Onderwerp:

Hoe de lengte en de stad van de boom laten groeien 5 jaren 11 maanden geleden #74446

  • Delphine
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 68
  • Ontvangen bedankjes 11
Het hangt er natuurlijk vannaf met welke boomsoort je gaat werken, bij loofbomen helpt het soms al om in de winter of voorjaar de sterkste knoppen te verwijderen bij de takken die je wat wil gaan temperen in groei.

De techniek bestaat erin wanneer jij vind dat een tak naar jou mening dik genoeg is die nadat je hem een jaar, 2 of 3 jaar hebt laten doorgroeien terug te zetten naar de gewenste lengte en deze dan bij regelmaat gaat snoeien om een mooie vertakking op te bouwen en zo gaat de tak automatisch niet meer snel verdikken.

Vrij simpel dus, wil je dikte dan laat je een tak lengte maken, soms meters, is die dik genoeg dan zet je die kort vertraag je de groei en dus ook verdikking door snoei.

Hou er welk rekening mee dat de meeste bomen topdominant zijn, je gaat dus merken dat de meeste bomen snel gaan verdikken in de top en trager onderin.
Je wil natuurlijk juist het omgekeerde en dus ga je meestal onderin een boom verder mogen laten uitgroeien dan bovenin.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Richardslewe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe de lengte en de stad van de boom laten groeien 5 jaren 11 maanden geleden #74448

  • Richardslewe
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 99
  • Ontvangen bedankjes 3
Beste Delphine,

Heel erg bedankt voor deze info! Dit is echt duidelijk helemaal top! Kan ik jou nog ergens bereiken via Facebook of iets?

Groetjes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe de lengte en de stad van de boom laten groeien 5 jaren 11 maanden geleden #74449

  • Richardslewe
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 99
  • Ontvangen bedankjes 3
Beste Delphine,

Oja

Nog een kleine vraag, stel ik knip een grote tak gewoon door midden, gaat de tak dan niet dood? Of kan die dan als nog weer door gaan groeien?

Ik dacht zelf altijd als je een tak snoeit dat de tak dan juist veel sneller gaat groeien later maar dit is dus niet zo. Hoe vaker je de tak snoeit hoe minder snel het gaat

Groetjes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe de lengte en de stad van de boom laten groeien 5 jaren 11 maanden geleden #74450

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Richardslewe schreef : Beste Delphine,

Oja

Nog een kleine vraag, stel ik knip een grote tak gewoon door midden, gaat de tak dan niet dood? Of kan die dan als nog weer door gaan groeien?

Ik dacht zelf altijd als je een tak snoeit dat de tak dan juist veel sneller gaat groeien later maar dit is dus niet zo. Hoe vaker je de tak snoeit hoe minder snel het gaat

Groetjes

Het snoeien geeft in feite niets te maken met de diktegroei van een tak. Het is de hoeveelheid loof die aan de tak groeit. Hoe meer loof, hoe meer sapstroom er door het hout gaat en hoe sneller de diktegroei zal gaan. Voor de beleving van hoeveel groen er voor een bepaalde dikte nodig is: kijk maar eens naar een tak in je eigen tuin en tel bij wijze van spreken het aantal blaadjes...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Hoe de lengte en de stad van de boom laten groeien 5 jaren 11 maanden geleden #74451

  • Delphine
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 68
  • Ontvangen bedankjes 11

Marco buijsman schreef :

Richardslewe schreef : Beste Delphine,

Oja

Nog een kleine vraag, stel ik knip een grote tak gewoon door midden, gaat de tak dan niet dood? Of kan die dan als nog weer door gaan groeien?

Ik dacht zelf altijd als je een tak snoeit dat de tak dan juist veel sneller gaat groeien later maar dit is dus niet zo. Hoe vaker je de tak snoeit hoe minder snel het gaat

Groetjes

Het snoeien geeft in feite niets te maken met de diktegroei van een tak. Het is de hoeveelheid loof die aan de tak groeit. Hoe meer loof, hoe meer sapstroom er door het hout gaat en hoe sneller de diktegroei zal gaan. Voor de beleving van hoeveel groen er voor een bepaalde dikte nodig is: kijk maar eens naar een tak in je eigen tuin en tel bij wijze van spreken het aantal blaadjes...


Volledig mee akkoord Marco ! Al zul je naar mijn gevoel altijd meer blad onderin een boom nodig hebben voor dezelfde groei tegenover hoger geplaatste takken met hetzelfde bladvolume of zie jij dat anders?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe de lengte en de stad van de boom laten groeien 5 jaren 11 maanden geleden #74452

  • Richardslewe
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 99
  • Ontvangen bedankjes 3
Duidelijke taal! En hoe krijg je zo snel mogelijk loof aan een tak? En kun je ook nog sturen hoe snel loof je aan 1 bepaalde tak kan krijgen? Of is dat dus bepaalde takken snoeien die je weg wil hebben, genoeg water en mest en zien waar t schip strand?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe de lengte en de stad van de boom laten groeien 5 jaren 11 maanden geleden #74453

  • Delphine
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 68
  • Ontvangen bedankjes 11
Inderdaad, voldoende water, mest,boom in een ruime kist plaatsen en in een goed drainerend grondmengsel plaatsen.
Blad aan een tak krijg je het snelst door hem vrijuit te laten groeien.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Richardslewe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe de lengte en de stad van de boom laten groeien 5 jaren 11 maanden geleden #74479

  • Teun1
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49
Nog een tip: Ik zie enkele malen het woordje 'snel'. Dat is dodelijk in de bonsaihobby. Probeer te rekenen op 6 jaar ontwikkeling vanaf aanschaf. Snelheid is daarbij iets wat niet zou moeten bestaan. Het liefst heb je morgen al een boom die eruit ziet als een prachtig schilderij, maar in feite mag je er vanuit gaan dat na die 6 jaar nog de puntjes op de i gezet moeten worden.
Semantisch gedoe misschien, maar het zou jammer zijn als je de verkeerde indruk hebt en te enthousiast te werk gaat. Het doel zou moeten zijn om stevige en regelmatige ontwikkeling te hebben in een boom.
Zodra ik het woordje 'snel' tegenkom in de tuinierswereld, en er wordt niet op gereageerd, dan weet ik dat dat jaar vaak het einde van de hobby inluidt: de resultaten gaan tegenvallen, of de plant wordt om zeep geholpen door een te sterke aanpak. Dat kan ook een les zijn, maar ik ken het van mezelf; bij de volgende boom is die les alweer vergeten tot het een keer of 5 fout is gegaan.
Bamboe en grassen gaan snel. Al het andere heeft zijn tijd echt nodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe de lengte en de stad van de boom laten groeien 5 jaren 11 maanden geleden #74481

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Teun1 schreef : Nog een tip: Ik zie enkele malen het woordje 'snel'. Dat is dodelijk in de bonsaihobby. Probeer te rekenen op 6 jaar ontwikkeling vanaf aanschaf. Snelheid is daarbij iets wat niet zou moeten bestaan. Het liefst heb je morgen al een boom die eruit ziet als een prachtig schilderij, maar in feite mag je er vanuit gaan dat na die 6 jaar nog de puntjes op de i gezet moeten worden.
Semantisch gedoe misschien, maar het zou jammer zijn als je de verkeerde indruk hebt en te enthousiast te werk gaat. Het doel zou moeten zijn om stevige en regelmatige ontwikkeling te hebben in een boom.
Zodra ik het woordje 'snel' tegenkom in de tuinierswereld, en er wordt niet op gereageerd, dan weet ik dat dat jaar vaak het einde van de hobby inluidt: de resultaten gaan tegenvallen, of de plant wordt om zeep geholpen door een te sterke aanpak. Dat kan ook een les zijn, maar ik ken het van mezelf; bij de volgende boom is die les alweer vergeten tot het een keer of 5 fout is gegaan.
Bamboe en grassen gaan snel. Al het andere heeft zijn tijd echt nodig.

tsja Teun, snel is een relatief begrip. Dus als je het vergelijkt wat Delphine zegt en de plant NIET de behandeling geeft zoals hij schrijft, dan is het snel ja...
Waar je de 6jaar die je noemt op gebaseerd? Sommig startmateriaal zal nooit een fatsoenlijke bonsai worden en andere kunnen dat al eerder zijn, of hebben veel langer nodig.
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat 'snel' dodelijk is voor de bonsaihobby, alles heeft tijd nodig. Ik beschouw mijn bonsai dan ook als levensprojecten die mij zullen overleven. En ik heb nog heel wat jaren te gaan als het goed is. Maar ook heb ik al een een jaar of 25 met dezelfde bomen samengeleefd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Hoe de lengte en de stad van de boom laten groeien 5 jaren 11 maanden geleden #74484

  • Delphine
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 68
  • Ontvangen bedankjes 11

Marco buijsman schreef :

Teun1 schreef : Nog een tip: Ik zie enkele malen het woordje 'snel'. Dat is dodelijk in de bonsaihobby. Probeer te rekenen op 6 jaar ontwikkeling vanaf aanschaf. Snelheid is daarbij iets wat niet zou moeten bestaan. Het liefst heb je morgen al een boom die eruit ziet als een prachtig schilderij, maar in feite mag je er vanuit gaan dat na die 6 jaar nog de puntjes op de i gezet moeten worden.
Semantisch gedoe misschien, maar het zou jammer zijn als je de verkeerde indruk hebt en te enthousiast te werk gaat. Het doel zou moeten zijn om stevige en regelmatige ontwikkeling te hebben in een boom.
Zodra ik het woordje 'snel' tegenkom in de tuinierswereld, en er wordt niet op gereageerd, dan weet ik dat dat jaar vaak het einde van de hobby inluidt: de resultaten gaan tegenvallen, of de plant wordt om zeep geholpen door een te sterke aanpak. Dat kan ook een les zijn, maar ik ken het van mezelf; bij de volgende boom is die les alweer vergeten tot het een keer of 5 fout is gegaan.
Bamboe en grassen gaan snel. Al het andere heeft zijn tijd echt nodig.

tsja Teun, snel is een relatief begrip. Dus als je het vergelijkt wat Delphine zegt en de plant NIET de behandeling geeft zoals hij schrijft, dan is het snel ja...
Waar je de 6jaar die je noemt op gebaseerd? Sommig startmateriaal zal nooit een fatsoenlijke bonsai worden en andere kunnen dat al eerder zijn, of hebben veel langer nodig.
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat 'snel' dodelijk is voor de bonsaihobby, alles heeft tijd nodig. Ik beschouw mijn bonsai dan ook als levensprojecten die mij zullen overleven. En ik heb nog heel wat jaren te gaan als het goed is. Maar ook heb ik al een een jaar of 25 met dezelfde bomen samengeleefd.


Inderdaad Marco , het zijn ware levensprojecten waarin we proberen de boom elk jaar een beetje te verbeteren.

Teun, met snelheid bedoel ik de snelheid waarmee je bijvootrbeeld dikte in een karakter tak kun krijgen door de juiste handelingen,
Je kunt een boom voortdurend onderhoudsnoei geven waar niks mis mee is bij een vergevorderde boom.
Als je dit doet bij ruwe yamadori of jong materieel dan zit je in 10 jaar met karakterloos egeltje zonder het nodige karakter.
Diktegroei en calusvorming kun je enkel bekomen door een boom veel voeding, water, ruimte warmte en licht te geven en dan kan het SNEL gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren