Onderwerp:

Substraat componenten 6 jaren 1 maand geleden #72575

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159

dennisfranx schreef :

JJans schreef : Ik kan me niet herinneren ooit iemand van dit forum uitgenodigd te hebben en ik denk ook niet dat dat ooit gaat gebeuren.


Ja want wij hier op het forun zijn natuurlijk allemaal te min voor u?
Ik zie dit toch wel als een belediging naar iedereen hier op het forum.


Of ik me beledigd voel zal ik me niet over uitlaten.
Wat ik wel wil zeggen is dat ik in de 2 jaar dat ik actief ben al veel mensen heb ontmoet van het forum.
Er zijn er tussen waar ik eens mee op stap ga of dat ik samen workshops mee volg of dat ik zelf eens naar duitsland voor ben gereden.
Anderen kom je zo nu en dan eens tegen op een tentoonstelling of bonsai gerelateerde uitstap en ik vind het altijd leuk om tegen die mensen te praten.

Niet dat ik mezelf wil uitnodigen, he, maar met die toon heb ik zo de indruk dat we inderdaad te min zijn voor u.
Msh zitten er hier mensen die je ooit met iets hadden kunnen helpen of die je kon meenemen als je nog eens een boom zou gaan kopen of een beginner die je op weg kon helpen,...

Msh moet ik wel eens bij mezelf kijken en ook niet zo open zijn om mensen dat ik via een forum ken uitnodigen.
Maar aan de andere kant vind ik het net leuk om nieuwe mensen met dezelfde passie te ontmoeten, wie weet waar het ons ooit samen brengt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marco buijsman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Substraat componenten 6 jaren 1 maand geleden #72607

  • Teun1
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49

LucRoux schreef : Zijn er eigenlijk wetenschappelijk onderbouwde studies die het een of het ander aantonen?


Nee, maar ik kan wel proberen chemische logica toe te passen. Wellicht dat dat voor mensen veel opheldering geeft.
Zouten, zoals wij ze noemen, zijn gebonden metalen+nietmetalen. Dat kan Na (metaal) en Cl (atoom) zijn, maar ook CaCO3, of MgSO, naast verschillende nitraten, nitriet, vrije metalen die indrogen, zuurstofverbindingen die uitharden, ga zo maar door.
Zouten hebben een aantal voorwaarden nodig om te ontstaan; ze moeten uit water zien te komen, of onoplosbaar worden. De kalkaanslag op onze kranen komt door 'onoplosbaar worden' door zuurstofbinding. De meeste aanslag op de bodems komt door verdamping (water verdampt, zout blijft liggen).
In grove zin werkt het zo.

Welnu, we weten dat kalk aanslag vrij lastig te verwijderen is, tenzij we zuur toevoegen zoals azijn. We weten dat opgedroogd zout nogal makkelijk oplost; we maken er heerlijke bouillon mee.

Als je spaarzaam bent met plantenvoeding, dan neemt de plant (of het bodemleven) vrijwel alle voeding op. De zoutenopbouw is dan miniem. Toch kan het voor komen dat er zuurstofbindingen plaatsvinden, waardoor er onoplosbare zouten ontstaan in de toplaag of aan de potrand. Door spoelen van gebruikte bodems met zuur water (pH <6) zorgt er voor dat deze zouten hun zuurstofbinding verliezen en opnieuw oplosbaar raken. In principe zien we dat met regenwater gebeuren op elk type zand- en kalksteen in Europa, zelfs koper lost vrij makkelijk op door de lage zuurtegraad. Als men van bovenaf watert, dan is de zoutophoping hoe dan ook al miniem; wateroplosbare zouten spoelen weg, en de onoplosbare zouten ook, of ze blijven onopgelost (in geval van kraanwater of hoge pH).
Bijna alle zouten die door verdamping vormen, zijn vrij wateroplosbaar, en dus makkelijk uit te spoelen met normaal water.

Punt blijft: waarom zou je oude bodems willen hergebruiken? Ik neem zelf hooguit 1/10e deel van de oude bodem mee naar de nieuwe, om het bodemleven. Als ik een bodem langer dan 3 jaar in een pot heb zitten, dan is vrijwel al het organische materiaal opgebruikt; het bodemleven kan er niets meer mee, het is op. Wat overblijft zijn anorganische restanten: steentjes, zand, klei, whatever. Die zitten ook in mijn nieuwe bodemmix, maar daar zit ook nieuw organisch materiaal in! Voer voor het bodemleven, en in het geval van Fagus en de meeste coniferen, dus (indirect) voeding voor de boom.
Och natuurlijk, we werken met klei! Welnu, klei heeft dezelfde eigenschappen als EDTA (chelaat): gooi er zuur bij, en alle positieve ionen laten los en worden vervangen door H+. Gooi er base bij, en alle negatieve ionen worden vervangen door OH-. Op die manier zijn alle zouten makkelijk uit te wassen. De pH moet daarna wel weer naar de juiste waarde worden bijgesteld.
Maar dan moet je wassen, dus. Dat kost een aantal uur, een aantal liter water, een aantal euro's aan middelen.. De besparing is 5-10 euro per jaar. Dat is voor niemand de moeite waard denk ik.

Gebruikte bodems gaan bij mij mee de wormentoren in, om tot homogeen compostmengsel verwerkt te worden samen met het tuinafval (veel blad, weinig steentjes, klei en zand). Daarna belandt het op het gazon of elders in de tuin.

Voor kruiden en eenjarige planten zeg ik: recycle er maar op los! Hergebruik zo veel mogelijk! Voor meerjarige planten gebruik ik zelf liever een vers mengsel. De symbiotiek tussen planten en bodemleven behoud ik graag, het helpt tegen droogte, voedingsgebreken en voorziet in de algehele weerstand van een boom. Daar is organisch voedsel voor nodig. Gaat men "chemisch" voeden, dan verandert de relatie in parasitair; de bacteriën en schimmels krijgen niet hun koolhydraten kado, en gaan ze zelf halen bij de boom door hem aan te vreten en af te breken. Veel bonsaikenners hebben daar totaal geen besef van, en gaan daardoor teren op "X jaar ervaring" zonder enige achtergrondkennis over wat er nu gebeurt in de bodem. Ervaring is leuk, kennis is beter. Bonsai Mirai, mijn kennisbron op veel bonsaivlakken heeft ook weinig idee (vrij vertaald) "Chemisch voeden is voeden met zouten, en nouja, eh, tsja, ik hou niet van zouten.. Dat doet iets met wortels waardoor ze water verliezen. Dat is niet goed.".
Dat neemt niet weg dat chemisch voeden prima kan, maar dan moet men uiterst gedoseerd blijven voeden, meten en bijsturen voor jaren achtereen. Dat houdt niemand vol.
Klinkt dat bodemleven interessant? Google het boek 'Het bodem voedsel web' door Jeff Lowenfels & Wayne Lewis. De Engelse versie heet Teaming with microbes.

Voor wetenschappelijke inzichten verwijs ik graag naar elk scheikunde lesboek, allemaal hebben ze een hoofdstuk over kraanwater, en over zouten, en over de invloed van zuren, basen, neerslag en verdamping. In mijn geval zelfs over regenval.

Als iemand hierover wilt sparren: open gerust een apart topic, stuur me even een PM en dan gaan we beschaafd de discussie aan.

Mag het nu weer gezellig zijn?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ivan, Orlando, Teye01, Marco buijsman, Tom Haest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Substraat componenten 6 jaren 1 maand geleden #72608

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Dit lijkt me een gedegen uitleg, ik heb niet de kennis om er een oordeel over te vellen. Maar wil dit wel enkele malen herlezen en er een leidraad in vinden.
.
Het is ook een mooi voorbeeld hoe je een eventueel verschil van mening prachtig kan uitklaren: Leg je eigen visie (al dan niet wetenschappelijk onderbouwde) duidelijk uit en sta open voor de mening van een ander.
Dan blijft een discussie respectvol (gezellig).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Substraat componenten 6 jaren 1 maand geleden #72611

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Als je met zo een uitleg komt is er geen discussie mogelijk.
Ik vind het zeer interessant wat je zegt en hoop wel meer dingen te lezen van je. Iemand met een wetenschappelijke achtergrond kan veel meer dingen verklaren dan wij de gewone liefhebbers.
Chemie is voor mij een vreemd beest, nooit iets van geleerd, alhoewel het me wel interesseert als je daardoor bonsai's en hun grond beter kan maken en onderhouden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Substraat componenten 5 jaren 11 maanden geleden #73711

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Teun1 schreef : Punt blijft: waarom zou je oude bodems willen hergebruiken? Ik neem zelf hooguit 1/10e deel van de oude bodem mee naar de nieuwe, om het bodemleven. Als ik een bodem langer dan 3 jaar in een pot heb zitten, dan is vrijwel al het organische materiaal opgebruikt; het bodemleven kan er niets meer mee, het is op. Wat overblijft zijn anorganische restanten: steentjes, zand, klei, whatever. Die zitten ook in mijn nieuwe bodemmix, maar daar zit ook nieuw organisch materiaal in! Voer voor het bodemleven, en in het geval van Fagus en de meeste coniferen, dus (indirect) voeding voor de boom.

Ik zal niet p het hele verhaal in gaan, wat in grote lijnen wel klopt.
Ik hergebruikmijn substraat ook. En dat onder andere omdat we met zijn allen al veel te veel weg gooien. En elk jaar een speciekuip vol met substraat de kliko in? Nee, dat vind ik echt een belasting waar ik niet in mee wil. Want of het nou akadama of katenkorrels zijn, er is energie in geinvesteerd en een stukje landschap voorafgegraven. Redenen voormij om te kijken of hergebruik een optie is. EN tot nu toe zonder problemen.

Zoutophoping is een kwestie van gieten en bemesten, passend bij de bomen en standplaats. Ik heb er in ieder geval geen last van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Substraat componenten 5 jaren 10 maanden geleden #74545

  • thom_vanderbroeck
  • thom_vanderbroeck's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 136
  • Ontvangen bedankjes 6
Vandaag even een zak Velda Mini Pond Substrate meegenomen bij Intratuin met Vroege Vogel Korting voor € 6,80. Deze kan ik binnenkort gebruiken bij het verpotten van mijn Ficus.

Ik zag geen verschil met Superdensa, volgens een (ervaren) medewerker zou de "mini pond" echter iets minder fijn moeten zijn.

Moet nog even kijken hoeveel cocopeat ik eraan toe ga voegen. Ik denk erover om er ook een heel klein deel "Plant Substrate" aan toe te voegen (dit zijn vrij grote korrels).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Substraat componenten 5 jaren 6 maanden geleden #76596

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Toch even een substraat vraag, gezien ik tot op heden nog geen fan ben van het gebruik van Akadama (ben er simpelweg nog onbekend mee). Nu de temperatuur buiten daalt en het meer en meer regend wil ik de overstap wagen naar meer doelmatig gebruik er van. Durfde het voorafgaande aan de hete zomer niet aan, en huidige substraat volstond. Nu zijn de rollen omgedraaid en ben ik opzoek naar alternatieven. Heb de zak welke reeds maanden in mijn bezit is voor het eerst aangebroken.

Mijn vraag is:

Wat is de hardheid van Akadama, en is het normaal dat het zowel droog als vochtig met lichte druk tussen de vingers is te verpletten/verpulveren? Had dit geheel niet verwacht, en lost dit gedurende het jaar met de watergift niet geheel op?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Substraat componenten 5 jaren 6 maanden geleden #76597

  • SchoenmakersChristian
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36

Sjors Boomschors schreef : Toch even een substraat vraag, gezien ik tot op heden nog geen fan ben van het gebruik van Akadama (ben er simpelweg nog onbekend mee). Nu de temperatuur buiten daalt en het meer en meer regend wil ik de overstap wagen naar meer doelmatig gebruik er van. Durfde het voorafgaande aan de hete zomer niet aan, en huidige substraat volstond. Nu zijn de rollen omgedraaid en ben ik opzoek naar alternatieven. Heb de zak welke reeds maanden in mijn bezit is voor het eerst aangebroken.

Mijn vraag is:

Wat is de hardheid van Akadama, en is het normaal dat het zowel droog als vochtig met lichte druk tussen de vingers is te verpletten/verpulveren? Had dit geheel niet verwacht, en lost dit gedurende het jaar met de watergift niet geheel op?


Gezien ik nog niet erg lang bezig ben met de hobby zullen er mogeliik nog aanvullende reacties op mijn antwoord gegeven kunnen worden.

Maar:
Vraag 1: De hardheid is afhankelijk van de kwaliteit. Er is een groot verschil in de kwaliteit wanneer deze van het oppervlak gedelft is of van een diepere laag komt. Als ik mij niet vergis is de diepere laag harder.
Hier is dus geen concreet antwoord op.
Vaak geld: hoe goedkoper hoe zachter en dus slechtere kwaliteit.
(Correct me if i’m wrong)

Vraag 2:
Afhankelijk van de hardheid is het dus bij lagere kwaliteit inderdaad normaal dat je het eenvoudig kunt verpulveren.
Met de duurdere kwaliteit heb ik nog geen ervaring wat dit betreft.

Vraag 3: ja dit lost na verloop van tijd op.
Ook hier is het afhankelijk van de kwaliteit. Dit is dan ook een van de redenen dat je ondanks dat de pot nog niet gevuld is met wortels toch na verloop van tijd moet verpotten om de kwaliteit van het substraat hoog te houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Substraat componenten 5 jaren 6 maanden geleden #76598

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Volgens mij is het juist door vorst dat de akadama uiteen gedrukt word door het vocht in de korrel dat bevriest en niet zo zeer door het bewateren zelf
Dus als de kluit zeiknat bevriest zal het vergaan van de akadama sneller gaan dan dat deze gewoon licht vochtig is bij bevriezing

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Substraat componenten 5 jaren 6 maanden geleden #76599

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Akadama is inderdaad geen steen en valt uit elkaar als je er druk op geeft/plet. Het is ook niet te her-gebruiken.

Is het niet zo dat akadama zo ie zo uit elkaar valt na verloop van tijd en dat, dat ook een reden is dat men uiteindelijk toch zal moeten verpotten omdat het anders een gehele "klei"massa word? Dat is wat ik ooit wel eens opgevangen heb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren