Onderwerp:

Verpotten 5 jaren 11 maanden geleden #74548

  • Neliss
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,

Ik heb nu ruim een jaar een ulmus parvifolia, (die mij verkocht is als een zelkova parvifolia)
Maar ik zou graag een andere schaal willen omdat ik deze niet zo mooi vind.
Ik heb al wel ingelezen over verpotten, maar ben bang dat ik net wat te laat ben nu om nog te gaan verpotten dus zou graag wat advies van jullie willen en ook of ik dan dezelfde maat moet behouden of ook een slagje groter mag.

Met vriendelijke groet

Niels

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten 5 jaren 11 maanden geleden #74549

  • SchoenmakersChristian
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Allereerst is een foto makkelijker oordelen of de potmaat juist is.
Nu verpotten zou ik niet meer doen. De boom is nu (als het goed is) volop aan het groeien en heeft de wortels hard nodig welke je dan zou beschadigen.

Als een grotere pot een optie is zou je de volledige kluit wel over kunnen zetten naar de grotere pot en de rest aanvullen met nieuw substraat. Wees hierbij wel voorzichtig dat je de wortels niet beschadigd met het uit de pot halen. Dan kun je aankomend voorjaar de kluit uitkammen en snoeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten 5 jaren 11 maanden geleden #74557

  • Neliss
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 0
bedankt voor je reactie. als ik de hele kluit overzet wat kan ik dan het beste gebruiken want ik heb nu zon bewateringssysteem bak erin zitten dus heb nu alleen maar grond.
zal er even een foto bij doen.

nogmaals bedankt

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten 5 jaren 11 maanden geleden #74570

  • SchoenmakersChristian
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Allereerst beginnen met dat watermetertje eruit te halen.
Pas bewateren als de grond opdroogt anders krijg je wortelrot.

Deze kluit krijg je nooit netjes in een mooie platte bonsaischaal zonder aan de wortels te rommelen dus ik zou wachten tot het volgende voorjaar en dan op tijd verpotten.
Niet meer dan 1/3 van de wortels wegsnoeien/kammen.

Grondmengsel is afhankelijk van je mogelijkheid tot watergeven.
Hij kan in puur akadama maar droogt sneller uit in de zon bij warme dagen. Je moet dus meerdere keren per dag kunnen controleren.

Andere optie als je niet zo vaak kunt bewateren (en sommige mensen zullen me hierom vervloeken) akadama, potgrond en split in gelijke delen mengen en de boom hierin zetten.
Let erop dat je de boom niet te hoog in de pot zet. Die wortels in het zicht zijn mooi maar drogen dan snel uit.

Voor de meer ervarenen: correct me if i’m wrong.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Neliss

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten 5 jaren 11 maanden geleden #74571

  • Neliss
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 0
het bewateringssyteem gebruik ik al lang niet meer, ik had al vernomen dat dit de kluit te nat houd.

maar qua grondsoort is jouw voorstel dan beter als de 50% akadama 25% lava en 25 % puim? of een voorgemengde grondsoort van de site? en waarom die keuze, en moet er ook nog een zeef/ filter in de pot of zorgt de lavasteen of split daar voor?
dan leer ik er ook nog wat van waarom ik iets moet kiezen.

en dan nog de vraag of ik voor een grotere pot moet gaan of dezelfde maat moet aanhouden.

tot nu al heel erg bedankt! en ik kijk uit naar een antwoord.

groetjes niels

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten 5 jaren 11 maanden geleden #74584

  • SchoenmakersChristian
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
De keuze van het grondmengsel is de zogenaamde boekjeswijsheid. Advies uit de bonsaiempire beginnerscursus.
Maar er zijn goede resultaten mee behaald dus geef ik het op mijn beurt ook weer door.

Akadama bevat van zichzelf geen voesingsstoffen dus is de plant volledig afhankelijk van wat jij hem geeft.
Droogt sneller uit.
Voordeel is dat je dus niet snel te veel water geeft.
Nadeel is dat je hem dus vaker moet kunnen checken. Een beschutte plaats geven kan ook.

Potgrond bevat organische stoffen en al toegevoegde voeding.
Houdt ook langer water vast.
Voordeel is dus dat je de plant langer kunt laten staan zonder bang te zijn voor uitdroging. Nadeel is dus dat het soms te lang nat blijft.

Onderin de pot doe ik een laagje grind voor de afwatering.

Het gat dek je inderdaad af met een gaasje die je vastzet met een stukje draad.
Dit heeft als enig doel dat het grondmengsel, dat vaak door zijn grove structuur niet echt vast is, niet door het grote gat naar buiten komt.

Potmaat kan ik zo vanaf een foto geen advies over geven. Daar heb ik nog te weinig ervaring voor. Wellicht een meer ervaren lid hier die bereid is een antwoord te geven?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten 5 jaren 11 maanden geleden #74587

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Ik vind als je met bonsai bezig wilt zijn dat het geen moeite mag zijn om dagelijks je boom even te bekijken/ water te geven.
Na een tijd zijn de voedingstoffen ook weg uit aarde, dan moet je ook mest bijgeven.
Als je 1 maal in 2weken maar moet bemesten of 1 maal een halve dosis per week moet dat toch wel lukken, niet?
Het droogt msh iets sneller uit, maar het heeft ook zijn voordelen. Dat de boom niet overdreven lang te nat staat.
Het valt niet dicht zoals aarde waardoor er wel zuurstof bij de wortels komt.

Als je groei wilt zou ik hem toch iets groter oppotten.
Maar ik zou wachten tot volgend voorjaar en het dan van de eerste keer goed doen.
Met de nodige wortelsnoei en de wortels als het kan mooi spreiden.

Van substraat is er keuze genoeg.
Akadama, terramol, zeoliet, bims, lava, ...
Tijd om te bekijken wat je wilt gebruiken en in welke verhoudingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten 5 jaren 11 maanden geleden #74590

  • SchoenmakersChristian
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Ik doel ook niet op dat het teveel moeite is.
Ik doel er meer op, en dat is mijn bevinding, dat pure akadama snel uitdroogt. Als ik na een dag werken thuiskom ga ik altijd meteen mijn bomen verzorgen en merk dan dus dat het substraat bij pure akadama toch erg droog is en de boom in pure akadama toch merkbaar dorst heeft met deze warme dagen waar mijn mengsel met akadama en goede kwaliteit potgrond er dan beter bij staat.

Het is dan ookl een beetje gezond verstand gebruiken en niet met potgrond van de lidl van €1 voor 20 liter gaan werken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by SchoenmakersChristian.

Verpotten 5 jaren 11 maanden geleden #74591

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Al mijn shohin staan in akadama met bims of kiryu. Gans de dag in volle zon zonder enige bescherming. Nooit probleem met te droog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten 5 jaren 11 maanden geleden #74592

  • SchoenmakersChristian
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
De ene boom en tuin is de andere niet.
Mijn bevinding is dat mijn bomen met een kleine hoeveelheid GOEDE toegevoegde potgrond het beter doen dan deze in pure akadama.
Misschien omdat de meeste ook uit de potgrond komen en pure akadama een (te) grote omschakling is. Dat weet ik dan niet.
Feit blijft dat als potgrond echt zo slecht was dat andere planten er ook niet in zouden gedijen.
Als je gewoon je gezonde verstand met watergeven gebruikt gaan de wortels echt niet zomaar rotten.

Het snelle opdrogen van akadama zorgt ook nog eens voor een gedrongen groei terwijl bij deze boom wat meer groei gewenst kan zijn tijdens de opbouw.

Verder trek ik mij uit deze discussie terug want ik heb geen zin in een welles nietes spelletje.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Richardslewe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by SchoenmakersChristian.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts