Onderwerp:

Lava steen, bark, cocospeat 7 jaren 9 maanden geleden #52298

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218

LucRoux schreef :

rravenho schreef : Er zijn geen alternatieven voor akadama, de grondsoort is uniek.
Hard gebakken klei en lava geeft waterwortels, een consequentie die je na bevriezing aan je materiaal zal merken.


Zonder te willen twijfelen aan je expertise de volgende vraag/opmerking: Walter Pall woont in een gebied waar het zoals iemand al opmerkte veel sneeuwt en vriest en hij heeft een flinke verzameling "dure" bomen. Men zou dan toch mogen aannemen dat het moderne substraat goed werkt bij vriestemperaturen?


Grtjs,

Luc


Een vergelijking in grondmengsel van de verschillende adviseurs kan je pas beoordelen
wanneer je de resultaten en de uitval in bomen van de desbetreffende adviseurs kent.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johnnokeijzer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lava steen, bark, cocospeat 7 jaren 9 maanden geleden #52306

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
Alternatieve grondmengsels omwille da ze van kwaliteit of duurzaamheid even goed of beter of betere/andere eigenschappen heeft dan de traditionele grondmengsels, dan zeg ik ok,doe maar.

Maar het enigste wat ik kan lezen in die topics is dat het gaat om de kosten te drukken, laat dat nu een hele foute reden zijn. De gezondheid van de boom zouden prioriteit moeten zijn. Wat heb je aan een zieke boom in een slecht mengsel(dat goedkoper was) die op termijn sterft, en je weer een nieuwe koopt in de plaats? Wat is duurder denk je.

Werkt een alternatief echt goed en drukt het de koste, zul te beter.
Maar als het niet werkt maar het is wel lekker goedkoop, waar zijn we dan mee bezig.

Vind je een goed alternatief voor bv akadama. Dan zou ik zeggen mix dat met bims of kyriu. Maar stop toch met die compost, en schors en cocopaat, potgrond enz. Waarom altijd iets willen heruitvinden
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcellucas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lava steen, bark, cocospeat 7 jaren 9 maanden geleden #52312

  • Johnnokeijzer
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,

Bedankt voor de vele reacties.

Mijn keuze is gemaakt.

Misschien dat jullie dit wat vinden, ik ga mijn ervaring van deze grond delen met jullie.

Hier de link

www.vulkatec-onlineshop.de/Dachbegruenun...emium/530000084.html

Mvg

Johnno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lava steen, bark, cocospeat 7 jaren 9 maanden geleden #52316

  • JanDijk
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71
In de ons omringende landen (dus uit dezelfde klimaatzone) zijn substraten zoals o.a. Terramol (Fb, Bb) al lang geaccepteerd en is hun bruikbaarheld inmiddels ruimschoots bewezen. Het staat daar zelfs al bij gerenommeerde bonsai zaken in het schap. In ons land is het niet anders al vindt je dergelijke materialen hier (nog) niet in de vakhandel, het tegendeel zelfs. De oplettende lezer hier zal het allang opgevallen zijn dat de weerstand tegen tegen deze materialen in Nederland maar vooral in België uit de commerciële hoek komt en zal dit op zijn waarde weten in te schatten. De beginner zal door deze naar mijn mening niet geheel zuivere manier van adviseren op het verkeerde been gezet kunnen worden. Vanuit commercieel oogpunt gezien mag je niet altijd de beste adviezen verwachten. Natuurlijk, akadama is met niets te vergelijken en mag uniek genoemd worden, maar dat kan bijv. ook van Terramol of Zeoliet gezegd worden. En wanneer Terramol e.d. op de juiste manier gebruikt worden zullen er echt geen waterwortels ontstaan en zo zijn nog wel meer van die verhaaltjes te ontkrachten. Steeds meer mensen raken overtuigd van niet alleen de bruikbaarheid maar vooral de duurzaamheid van deze materialen. Het is ook nog eens vrij makkelijk verkrijgbaar zonder dat er ver voor gereisd of dat het verstuurd moet worden, bijkomstig voordeel is dat het ook nog eens prettig geprijsd is. Een ieder moet gewoon gebruiken wat hij/zij denkt dat het beste voor zijn/haar bomen is maar laten we eens beginnen om elkaars ervaringen te respecteren.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: tallo O, Johnnokeijzer, KobusKoops

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by JanDijk.

Lava steen, bark, cocospeat 7 jaren 9 maanden geleden #52320

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Johnnokeijzer schreef : Mijn keuze is gemaakt. Misschien dat jullie dit wat vinden, ik ga mijn ervaring van deze grond delen met jullie.

Hier de link

www.vulkatec-onlineshop.de/Dachbegruenun...emium/530000084.html


Hoi johnno,

Volgens mij heb je daar een heel fatsoenlijke basis mix. Ik heb zelf ook wat besteld van dit mengsel en ga dit in mijn bestaande mix voegen en kijken hoe eea daarop reageert.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johnnokeijzer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lava steen, bark, cocospeat 7 jaren 9 maanden geleden #52943

  • Johnnokeijzer
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,

Daar ben ik weer:p na het melden van deze site: www.vulkatec-onlineshop.de/Dachbegruenun...emium/530000084.html

Ben ik er achter gekomen dat ze niet naar nederland verzenden...

Nu ben ik verder gegaan met zoeken en ben ik dit tegen gekomen: www.kztuinmaterialen.nl/a-39655622/acces...ulkastrat-substraat/

En ga de verhouding 80 vulkastrat 20 cocopeat aanhouden.

Ik ga jullie op de hoogte houden.

Mvg

Johnno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lava steen, bark, cocospeat 7 jaren 9 maanden geleden #52946

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Staat er eentje bij die wat minder grof is: www.kztuinmaterialen.nl/a-39655574/acces...ubstraat-zak-25-ltr/

Ik zou die nemen...

Zeoliet heb ik eens een zak van uit Duitsland laten komen. De Koerier kon m'n bloed wel drinken :P Dat spul is best wel zwaar en behoorlijk fijn en nogal blauw. Was niet speciaal voor bonsai.... Ik meng het nu in vrij kleine hoeveelheden met oa akadama, terramol, bims, lava... Lijkt wel goed te werken. Heb ik het ook in mn 'vijver' gegooid...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johnnokeijzer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lava steen, bark, cocospeat 7 jaren 9 maanden geleden #52952

  • JanDijk
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71
Zeoliet is in Nederland in verschillende korrelgroftes in de betere dierenzaken verkrijgbaar onder de naam Zeopet. Het wordt o.a gebruikt als bodembedekking van dierenverblijven. Wij zijn al een aantal jaren aan het experimenteren met Zeopet in de korrelgrofte 2 – 5 mm en de resultaten zijn veelbelovend.
Wij kopen het bij De Groot dierenvoeders in s'Herenbroek of in Dronten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: tallo O, Johnnokeijzer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lava steen, bark, cocospeat 7 jaren 9 maanden geleden #52962

  • jacobsmeer
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 2
Op de lange duur,valt zeopet dan uit elkaar en wordt het dan ook een vaste massa?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lava steen, bark, cocospeat 7 jaren 9 maanden geleden #52977

  • JanDijk
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71

jacobsmeer schreef : Op de lange duur,valt zeopet dan uit elkaar en wordt het dan ook een vaste massa?


Een aantal starters dit voorjaar verpot nadat ze 3 jaar op Zeopet hebben gestaan en de korrels waren nog als nieuw. Na ze flink te hebben gespoeld zijn ze zelfs hergebruikt. Dat hergebruiken hebben we al een paar keer gedaan bij starters die we jaarlijks verpotten. Voorlopig zijn we dus zeer tevreden over de korrelvastheid.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johnnokeijzer, jacobsmeer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren