Onderwerp:

acer palmatum verpotten 7 jaren 9 maanden geleden #52870

  • MichaelHoogkamer
  • MichaelHoogkamer's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo luitjes,

Ik heb even de vraag of het problemen gaat opleveren als ik in de zomerperiode een Acer Palmatum ga verpotten. Ik heb hem enkele maanden terug alleen een helse snoeibeurt gegeven. Wortelsnoei heb ik niet gedaan. Hij zit nog in de originele tuinaarde van de tuincentrum, dus.

Maar ik ben bang dat ik misschien last ga krijgen van wortelrot aankomende winter. Ik wil hem eigenlijk overpotten in een luchtiger mengsel, maar weet niet of een acer in de zomer nog wortelsnoei kan verdragen.

Weet iemand van jullie of dit nog kan?

Gr. Michael

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

acer palmatum verpotten 7 jaren 9 maanden geleden #52876

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Verpotten van loofbomen doe je in het voorjaar als de knoppen beginnen te bewegen.


Je hebt mensen die zeggen dat ze elk seizoen van het jaar met succes verpotten, maar die moeten dan optimale nazorg kunnen geven. Ga er maar niet van uit dat je dat kunt. In jouw geval kun je er beter zorgen dat je boom in de winter niet te nat staat.

linkje:
www.bonsai4me.com/Basics/BasicsWhen%20to...%20your%20Bonsai.htm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

acer palmatum verpotten 7 jaren 9 maanden geleden #52885

  • JanDijk
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71
Alleen om te voorkomen dat een boom wortelrot zou kunnen krijgen zou ik in deze periode niet gaan verpotten. Door de boom nu extra aandacht te geven en er voor te zorgen dat hij niet te lang te nat staat zal hij het zeker tot de volgende reguliere verpotronde redden. Een boom die het minder goed doet en al last van wortelrot heeft zou ik nu wel een noodverpotting geven. Bedenk wel dat een boom die nu verpot wordt flink wat nazorg nodig heeft de komende tijd.

Vaak wordt er geheel ten onrechte gedacht dat wortelrot zou komen door een minder goed substraat. Ik durf met stelligheid te beweren dat wortelrot vrijwel altijd het gevolg is van een verzorgingfout, n.l. verkeerde watergift. Wanneer het water geven goed beheerst en toegepast wordt zal een boom in welk substraat dan ook zelden of nooit langdurig te nat staan waardoor zich wortelrot ontwikkeld. Toegegeven, watergift in één van de moeilijkste dingen om aan te leren maar gelijktijdig ook het aller belangrijkste dat als eerste goed aangeleerd moet worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

acer palmatum verpotten 7 jaren 9 maanden geleden #52886

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Het zou Walter Pall niet zijn om iets interessants te zeggen over wortelrot...

walter-pall-bonsai.blogspot.nl/2009/06/root-rot.html

Komt er hoe dan ook op neer, dat zowel het substraat als de watergift invloed hebben op de gezondheid van de wortels. Hoezo open deur :P

Dus zeker als het substraat niet optimaal is, is het zaak de watergift te beperken en de boel tussendoor te laten aandrogen.... niet uitdrogen. Te droog is veel makkelijker te zien, dan gaan de blaadjes en twijgjes hangen... Overwateren is moeilijker zichtbaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

acer palmatum verpotten 7 jaren 8 maanden geleden #53017

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Een goeie truuk bij watergeven vind ik wel om een onkruidplantje in de pot te laten groeien... Zolang die niet slap hangt, hoef je eigenlijk niet te bewateren...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

acer palmatum verpotten 7 jaren 7 maanden geleden #53662

  • StevenDeRaeve
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Ontvangen bedankjes 3
Ik heb een acer palmatum van meer dan 8 jaar. Deze heeft altijd in een ruime pot gestaan en is vijf jaar lang niet verpot geweest. De boom staat nu meer als een jaar in volle grond.
De boom heeft er alvast een dikkere stamdikte door gekregen B)
Mijn vraag is nu hoe kan ik deze best voorbereiden om deze levend en wel terug in een "bonsai"pot te krijgen?

1)Ik dacht om de wortels alvast ergens half september door te steken, om op deze manier de boom te dwingen nieuwe haarwortels te maken korten bij de stam.

2)Vlak na de winter (vroege voorjaar) zou ik de boom uit de grond halen en in een ruime pot plaatsen met een goede drainage. (potgrond gemengd met de grond waar hij nu in staat)
Samen met het oppotten zou ik de boom ook snoeien om terug model er in te krijgen.

3)Tijdens de rest van het jaar enkel lichte vormsnoei toepassen.

4) En vanaf het jaar hierna zou ik systematisch wortelsnoei, vormsnoei en bedrading toepassen. Om op deze manier een mooie bonsaiboom te krijgen die uiteindelijk ook in een kleinere lage pot zal staan met een bonsai grondmengsel voor deze soort.

Klopt mijn gedachtegang, of hoe zouden jullie dit aanpakken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

acer palmatum verpotten 7 jaren 7 maanden geleden #53663

  • Richard Baas
  • Richard Baas's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 233
  • Ontvangen bedankjes 47
Hoi Steven,
Een prima plan. Alleen puntje 2. Je hebt het over goede drainage, potgrond en tuinaarde in een zin. Ik denk dat je even moet inlezen over moderne substraten. Dan kom je vanzelf tegen dat aarde hier niet bijhoren. Gebruik de zoek functie hier maar eens. Verder succes!
Richard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

acer palmatum verpotten 7 jaren 7 maanden geleden #53776

  • StevenDeRaeve
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Ontvangen bedankjes 3
Richard,

Ik heb ondertussen idd al veel gevonden over diverse substraten en mengelingen. Ik dacht dat het beter was om een deel van de tuinaarde er onder te laten omdat de boom deze reeds gewoon is om in te staan.

Is het dan ook beter om de wortenkluit volledig uit te kammen en uit te spoelen zodat er enkel nog nieuw substraat aanwezig is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

acer palmatum verpotten 7 jaren 7 maanden geleden #53783

  • Richard Baas
  • Richard Baas's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 233
  • Ontvangen bedankjes 47
Uitkammen ja, wortels uitspoelen zou ik niet doen. Dit ivm de nodige schimmels en bacterien. Wachten tot de grond redelijk droog is en dan uitkammen en uitkloppen. Dat beetje zand wat er nog tussen blijft maakt niet zoveel uit. Succes, Richard.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

acer palmatum verpotten 7 jaren 7 maanden geleden #53784

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Ik spoel de meeste loofbomen altijd wel uit. ..

Als er maar niet zoveel oude grond achterblijft dat de drainage eronder lijdt. Drainage is het belangrijkste. ..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts