Onderwerp:

Acer Buergerianum 5 jaren 11 maanden geleden #74849

  • Michel558
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste liefhebbers!!

Het spijt me, ik ben gegrepen door het bonsai virus... Ik heb een heel lief klein boompje gekocht voor op de eettafel in de tuin. Nou zie ik allerlei mooie oude bomen op het internet en nou lijkt het mij dus super leuk om over 50 jaar ook een mooie boom te hebben voor in mijn testament ;)

Nou moet mijn boompje duidelijk gevormd gaan worden en misschien snoeien Nou lees ik over complete bladsnoei waardoor je kleinere blaadjes krijgt. Moet ik dat nu al doen?

Ik heb ook vloeibare mest gekocht... 1x per week?

Bedraden en vormen misschien bewaren tot de winter? En hoe dan te werk te gaan?

Je merkt het al, ik weet eigenlijk helemaal niets, maar vind het wel echt super leuk. Leuk ook om er tijd en energie in te steken en tot een mooi resultaat te komen.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties! Ik heb 2 foto's bijgevoegd van ons nieuwe gezinslid.

Alvast bedankt!!
Michel

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Buergerianum 5 jaren 11 maanden geleden #74851

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Hey, welkom op het forum.
Gegrepen zijn is nog niet erg, wacht tot het een verslaving wordt.
Bij jou boompje zijn kleine blaadjes nog niet nodig.

Ik zou er niets aan doen tot de blaadjes gevallen zijn is de herfst, dan kun je alles goed zien wat je wilt houden en wat niet.
Of het zouden takjes moeten zijn die echt naar beneden groeien, die zou ik weghalen.
Ondertussen kan het boompje veel kracht opdoen en worden de takjes dikker.
Zo heb je ook de tijd om wat op te zoeken of je aan te sluiten bij een vereniging waar ze je wel op weg kunnen helpen.
Ik weet niet welke mest je hebt, maar meestal staat er een dosis op om om de 2 weken te geven. Je kan dan ook elke week een halve dosis geven.

Succes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Michel558

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Buergerianum 5 jaren 11 maanden geleden #74855

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Welkom op het forum en veel plezier van deze hobby, pas op dat het geen verslaving word. Dan sta je net als mij iedere dag bij je bomen te kijken.

Maar een paar antwoorden op je vragen. Ik zou deze boom lekker laten groeien en eventueel bij sturen waar nodig door middel van snoei. Hou er rekening mee, dat als je takken snoeit de tak die je gesnoeid heb afsterft tot de eerste volgende blad paar. In de tussen tijd, verzamel informatie zodat je bij het nieuwe groei seizoen goed voorbereid ben.

Een interessante website waar je de nodige informatie kunt vinden;
bonsai4me.com/index.html

Tevens kan je in de bieb meestal ook wel een boek lenen om te lezen tijdens bijvoorbeeld je vakantie.

Als het goed is staat de dosering van de mest op de verpakking, meestal word er een dosering voor 1 keer per 2 weken aangegeven. Als je iedere week wil gaan geven dan de halve dosering geven.

Bedraden kun je het beste rust periode doen, dan krijg je geen afdrukken in de takken van het draad.

Dan nog een kleine tip, breid je bomen collectie iets uit. Met 1 boom ben je steeds zoveel aan het wachten ;)
Kijk om je heen en zo links en recht vind je wel jonge bomen die je thuis kunt oppotten, het kweken uitzaad is ook erg leuk om te doen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Michel558

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren