Onderwerp:

Geen voedsel geven na verpotten 7 jaren 2 maanden geleden #61870

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Trap schreef :

LucRoux schreef : Gezien ik nogal empirisch ingesteld ben, is daaromtrent eigenlijk enig wetenschappelijk onderzoek van te vinden of artikels om te lezen?


Niet echt nee, de meeste wetenschappelijk onderbouwde artikelen van bemesting komen van de landbouw. Waarvan de planten meestal ook al éénjarig zijn...


Als je op google scholar zoekt, kom je legio artikelen over het verbranden van wortels door bemesting tegen. Zoek maar op salt, damage, rootburn, fertiliser oid.

De concentraties waarop problemen ontstaan zijn zo hoog dat je echt gekke dingen moet doen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MaartenPan, LucRoux, Trap

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Geen voedsel geven na verpotten 7 jaren 2 maanden geleden #61877

  • Fredb
  • Fredb's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 255
  • Ontvangen bedankjes 43
Als je de natuur wil volgen lijkt het mij dat je in de zomer en herfst bemest. In de winter minimaal, en bouw het dan weer op in de lente. Het is simpel volgen wat er te eten is, en het afval beland op de bovenlaag van de aarde. Planten weten zich zo in elk gebied aan te passen en staande te houden. Vandaar de diversiteit.
Landbouw is een ander verhaal, want dan wordt er land bemest, waar zaden moeten groeien die daar normaal gesproken niet voor gaan komen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: De Smet Jozef

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Fredb.

Geen voedsel geven na verpotten 7 jaren 2 maanden geleden #61883

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Dat je niet zou mogen mesten vlak na een verpotting zou best eens een broodje-aap-verhaal kunnen zijn... net als dat je niet zou mogen sproeien in de zon.

Wel zou ik geen kunstmest gebruiken, maar dat deed ik toch al niet. Kunstmest is agressiever dan organische mest. Maar, zoals ik al eerder zei: je gaat pas mesten als de boom flink aan het groeien is, en dat is over het algemeen niet vlak na een verpotting. Bovendien moet organische mest worden afgebroken door micro-organismen en die worden pas bij een bepaalde temperatuur actief.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Geen voedsel geven na verpotten 7 jaren 2 maanden geleden #61884

  • Steven panen
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 4
Ik geef mijn bomen een maand geen mest na verpotting, dit ben ik zo aangeleerd en zo is het ook altijd goed gegaan.
Je kunt een boom het jaar voor verpotting wel voorbereiden om makkelijker door deze fase heen te komen, dit door de boom het jaar voor de verpotting , zeker in het najaar flink te gaan bemesten, zo gaat hij sterk de winter in en heb je in het voorjaar een boom die veel vitaler is een veel meer reserve heeft zodanig dat hij de maand zonder of weinig bemesting zonder enig probleem doorkomt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts