden #67130

  • HeinvanWordragen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik ben een absolute beginner, dus heb veel materialen niet. Ik ga naar de akadama op zoek. Ik dacht dat het mos erbij hoorde, ik heb wel gemerkt dat gegroeid is de afgelopen weken. Waar komt de slechte waterhuishouding vandaan? Ik geef de boom elke dag wat water niet teveel, maar genoeg dat het wat vochtig blijft en nooit volledig droog. Ik ga eerst proberen de toplaag weg te halen en die te vervangen. Is het erg gevaarlijk voor de boom en kan ik dit van het weekend doen?

Volstaat dit aan gezien ik nog geen 20ltr zakken nodig heb :)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by HeinvanWordragen.

Ulmus Parviflore 6 jaren 10 maanden geleden #67131

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2405
  • Ontvangen bedankjes 930

HeinvanWordragen schreef : Ik ben een absolute beginner, dus heb veel materialen niet. Ik ga naar de akadama op zoek. Ik dacht dat het mos erbij hoorde, ik heb wel gemerkt dat gegroeid is de afgelopen weken. Waar komt de slechte waterhuishouding vandaan? Ik geef de boom elke dag wat water niet teveel, maar genoeg dat het wat vochtig blijft en nooit volledig droog. Ik ga eerst proberen de toplaag weg te halen en die te vervangen. Is het erg gevaarlijk voor de boom en kan ik dit van het weekend doen?

Volstaat dit aan gezien ik nog geen 20ltr zakken nodig heb :)

Gewoon mos is niet erg als je laag niet te dik is; levermos is een daarentegen stuk minder gunstig. Het zou zomaar kunnen dat de aarde waarin het boompje staat potgrond is, of soortgelijk. Dit kan gaan inklinken. Als je niet teveel aan de fijne worteltjes gaat rommelen dan zou dat in theorie wel kunnen. Maar dat is op afstand slecht te beoordelen. Ik kan je dus niet garanderen dat het boompje 100% zeker de behandeling overleeft. Probeer wel op een een of andere manier het gruis uit de akadama te zeven want dat verstopt de boel ook. Als je klaar bent, zorg dan dat je het boompje overvloedig water geeft (water moet aan de onderkant door de drainagegaten heen lopen) totdat het water wast eruit loopt weer helder is.
Ook kun je het beste met een fijne sproeier water geven, omdat als je met een gietertje water geeft dan kan het water via eventuele open ruimtetjes in de pot zo naar de onderkant lopen, zonder dat alles goed bevochtigd wordt. Eventueel is dompelen ook een optie.
Laatste punt is wat ik kan aanraden is het boompje lekker buiten zetten als te temperaturen boven 0 blijven (wellicht staat ie dat ook). Hierdoor worden zijn overlevingskansen aanzienlijk vergroot..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus Parviflore 6 jaren 10 maanden geleden #67136

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159

HeinvanWordragen schreef : Ik ben een absolute beginner, dus heb veel materialen niet. Ik ga naar de akadama op zoek. Ik dacht dat het mos erbij hoorde, ik heb wel gemerkt dat gegroeid is de afgelopen weken. Waar komt de slechte waterhuishouding vandaan? Ik geef de boom elke dag wat water niet teveel, maar genoeg dat het wat vochtig blijft en nooit volledig droog. Ik ga eerst proberen de toplaag weg te halen en die te vervangen. Is het erg gevaarlijk voor de boom en kan ik dit van het weekend doen?

Volstaat dit aan gezien ik nog geen 20ltr zakken nodig heb :)


Als je gewoon wilt een laagje erop doen zal het wel genoeg zijn.

Maar als je hem in een grotere pot wilt zetten is het al naar gelang hoe groot je pot is.

Als je 5€ moet betalen voor 2 liter zou je toch beter een zak van 14 of 15l kopen dat is rond de 15€.
Komt goedkoper uit en het komt niet slecht.

En een goede reden om nog een boompje bij te kopen :lol: .

En zoals Marco reeds aanhaalt, zeven, dat het fijne stof eruit is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren