Onderwerp:

Geen voedsel geven na verpotten 7 jaren 1 maand geleden #61716

  • Mac Patrick
  • Mac Patrick's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 67
  • Ontvangen bedankjes 10
Beste Bonsai liefhebbers,

ik lees hier en daar dat je na het verpotten de 2 eerste maanden geen voedsel geeft, is dit geen probleem als de boom in terramol of akadama zit, daar zit toch niks in qua voeding.

Ja ik ben van de oude stempel dus mijn bomen staan momenteel in een mengsel met veel potgrond, ik ben nog niet echt mee met het idee om de bomen in enkel een substraat te zetten :oops: , heb er eerlijk wel wat 'schrik' van, een boom planten in iets zonder leven, enkel water :woohoo:

groetjes
Mac Patrick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Geen voedsel geven na verpotten 7 jaren 1 maand geleden #61734

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Bij mij gaan bomen gewoon mee in de bemesting. Ze zullen niet zoveel opnemen de eerste weken omdat er weinnig groeiende wortels zijn. maar op zich moet het prima kunnen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx, Jurriemr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Geen voedsel geven na verpotten 7 jaren 1 maand geleden #61750

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Land- en tuinbouwers bemesten hun gronden vóór het zaaien of verplanten. Zowel organisch (stalmest) als chemisch (korrels).
Ze zouden dat niet doen als dat nadelen oplevert.
2 of 3 maanden niet bemesten komt naar mijn oordeel doordat zakken potgrond dikwijls de vermelding "3 maanden niet bemesten" hebben, omdat er een langzaamwerkende meststof toegevoegd is die een drietal maanden aktief is. En men dat veralgemeend heeft naar iedere verpotting.
Ook bij het verpotten van 'gewone' planten worden wortels geschonden of ingeperkt, zeker als ze uit volle grond komen. En die gaan ook in bemeste potgrond.
Je moet niet overdrijven bij het bemesten van pas verpotte bomen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Ivan.

Geen voedsel geven na verpotten 7 jaren 1 maand geleden #61754

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik heb recent wat organische mest van ecostyle in mijn substraat toe gevoegd bij het verpotten van twee Pinus mugo's dit omdat er rhizomax in zit om de groei van de nodige micorhizza schimmel bij de wortels te stimuleren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Geen voedsel geven na verpotten 7 jaren 1 maand geleden #61761

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Je geeft alleen mest aan bomen die groeien. En dat doen ze meestal niet ten tijde van verpotten. Hebben ze dus ook geen mest nodig.

De eerste groei die bomen in het voorjaar doen, doen ze op energie die van vorig jaar is opgeslagen in stam en wortels. Pas als dat op is gaan ze via de wortels nieuwe stoffen ophalen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Geen voedsel geven na verpotten 7 jaren 1 maand geleden #61763

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133
En het verhaal dat de gesnoeide wortels "verbranden" bij meteen bemesten. wat is daar van waar? Ik doe het nl nooit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Geen voedsel geven na verpotten 7 jaren 1 maand geleden #61776

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
Korrels kunnen weinig kwaad (teveel is wel teveel), gewoon vooral oppassen met vloeibare voeding na het verpotten. Het hangt ook allemaal af van hetgeen je gebruikt van voeding, welke soort plant en of dat hij het jaar voordien goed gevoed is geweest.

Ik ben zelf van het principe: wat voorzichtiger/niet bemesten van zwakkere planten (zoals net verpotte), al kan het wel zijn dat die net zwakker staan door te weinig voeding... Zeker als je serieus aan de wortels "geknoeid" hebt is het mogelijk dat ze gewoon te weinig voeding opnemen door "gebrek" aan wortels. Dat is ook de reden dat je ze uit de zon moet houden na het verpotten. De wortels zijn beschadigd en bij warm/droog weer niet altijd in staat genoeg water op te nemen om de plant te onderhouden. Meer water geven zal niet helpen... meer voeding zal dus ook niet helpen om te herstellen van de ingreep. In tegendeel... TEVEEL voeding zorgt voor extra belasting van de wortels.

Dus voed ik meestal de eerste twee weken niet en dan kleine dosissen of zelfs geen voeding tot dat de plant weer tot zijn "positieve" komt na het verpotten. Alles rustig aan na het verpotten!


@KobusKoops Je kan je wortels beschadigen bij overbemesting, of dat die nu niet of wel gesnoeid zijn. De kans op veel schade aan de plant is gewoon iets groter bij planten met een zwakker wortelgestel. Maar meteen verbranden... Ik heb ze nog nooit zien roken bij bemesting na het verpotten. :lol:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: KobusKoops

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Geen voedsel geven na verpotten 7 jaren 1 maand geleden #61777

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Gezien ik nogal empirisch ingesteld ben, is daaromtrent eigenlijk enig wetenschappelijk onderzoek van te vinden of artikels om te lezen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Geen voedsel geven na verpotten 7 jaren 1 maand geleden #61848

  • Steven panen
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 4
Ik geef mijn bomen een maand geen mest na verpotting, dit ben ik zo aangeleerd en zo is het ook altijd goed gegaan.
Je kunt een boom het jaar voor verpotting wel voorbereiden om makkelijker door deze fase heen te komen, dit door de boom het jaar voor de verpotting , zeker in het najaar flink te gaan bemesten, zo gaat hij sterk de winter in en heb je in het voorjaar een boom die veel vitaler is een veel meer reserve heeft zodanig dat hij de maand zonder of weinig bemesting zonder enig probleem doorkomt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Geen voedsel geven na verpotten 7 jaren 1 maand geleden #61861

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

LucRoux schreef : Gezien ik nogal empirisch ingesteld ben, is daaromtrent eigenlijk enig wetenschappelijk onderzoek van te vinden of artikels om te lezen?


Niet echt nee, de meeste wetenschappelijk onderbouwde artikelen van bemesting komen van de landbouw. Waarvan de planten meestal ook al éénjarig zijn...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LucRoux

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts