Onderwerp:

Hoe de lengte en de stad van de boom laten groeien 5 jaren 10 maanden geleden #74428

  • Richardslewe
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 99
  • Ontvangen bedankjes 3
Hallo allemaal op deze heerlijke zondag avond.

Ik heb even een vraag, hoe kan ik het beste de dikte en de lengte van de stam van een bonsai laten groeien? Bijvoorbeeld zou ik hem veel beneden moeten snoeien en helemaal niet boven of moet ik de boom helemaal niet snoeien?

Als 2e vraag ik me af wat is de beste tijd om een boom te snoeien en dan heb ik het over een boom die niet kan bloeien (Dus geen bloemen kan krijgen.)

Als 3e vraag van af welk punt kan ik het best snoeien?



Alvast bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Richardslewe.

Hoe de lengte en de stad van de boom laten groeien 5 jaren 10 maanden geleden #74433

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
www.bonsaiempire.nl/basis/vormen/snoeien

Uw vragen zijn zo algemeen dat er volgens mij niet zomaar een snel een antwoord op te geven is. Lees alles wat op de site aan bonsai vorming beschreven staat. Raadpleeg nog een paar andere sites en stel dan meer concrete vragen.
Vraag 1: Er is pas op het forum een antwoord hierop gegeven. En hangt van veel factoren af.
Vraag 1, 2 en 3: Lees, lees, lees.
Niet om u te ontmoedigen, maar de antwoorden staan uitgebreid op sites die Bonsaiverzorging beschrijven.
Begrijp je iets niet goed, of ben je niet zeker of je planning goed is beschrijf die dan concreet en dan kan je een gepast antwoord krijgen. Maar... vragen stellen als je al gehandeld hebt is ook niet zo goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe de lengte en de stad van de boom laten groeien 5 jaren 10 maanden geleden #74434

  • Richardslewe
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 99
  • Ontvangen bedankjes 3
Beste Ivan,

Hoebedoel je al gehandeld heb?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe de lengte en de stad van de boom laten groeien 5 jaren 10 maanden geleden #74435

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Richardslewe schreef : Beste Ivan,

Hoebedoel je al gehandeld heb?


Eerst lezen, dan onduidelijkheden vragen. Daarna pas doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe de lengte en de stad van de boom laten groeien 5 jaren 10 maanden geleden #74436

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
"Hoebedoel je al gehandeld heb?"
Eigenlijk een beetje een aanvulling op wat ik vooraf zegde.
Lees, maak een plan, stel als je nog twijfelt éérst een vraag en handel dan. Als je bvb eerst al geknipt hebt heeft het weinig zin te vragen of dat goed was, want je kan het geknipte deel toch niet teruplaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe de lengte en de stad van de boom laten groeien 5 jaren 10 maanden geleden #74437

  • Richardslewe
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 99
  • Ontvangen bedankjes 3
Ow zo, ja ik zal dat zeker doen. Sorry voor al mijn vragen ik zal voorlopig eerst verdiepen en dan weer eens een vraag stellen.

Laters

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe de lengte en de stad van de boom laten groeien 5 jaren 10 maanden geleden #74438

  • Delphine
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 68
  • Ontvangen bedankjes 11
Hallo,

Wil boom laten groeien in lengte dan laat je de top gewoon uitgroeien tot gewenste hoogte, lijkt me logisch

Wil je dikte op de stam dan ga je takken selecteren waar diktegroei gewenst is en gebruik je die als saptrekker die je serieus laat uigroeien, 3 jaar diktegroei is zeer goed mogelijk,
Wel goed kijken welke takken je hiervoor selecteert zodat je geen omgekeerde tapsheid verkrijgt want je wil zoveel mogelijk tapsheid natuurlijk.
Wanneer de gewenste dikte bereikt is zet je de takken terug op gewenste lengte en kun je beginnen met de wonden te laten overgroeien en de boom op te bouwen op een mooie basis.

Beste is om zo een project in een houten kist te plaatsen de zeer goed draineert, veel water, mest en knallen maar zou ik zeggen

Succes!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Richardslewe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Delphine.

Hoe de lengte en de stad van de boom laten groeien 5 jaren 10 maanden geleden #74439

  • Richardslewe
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 99
  • Ontvangen bedankjes 3
Bedankt Delphine,

Hoe zorg ik ervoor dat ik de goede takken selecteer waar ik een snelle tapheid krijg?

Ik bedoel hoe kan ik dit weten dan? :blush: :blush:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe de lengte en de stad van de boom laten groeien 5 jaren 10 maanden geleden #74442

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

Richardslewe schreef :
Hoe zorg ik ervoor dat ik de goede takken selecteer waar ik een snelle tapheid krijg?

Ik bedoel hoe kan ik dit weten dan? :blush: :blush:


Geschikte takken selecteer je door de boom rondom goed te bekijken cq. bestuderen!
Eigenlijk dus heel eenvoudig.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Richardslewe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe de lengte en de stad van de boom laten groeien 5 jaren 10 maanden geleden #74445

  • Richardslewe
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 99
  • Ontvangen bedankjes 3
Oke duidelijk, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat er 1 bepaalde tak sneller gaat groeien? Bijvoorbeeld die beneden staat of moet ik dan gewoon een aantal takken snoeien waardoor er meer energie naar die tak gaat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts