Onderwerp:

Bonsaigrond Compendium 6 jaren 1 maand geleden #72400

  • Apoz
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste mensen,

Omdat ik nog geen één plek heb gevonden waar alle informatie over bonsai centraal staat ben ik begonnen met het maken van een datasheet.
Mijn verzoek is aan iedereen die veel ervaring heeft met verschillende soorten potgrond om je mening te delen en de excelsheet aan te vullen!

Zie hieronder de link naar de sheet.
docs.google.com/spreadsheets/d/1mrhf8HCf...zBnxS4hho/edit#gid=0

Als je gemachtigd wilt worden om dingen te veranderen kun je altijd een email sturen, en anders kun je gewoon comments achterlaten om de sheet aan te vullen.
Hulp wordt op prijs gesteld!

Vriendelijke groet,
Bo

P.S. afhankelijk van het succes kan de sheet uitgebreid worden met meer informatie over bonsai, niet alleen over grondsoorten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Apoz.

Bonsaigrond Compendium 6 jaren 1 maand geleden #72402

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Ik heb niet de ervaring om hier iets in te vullen, maar vind het wel een mooi initiatief.
Ik zal nu en dan wel eens kijken of er wat bijgevuld word.
Hier kunnen we allemaal veel uit leren.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Apoz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsaigrond Compendium 6 jaren 1 maand geleden #72423

  • Apoz
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor alle enthousiaste reacties! (onder andere via de mail)

Hier een kleine update over de progressie tot nu toe:

Toen ik mijn bericht op het forum plaatste was de excelsheet nog maar een dag oud, maar er zijn nu al een aantal mensen die aangeboden hebben om te helpen met het bewerken van de datasheet! Dus er word op dit moment veel bewerkt.
Een hoop van de data die ik in eerste instantie gebruikte kwam uit guides geplaatst door experts over bonsai substrates, of bonsai mixes, maar het probleem (en natuurlijk het voordeel) daar mee is dat deze expers vaak al lang met dezelfde favoriete materialen werken. En kunnen daardoor de frisse, eerlijke en accurate blik missen die we bij deze datasheet nodig hebben. Toevallig heb ik gisteren twee zeer genuanceerde artikelen gevonden over water retention, met onderzoeksmethoden die representatief zijn voor bonsai. Alle data die ik vind bewaar- en vergelijk ik met elkaar, om zo een zeer accurate datasheet te kunnen creëren waar gebruikers zelf hun eigen conclusies uit kunnen trekken.

Ik zit er ook over na te denken om een evnoudige enquette op te stellen om zo de ervaringen en meningen van bonsai experts/amateurs/ervarenen te verzamelen en vergelijken met de rauwe data van tests en onderzoeken die ik kan vinden. Die geven misschien een wat makkelijker en begrijpelijker inzicht over de betreffende grondtype.

Alle input wordt gewaardeerd, weest niet bang om comments achter te laten op de googlesheet of hier onder deze post!

Groet,
Bo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsaigrond Compendium 4 jaren 11 maanden geleden #79754

  • Loachi1105
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 1
Geweldig goed gedaan. Daar leert een mens nu eens iets van se.

Wel 1 bedenking , voor de geste :P , bij peat moss staat water retention " medium" .
Volgens wiki ( voor wat het waard is ) , kan peat 16 a 25 keer zijn eigen gewicht aan water vasthouden.
Ik dacht dat het net voor die reden gebruikt werd bij markoteren ?
Als je Peter Chan van Herons Bonsai bezig hoort , is het een wondermidedel
Maar is geen commentaar, als ultieme beginneling probeer ik alleen maar te polsen hoe ik die info moet interpreteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsaigrond Compendium 4 jaren 11 maanden geleden #79837

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133
Peter Chan gebruikt de peat moss door andere substraten heen om het vasthouden van water. Wat ik ook begreep is dat hij sphagnum mos gebruikt om zieke bomen in te zetten. De mos zou dan voor beter wortel groei zorgen. Dezelfde mos als gebruikt word bij marcotteren.
Hier verteld hij over de samenstelling die hij gebruikt in Engeland. Bonsai Soil Mix

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsaigrond Compendium 4 jaren 11 maanden geleden #79923

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Bij deze deel ik op voorhand enkele door mezelf toegepaste substraat berekeningen.

PDF geeft verklaring van bij bonsai toegepaste substraat en toegepaste test / weeg-methode & enkele resulterende test resultaten ter referentie.

Online PDF >Water Retention and Dranage in Bonsai Soil:

Online Excel Bestand > Bonsai Grond Berekeningen:

Online Excel Bestand > Bonsai Soil Calculations:

Betreffende berekeningen zullen later in het “Bonsaigrond Compendium” bestand geïntegreerd worden, nadat forum feedback in huidige opzet is verwerkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsaigrond Compendium 4 jaren 11 maanden geleden #79924

  • Loachi1105
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik heb eens een test gedaan met "Linda Moler" , het kattenbak grit dat al eens genoemd wordt, ( vervangt Foetsie Ba die niet meer verkrijgbaar is)
Als je 100 gr Linda Moler onder water zet voor een paar uur , en dan een paar uur laat uitlekken, dan heb je 180gr.
Maw 100gr neemt 80gr water op. ( dat stuift en bruist.. )
MAAR ! als je het dan een paar dagen op de verwarming zet, dan zakt het maar tot 140gr !!!
DUS? Dit ( en misschien anderen ook ) is "OVEN" gedroogd , met als gevolg dat het bij de eerste test veel meer ( 2x) water opneemt dan later tijdens het gebruik.
Het blijkt dus wat opletten dat gloednieuw materiaal, vers uit de zak, andere resultaten kan geven dan een 2e test/gebruik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsaigrond Compendium 4 jaren 11 maanden geleden #79925

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Door u geteste Linda Moler ( droog 100gr / -nat 180gr.) komt 100% overeen met door mezelf getest Foetsie Ba (omgerekend 200cm3 => ~100gr / -nat ~180gr.), daarmee is het hetzelfde in de substraat eigenschappen, mits volume gelijk is.

Uw constatering dat substraat niet / of lastig naar 0% terug droogt, zal ik moeten nazien. De Foetsie Ba test staat nog op de plank te drogen. Kom hier bij u op terug.

Zal komende week uiteraard alle eigen meetwaarden met het forum delen, eigen conclusie en oordeel achterwegen latend. Dit is aan een ieder om zelf te bepalen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts