Onderwerp:

Acer vormen 6 jaren 4 maanden geleden #70973

  • WillemKr
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag allen,

Ik heb via bonsai empire deze esdoorn gekocht. Dit is mijn eerste bonsai. Ik vind het nog erg moeilijk om te bepalen wat ik ermee kan en wil. Ik hoor graag jullie advies en mening. Ik wil foto 1 als voorkant gebruiken, omdat ik die wortelvoet mooi vind.

Zit er potentie in dit plantje? Ik wil geen wedstrijdboom, maar ervaring opdoen met bonsai. De buitenste takken zitten op dezelfde hoogte, zou het mooi zijn er 1 af te halen?

Ik snap dat het erom gaat wat ik ermee wil, maar ik hoor graag ervaren meningen en jullie kijk op de potentie van deze plant.

Alvast bedankt!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer vormen 6 jaren 4 maanden geleden #70974

  • Delphine
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 68
  • Ontvangen bedankjes 11
Ik zie omgekeerde tapsheid door 2 takken op dezelfde plaats als een fietstuur en een stam zonder enig karakter.
Plant het ergens in je tuin, het word vast en zeker een mooie boom maar een bonsai vrees ik voor en als je er toch iets in ziet dan is die weg zeer lang, er is stukken beter materiaal voor schappelijke prijzen verkrijgbaar .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Delphine.

Acer vormen 6 jaren 4 maanden geleden #70975

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Om te beginnen zou ik nu even niets met de boom doen, maar wachten tot de winter over de piek is.

De plant staat wel buiten?

Op de plek waar je onderaan die twee takken aan de stam hebt, zou ik met een fijnbetand zaagje de stam er uit nemen en ook de lange zijtak. Dan met de korte zijtak verder gaan als hoofdstam.

Eigenlijk heeft de plant nu te weinig om echt wat te kunnen. Je kan onder begeleiding een eerste stap zetten aan het einde van de winter. Maar daarna zou ik de plant een jaar gewoon laten uitgroeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer vormen 6 jaren 4 maanden geleden #70976

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Alternatief is om de kortere zijtakje weg te halen. De lange zijtak tot de eerste knoop (ring opnde tak waar vroeger blak zat) weg te halen.

Dan moet je bovenin een van de twee dikke takken er uit halen, op de eerste foto de rechter. En vervolgens komt er eennklein takje onhoog aan de linkertak: dat is de nieuwe top. De rest gaat er ook af. Dan heb je een stamverloop wat over tijd netjes kan worden. Daarna wederom.een jaar goed laten groeien. Hierbij de takken in de top wat terughouden zodat zich ondering ook takken vormen.

Eigenlijk is dit nog wat iel hoor.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WillemKr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer vormen 6 jaren 4 maanden geleden #70977

  • WillemKr
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt. Hij staat idd buiten. Ik snap je advies over de nieuwe stam niet helemaal. Bedoel je dat in de buurt waar de oorspronkelijke top zat een nieuwe tak komt die de stam kan worden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer vormen 6 jaren 4 maanden geleden #70984

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159

leatherback schreef : Alternatief is om de kortere zijtakje weg te halen. De lange zijtak tot de eerste knoop (ring opnde tak waar vroeger blak zat) weg te halen.

Dan moet je bovenin een van de twee dikke takken er uit halen, op de eerste foto de rechter. En vervolgens komt er eennklein takje onhoog aan de linkertak: dat is de nieuwe top. De rest gaat er ook af. Dan heb je een stamverloop wat over tijd netjes kan worden. Daarna wederom.een jaar goed laten groeien. Hierbij de takken in de top wat terughouden zodat zich ondering ook takken vormen.

Eigenlijk is dit nog wat iel hoor.



Gaat de omgekeerde tapsheid daarmee verbeteren?
Zou hij het boompje niet beter in volle grond zetten?
De stappen dat je aangeeft en dan in volle grond zetten om een jaartje te laten groeien en dan verder op te bouwen.
In zo'n klein potje zal die omgekeerde tapsheid waarschijnlijk niet rap veranderen.
Msh als de wortels vrijuit kunnen groeien dat dat sneller veranderd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer vormen 6 jaren 4 maanden geleden #70999

  • WillemKr
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Begrijp ik het goed zo. Dat ik snoei op de rode plekken en dat ik wacht tot er in de buurt van de groene plek een nieuwe tak komt om vervolgens de rest van de linker tak ook te snoeien en van daaruit verder te werken?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer vormen 6 jaren 4 maanden geleden #71010

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Optie een en twee, wat ik ongeveel zou behouden als basis:


Daarna goed laten doorgroeien. Ik zie nog geen echte omgekeerde tapsheidsproblemen. Uiteraard gaat doorgroeien niet lukken in dit kleine potje..

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: WillemKr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer vormen 6 jaren 3 maanden geleden #71446

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Pot is wel (te) klein maar dat 'volle grond' verhaal is absoluut geen vereiste. Uiteindelijk gaat het volgens mij om de fijne vertakking van de wortels, dan bereik je ook goede resultaten met een goed grondmengsel en dito mest. Maar Acer Palmatum gaat niet echt hard qua stam/takdikte. Is mijn ervaring. Dus zowieso is t aloude verhaal van de lange adem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer vormen 6 jaren 3 maanden geleden #71450

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Rennie schreef : Maar Acer Palmatum gaat niet echt hard qua stam/takdikte. Is mijn ervaring. Dus zowieso is t aloude verhaal van de lange adem.


Misschien toch eens in de volle grond zetten. Die krengen zetten er wel.een.meeter of twee aan hooge bij, als je de wikde varient habt. En dus ook enkele cm aan dikte..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren