Onderwerp:

zeopet 7 jaren 9 maanden geleden #53155

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
En binnekort gaan de katten op de akadama. :evil:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

zeopet 7 jaren 9 maanden geleden #53156

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Tom en Jelle,

Wat gebruiken jullie dan wel?
Enkel akadama?

Ik heb nochtans goede dingen gelezen over terramol en zeoliet.
Ik ben op zoek naar de pure vorm van terramol, niet de geparfumeerde kattenbakkorrels.

Ik heb ook met mijn vraag te stellen niet willen beweren dat akadama slecht is of dat ik het niet wil of zal gebruiken.
Ik ben gewoon op zoek naar een goede mix voor mijn bomen en hoor graag verschillende meningen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

zeopet 7 jaren 9 maanden geleden #53158

  • JanDijk
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71
Onze ervaring is dat de wortels zich net even wat beter ontwikkelen op een mengsel waar een beetje organisch materiaal aan toegevoegd is. Een mengsel per boomsoort is niet zo eenvoudig te geven omdat dit van vele factoren afhankelijk is. Een Berk bijv. behoeft een mengsel dat meer en langer vocht vast houd, bepaalde dennensoorten behoeven daar in tegen juist een mengsel dat juist niet te lang nat blijft. Maar ook de standplaats en de frequentie van watergift kunnen zeer bepalend zijn. Zo heb ik een Berk die voor het grootste deel van de dag in de zon staat op 70% Fb en 30% tuinaarde staan. Daar in tegen heb ik een paar Berkjes (starters) die de gehele dag in de schaduw staan op een mengsel van 85% Fb en 15% tuinaarde staan, ze doen het allen zeer goed. Je zal dus zelf en naar je eigen omstandigheden een beetje uit moeten vinden wat het beste mengsel voor welke boom en standplaats is. Gebruik gerust Fb, het luchtje, wat trouwens minimaal is, is er na een keer spoelen wel vanaf. Ik heb het hier steeds over Fb maar hier zou je ook Zeopet voor in kunnen vullen. Wij gebruiken ze inmiddels niet alleen naast elkaar maar ook met dezelfde goede resultaten door elkaar. (Wij, zijn een groepje liefhebbers die nauw met elkaar samen werken)

Leuk trouwens dat je ook een beetje vernieuwend bezig wil zijn. Probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen en maak uiteindelijk je keuze uit die materialen waarvan jij denkt dat ze het beste zijn voor jou bomen en waar jij je goed bij voelt. Put daarbij uit de serieuze ervaringen van van hen die het graag met je willen delen zonder welke bijbedoeling dan ook. Laat je niet teveel beïnvloeden door hen die wat lacherig doen over sommige materialen, zolang zij niet met echt goede argumenten vanuit hun eigen ervaringen komen waarom je het niet zou moeten gebruiken kun je dat offtopic geneuzel het best terzijde schuiven.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom Haest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

zeopet 7 jaren 9 maanden geleden #53160

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Dan hoop ik (en wss nog anderen) graag eens een boom van jou te zien.
Ik denk niet dat je een deftige boom zomaar effe op kattebakkorrels gaat zetten.
Op geen enkele tentooonstelling van enig niveau ga je een boom op kattebakvulling zien staan.

Graag eens duidelijkheid op welk niveau jullie groepje bezig is....
De volgende gebruiker (s) zei dank u: knoep

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

zeopet 7 jaren 9 maanden geleden #53162

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Voor zover ik er iets van weet zijn de kattenbakkorrels deense klei, waar een geurtje aanzit.
Dus ook een natuurlijk product. Net zoals akadama, japanse klei is, ook een natuurlijk product.

Het verschil zit hem erin dat akadama sneller afbreekt, iets wat goed is bij bomen die in een verder stadium zitten en die trager moeten groeien.

Aangezien ik nog geen bomen heb die in een verder stadium zitten heb ik iets nodig dat niet of minder snel afbreek zodat de wortels in een luchtig blijvend mengsel zitten.

Ook speelt bij mij de prijs van alles mee, dus als het herbruikbaar is na uitspoelen is dat mooi meegenomen.

En trouwens terramol word verkocht op de site van kaizen bonsai.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

zeopet 7 jaren 9 maanden geleden #53163

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

Tom Haest schreef : Voor zover ik er iets van weet zijn de kattenbakkorrels deense klei, waar een geurtje aanzit.
Dus ook een natuurlijk product. Net zoals akadama, japanse klei is, ook een natuurlijk product.

Het verschil zit hem erin dat akadama sneller afbreekt, iets wat goed is bij bomen die in een verder stadium zitten en die trager moeten groeien.

Aangezien ik nog geen bomen heb die in een verder stadium zitten heb ik iets nodig dat niet of minder snel afbreek zodat de wortels in een luchtig blijvend mengsel zitten.

Ook speelt bij mij de prijs van alles mee, dus als het herbruikbaar is na uitspoelen is dat mooi meegenomen.

En trouwens terramol word verkocht op de site van kaizen bonsai.


wat is het probleem dan?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jellevanlooy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

zeopet 7 jaren 9 maanden geleden #53164

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Net wat ik dacht, maar durfde het niet zeggen :huh:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

zeopet 7 jaren 9 maanden geleden #53165

  • Teye01
  • Teye01's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 495
  • Ontvangen bedankjes 89
Ik begrijp best dat als je een boom van 80+ jaar hebt, die naar een tentoonstelling gaat nooit op kattenbakkorrels zou zetten. Maar wat nou als je een boom hebt die nog 10 jaar in training is en die bij zijn leven nog niet naar een tentoonstelling gaat? Wat maakt het dan uit of je hem op kattenbakkorrels zet of akadama als je met beide mengsels een goed resultaat hebt? Als een boom in een willekeurig grondmengsel net zo goed groeit als in akadama, dan maakt het toch niks uit wat voor grondmengsel dat is? Als een boom maar goed groeit en gezond is.
Ik ga niemands expertise hier in twijfel brengen want de bomen van Jelle die ik heb gezien zijn gewoon goed en volgens mij heeft Jan ook ervaring, maar we moeten echt is een keer ophouden met de grondmengsel discussie. Ieder heeft een grondmengsel wat voor hem/haar goed werkt en daar hoeft niemand commentaar op te hebben (behalve als dat potgrond is maar we gaan hier uit van een beetje voorkennis van bonsai) want diegene heeft er goede ervaringen mee. Dan kan het wel onprofessioneel zijn, maar niemand zal de boom op een tentoonstelling zien voor 10 jaar. En nogmaals, ik begrijp best wanneer je een boom naar een tentoonstelling brengt dat je hem niet op kattenbakkorrels zet, maar als je het alleen thuis gebruikt..... Ik zie het probleem niet.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom Haest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

zeopet 7 jaren 9 maanden geleden #53167

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Is het niet gewoon een kwestie van perceptie?
Ik bedoel, het ene product zit in een verpakking voor kattenbak vulling en het andere in grond substraat...

Zelf gebruik ik een mengsel van akadama en bims maar ik sluit niet uit om bij bomen in training of pas uitgegraven exemplaren andere grondsoorten te gebruiken, zoals Superdensa BV ik zie er persoonlijk het probleem niet van in, ook niet waarom er zo vlug een negatieve houding moet opduiken trouwens.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom Haest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

zeopet 7 jaren 9 maanden geleden #53170

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
wat een gezeur weer. Diverse substraten hebben hun functie bewezen. Ik ben nog geen enkele tegenstander van gebakken kleikorrels tegen gekomen die het ooit geprobeerd heeft. Dus hou je gewoon buiten de discussie over alternatieve substraten.

Om dan te gaan gooien met bomen die al dan niet op een bonsai tentoonstelling staan.. ik vraag me echt sf of walter pall of harry harrington ander substraat gebruiken als. de boom naar een show gaan.

En sorry, maar kostprijs mag wel degelijk een reden zijn om het een of het ander aan te schaffen, als ze min of meer gelijkwaardig zijn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jaco, JanDijk, Tom Haest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts