Onderwerp:

Substraat componenten 7 jaren 2 maanden geleden #60094

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Lab rapporten zeggen heel erg weinig over de kwaliteit van een bodem voor planten. Geschiktheid voor gewassen wordt in de regel bepaald door kweek van standaardplanten (ao gras) en benaderd door chemische extractie. In dit geval gaat het om een chemisch inert product. Het enige wat interessant is zijn de PH en watercapaciteit, hoewel ik daar niet gedroogd op 110C als basis voor zou nemen, maar luchtgedroogd. Dit omdat planten een korrel niet helemaal droog zuigen en de wind ook niet.

De PH is aan de lage kant, waar ik blij mee zou zijn, gezien de PH verhogende werking van kalkophoping

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Substraat componenten 7 jaren 2 maanden geleden #60097

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159

leatherback schreef : Lab rapporten zeggen heel erg weinig over de kwaliteit van een bodem voor planten. Geschiktheid voor gewassen wordt in de regel bepaald door kweek van standaardplanten (ao gras) en benaderd door chemische extractie. In dit geval gaat het om een chemisch inert product. Het enige wat interessant is zijn de PH en watercapaciteit, hoewel ik daar niet gedroogd op 110C als basis voor zou nemen, maar luchtgedroogd. Dit omdat planten een korrel niet helemaal droog zuigen en de wind ook niet.

De PH is aan de lage kant, waar ik blij mee zou zijn, gezien de PH verhogende werking van kalkophoping


Dus als bijvoorbeeld gras erop kan groeien is het oké om te gebruiken voor onze bomen
En laat nu net terramol gebruikt worden als grondverbeteraar voor golfterreinen. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Substraat componenten 7 jaren 2 maanden geleden #60104

  • JanDijk
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71
Het is nu eenmaal een vaststaand feit gezien de vele vele liefhebbers die Terramol tot volle tevredenheid en met zeer goede resultaten gebruiken dat dit materiaal voorgoed zijn intrede in de bonsaiwereld heeft gedaan. Dat er ook liefhebbers zijn die bepaald geen fan van dit materiaal zijn is even zo goed een vaststaand feit en daar is ook niets mis mee. Wat mij persoonlijk wel frustreert is de manier waarop sommigen steeds maar weer iets gevonden denken te hebben om dit materiaal als ongeschikt over te laten komen. Veel pure onzin daarover is er inmiddels voorbij gekomen die vrijwel allemaal door onjuist gebruik ontstonden. Al dat gezever heeft er inmiddels wel toe geleid dat door het steeds maar weer met goede argumenten weerleggen van al die onzin Terramol steeds door meer wel goed nadenkende liefhebbers gebruikt wordt. Ik wacht dan ook nog steeds op goede uit ervaringen gegeven argumenten waarom Terramol niet geschikt zou zijn. Ik kan er wel een bedenken en gezien het feit dat de tegenstand vooral vanuit de commerciële hoek en hun trouwe meelopers komen zou het maar zo kunnen zijn dat het een bedreiging voor hun handel is. Wat ik uiteindelijk wil zeggen is als je echt goede argumenten hebt kom er dan mee of hou anders op met dat zure onzuivere gezever. Ik ga er hier in ieder geval wel over ophouden want voor mij staat vast en met mij vele anderen dat Terramol zij het op de juiste manier toegepast een uitstekend substraat is en daarmee is in feite in ieder geval door door mij hier op bonsai empire alles over dit onderwerp gezegd. Hoe wij o.a. Terramol gebruiken kunt u binnenkort vinden op bonsai.forum2go.nl/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Substraat componenten 7 jaren 2 maanden geleden #60105

  • RemoRobin
  • RemoRobin's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 80
  • Ontvangen bedankjes 9
Misschien ook wel interessant een bedrijf die Componenten verkoopt die geschikt zijn voor Bonsai Substraat.
Met uitvoerige beschrijving.
Alleen niet rechtstreeks te kopen bij dit bedrijf, maar heeft wel verschillende dealers in het land

www.jongkind-substrates.com/nl/hulpstoffen-2/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Substraat componenten 7 jaren 2 maanden geleden #60110

  • RemoRobin
  • RemoRobin's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 80
  • Ontvangen bedankjes 9
Ik zit toch nog met een paar vragen, ik ga dit voorjaar voor de 1e keer verpotten.
Daarom lees ik het Topic over substraten meer als aandachtig.

Ik denk dat ik de Akadama laat voor wat het is, wat mijn belangrijkste overweging is dat het uit elkaar valt en dat het dan een compacte massa wordt met alle problemen van dien in ons klimaat waar het meer regent dan droog is.

De gebakken klei korrels waar Foetsie B. en Belmondo uit bestaan , zijn die ook los te koop in NL zonder geparfumeerd te zijn.

En dan Hydro Korrels deze bestaan ook ui gebakken klei, maar daar hoor ik niets over, heb een link met een product bijgevoegd 40 l. voor € 12,-
graag een mening en/of raad.

tuinland.nl/product/189179/florentus-hydrokorrels-40l/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Substraat componenten 7 jaren 2 maanden geleden #60115

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
hydrokorrels geen idee dacht dat die geen vocht opnemen ? of in mindere maten als foetsieba ik gebruik fb en en er tevreden mee met parfum zonder eerst uit te spoelen geen problemen ondervonden

ik ga hier ook wat van bestellen om samen met fb te mixen en om een taxus in te zetten

www.kztuinmaterialen.nl/a-39655622/acces...ulkastrat-substraat/

en ook nog een zak akadama om het verschil gewoon eens zelf te kunnen ervaren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dennisfranx.

Substraat componenten 7 jaren 2 maanden geleden #60116

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RemoRobin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Substraat componenten 7 jaren 2 maanden geleden #60118

  • RemoRobin
  • RemoRobin's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 80
  • Ontvangen bedankjes 9
Hier staan de specs iets uitgebreider bij.

Is toch ook gebakken klei en zeer zuiver.

Gold Label Hydro

Gold Label Hydro kleikorrels worden gemaakt van de zuiverste kleisoorten en gebakken in open ovens met hoge kwaliteit schone brandstoffen. Dat voorkomt verontreiniging met zware metalen of andere schadelijke stoffen die anders tijdens het gebruik zouden kunnen vrijkomen. Deze kleikorrels zijn absoluut inert en gaan zeer lang mee.

De 8-16 mm ongelijke korrels bieden een uitstekende stabiliteit en vormen het ideale oppervlak voor wortels of bodemleven. De poreuze structuur zorgt voor een hoge watercapaciteit. Gold Label Hydro is een ideaal inert hydrocultuur substraat dat geschikt is voor eb-vloed systemen of bevloeiing met drain..

Hoe behaalt u de beste resultaten met Gold Label Hydro?

Was en week nieuwe korrels voordat u ze de eerste keer gaat gebruiken. Nieuwe kleikorrels hebben een hoge pH. Breng deze terwijl ze weken terug naar de gewenste stabiele pH waarde met pH-.
Spoel het substraat na iedere kweekcyclus (en ook gedurende de kweek regelmatig) met enzymen om het schoon te houden..
Na een ziekte of infectie kun u het substraat reinigen en desinfecteren met waterstofperoxide. Het is aan te bevelen om dat preventief eenmaal per jaar te doen.
Introduceer bodemleven en Mycorrhiza! Kleikorrels vormen voor bacteriën een ideaal oppervlak om zich op vast te zetten. Door goede bacteriën uit te zetten voorkom je dat pathogenen zich in het medium vestigen. Kweken op een steriel medium zonder bodemleven maakt het gevoelig voor infecties.
Laat kleine wortelresten gewoon in het substraat zitten. Het is uitstekend organisch materiaal voor uw bodemleven. Je ziet dan ook vaak dat een tweede gebruik van hetzelfde substraat een beter resultaat geeft.
Gebruik speciale Hydrocultuur meststoffen die gecheleerde micro-elementen bevatten. Deze werken pH onafhankelijk en kunnen hierdoor optimaal worden opgenomen in de veilige pH range.
Als u uw voedingsstoffen in een recycle system gebruikt dient u de tank eenmaal per week te verversen en schoon te maken.

www.microfluo.net/nl/laine-de-roche/275-...d-argile-50-ltr.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Substraat componenten 7 jaren 2 maanden geleden #60119

  • Richard Baas
  • Richard Baas's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 233
  • Ontvangen bedankjes 47
Voor de pre-bonsai in een grote bak zijn hydrokorrels mss prima maar ik vindt de korrel te grof en te rond voor kleinere bomen. Na 3 jaar fb te gebruiken hoef ik geen andere klei meer. Naar 3 winters is alles net als bims en zeoliet nog heel en voor mij grotendeels te herbruiken.

Richard
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RemoRobin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Richard Baas.

Substraat componenten 7 jaren 2 maanden geleden #60127

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159

RemoRobin schreef : Ik zit toch nog met een paar vragen, ik ga dit voorjaar voor de 1e keer verpotten.
Daarom lees ik het Topic over substraten meer als aandachtig.

Ik denk dat ik de Akadama laat voor wat het is, wat mijn belangrijkste overweging is dat het uit elkaar valt en dat het dan een compacte massa wordt met alle problemen van dien in ons klimaat waar het meer regent dan droog is.

De gebakken klei korrels waar Foetsie B. en Belmondo uit bestaan , zijn die ook los te koop in NL zonder geparfumeerd te zijn.

En dan Hydro Korrels deze bestaan ook ui gebakken klei, maar daar hoor ik niets over, heb een link met een product bijgevoegd 40 l. voor € 12,-
graag een mening en/of raad.

tuinland.nl/product/189179/florentus-hydrokorrels-40l/


Eerst en vooral vind ik die hydrokorrels ook te groot, ik zou het niet gebruiken.
Volgens ik eens gelezen heb hangt de wateropname van kleikorrels af van hoe lang en op welke temperatuur ze gebakken zijn.

Foetsie-Bah is zoals al dikwijls geschreven gemaakt van terramol.
Het is niet puur te koop in België en Nederland, wel in Engeland en Duitsland en Denemarken.
Het goedkoopste ik gevonden heb was in Duitsland. Rond de 20€ voor een zak van 48l gezeefd op 1-3 of 3-5, maar dan zit je wel met verzendingskosten.

Ik ben er zelf om geweest en heb een mooie prijs gekregen omdat ik (en David) er veel hebben meegedaan.
Er valt dus zeker wel te praten met de man.

Eens kijken op www.bonsai-corner.de
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RemoRobin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts