Onderwerp:

Slap blad 1 dag na verpotten. 6 jaren 1 week geleden #73176

  • gerbiepiep
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo.

Afgelopen zondag heb ik mijn Syzygium Buxifolium voor het eerst van zijn 'kwekers potje' met standaard grond bevrijd en hem in een echt bonsai potje gezet. Met als vulling een laagje fijn grind op de bodem, daarna een laagje bonsai substraat voor loofbomen, boompje met wortels daar op, en afgevuld met loofbomen substraat.
Daarna zorgvuldig water gegeven meerdere malen met een drukspuit zodat het substraat er niet gelijk uit droop, dus geleidelijk water, en het substraat leek goed doordrenkt.

Alleen vandaag keek ik weer even bij het boompje, en de blaadjes zijn iets wat slap, de blaadjes van de nieuwe scheuten krommen een beetje.
Ik neem een saté stokje om te kijken of het substraat verder vochtig is, maar blijkt alleen de bovenste laag vochtig te zijn, en de rest gort droog.

Om het substraat nu te bewateren heb ik de dompel methode toegepast, dit een klein uurtje even laten staan en tussendoor voorzichtig met een satéstokje het substraat wat proberen te openen zodat er water doorheen kan.

Ik hoop dat dit geholpen heeft, het zag er in ieder geval aardig nat uit, maar heeft er iemand een tip mocht dit alsnog niet helpen?
Het loofbomen substraat lijkt dus niet zomaar water op te nemen.

Het boompje deed het aanvankelijk goed in het potje waarin hij gekocht is aan de scheuten te zien.

Boompje, potje en substraat gebruikt.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Slap blad 1 dag na verpotten. 6 jaren 1 week geleden #73177

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Hoeveel wortels heb je gesnoeid?
Door het verpotten moeten de wortels herstellen en kunnen mischien niet het volledige loof voorzien van voldoende vocht omdat er wortels beschadigd zijn en dat kan ook het hangen verklaren mischien....
Maar op de bodem fijn grind is mischien ook niet zo goed voor een goede drainage groffe korrels onderin fijner wordend naar boven toe is de juiste wijze
Als je water geeft moet het weglopen uit de pot zelfs met een gieter met broes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Slap blad 1 dag na verpotten. 6 jaren 1 week geleden #73179

  • gerbiepiep
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb niet veel wortels gesnoeid eigenlijk op de echt lange na, het leek mij niet nodig met wat hij had aan wortels voor dit potje, de rest van de wortels heb ik netjes in het potje gelegd.
Op maar 1 wortel, of pen wortel na, zat niet echt iets aan eigenlijk, maar die stak vrij ver naar beneden en heb ik dus ook voorzichtig iets moeten inkorten.

Verder het bakje in kwestie is niet zo heel groot om hier volgens mij grove korrels voor te gebruiken, vandaar dacht ik eigenlijk een laagje fijn grind, moet wel zeggen dat er wel water uit liep, maar waarschijnlijk dus water wat van direct boven dat naar de zijkanten spoelde en dan aan de zijkanten in het potje naar beneden, in plaats van door het substraat heen.
Aangezien het substraat in het midden echt droog bleek te zijn toen ik vandaag controleerde.

Een linkje naar het desbetreffende potje: https://www.bonsaishop.nl/potten/geglazuurde-potten/rechthoekige-keramieke-potset-zwart-14cm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Slap blad 1 dag na verpotten. 6 jaren 1 week geleden #73180

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Klopt maar als er stof/fijn organisch matteriaal in de mix zit kan het zijn dat de ruimte tussen het fijne grind nu verstopt zit
ook al klein potje altijd een wat grover laag grond onder in de pot.

Heb je wel met een stokje de nieuwe laag grond tussen de wortels gewerkt?
Pot lijkt me in orde...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Slap blad 1 dag na verpotten. 6 jaren 1 week geleden #73183

  • gerbiepiep
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Ja dit gefrunnik heb ik inderdaad ook nog gedaan. ;)
Mij lijkt me dat dat gedeelte goed gegaan is en daar niet een probleem zit.
Met het bewateren, mocht er nog een klein gaatje zitten ergens, lijkt mij dit dan automatisch opgevuld te worden.

Wat vind je trouwens van het gebruikte loofbomen substraat?

Bestaande uit:
- 50% Akadama
- 25% organisch materiaal (potgrond,turf)
- 25% Split (grind), Bims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Slap blad 1 dag na verpotten. 6 jaren 1 week geleden #73184

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2406
  • Ontvangen bedankjes 930
Stel je eens voor: een grote bak met voetballen. Hierbij gooi een een flinke zak met knikkers. Vervolgens schud je flink. Waar gaan de knikkers naar toe?
Vergelijk bovenstaand met een grondmengsel en weet dat wortels zuurstof nodig hebben om goed te groeien.
Dit in gedachte houdend de vraag: wat vind je nu van jouw eigen grondmengsel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Slap blad 1 dag na verpotten. 6 jaren 1 week geleden #73208

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2406
  • Ontvangen bedankjes 930
Jammer dat er niet op bovenstaand ingegaan wordt. Dit is toch een belangrijk onderdeel voor een gezonde bonsai..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Slap blad 1 dag na verpotten. 6 jaren 1 week geleden #73209

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik wil mijn gedachte wel uitspreken marco !
Ik begrijp waar je op doelt dat het ervoor zorgt dat ee knikkers naar onder in de bak zakken, ook bij het inwerken wan het substraat zie je dat de grotere korrels naar boven komen
Maar toch de drainage laag wat grover en dan wat grover substraat en daar de boom opzetten is in mijn visie bevorderlijk voor de drainage, met het inwerken van de grond zal je namenlijk niet veel van de korrels onderin de pot naar boven halen en werk je in feite eigenlijk alleen de grond die je aanvult nadat je de boom in de pot hebt vastgezet tussen de wortels in
Tenminste zo denk ik er over :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Slap blad 1 dag na verpotten. 6 jaren 1 week geleden #73211

  • Teun1
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49
En hoe werkt dat in zo'n systeem waarbij er verdamping plaatsvindt aan de lucht?
De bodemgaten, daar waar een flinke koek ligt, daar vind verdamping plaats. Omdat de bodem gigantisch veel met elkaar in contact staat, zal water dat verdampt, water aantrekken uit de rest van de bodem. Dat draagt dan juist weer bij aan de zuurstofbalans.. De pot droogt van boven naar onderen toe op, wat de ophoping van zouten voorkomt, en wat er voor zorgt dat de toplaag goed doorlucht blijft.
Te veel blootstelling aan lucht kan overigens ook averechts werken; goede doorluchting heeft pas zin bij fijne wortels, daarvoor zal er een periode overbrugd moeten worden om die wortels aan te kunnen maken en de plant niet direct door de hemelpoort te jagen. Aeroponics en hydroponics systemen zijn de belichaming van die gedachte, ook daar werkt het niet goed om de planten vanuit een grondbodem over te zetten in hydrokorrels.


Da's de andere kant van dezelfde medaille, een interessante discussie.

Qua hangend blad kan het best helpen om een plastic zak met gaten (grote gaten van 3-5cm!) over de plant te binden. Ze verliest dan minder water door verdamping, de huidmondjes zullen wat verder dicht gaan zitten. Vanaf het moment dat ze bijtrekt, kun je elke paar dagen een gat bij maken tot er geen plastic meer over is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Slap blad 1 dag na verpotten. 6 jaren 1 week geleden #73212

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Teun1 schreef : En hoe werkt dat in zo'n systeem waarbij er verdamping plaatsvindt aan de lucht?
De bodemgaten, daar waar een flinke koek ligt, daar vind verdamping plaats. Omdat de bodem gigantisch veel met elkaar in contact staat, zal water dat verdampt, water aantrekken uit de rest van de bodem. Dat draagt dan juist weer bij aan de zuurstofbalans.. De pot droogt van boven naar onderen toe op, wat de ophoping van zouten voorkomt, en wat er voor zorgt dat de toplaag goed doorlucht blijft.
Te veel blootstelling aan lucht kan overigens ook averechts werken; goede doorluchting heeft pas zin bij fijne wortels, daarvoor zal er een periode overbrugd moeten worden om die wortels aan te kunnen maken en de plant niet direct door de hemelpoort te jagen. Aeroponics en hydroponics systemen zijn de belichaming van die gedachte, ook daar werkt het niet goed om de planten vanuit een grondbodem over te zetten in hydrokorrels.


Da's de andere kant van dezelfde medaille, een interessante discussie.

Qua hangend blad kan het best helpen om een plastic zak met gaten (grote gaten van 3-5cm!) over de plant te binden. Ze verliest dan minder water door verdamping, de huidmondjes zullen wat verder dicht gaan zitten. Vanaf het moment dat ze bijtrekt, kun je elke paar dagen een gat bij maken tot er geen plastic meer over is.


Maar de verdamping vind ook van boven plaats door de wind en zon dus droogt het dan niet van onder en boven uit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts