Onderwerp:

Verpotten 5 jaren 11 maanden geleden #74594

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Meestal word niet enkel akadama gebruikt, maar wordt het gemengd met bims of kiryu.
Wat is droog dan?
Als de bovenste laag wat opdroogt kan dat geen kwaad. Bij mij is dat ook zo.
Dat is niet enkel door de zon, maar ook door de wind.
Als jij potgrond wilt gebruiken, dan moet je dat doen. Er staat nergens geschreven dat het niet mag.
Maar waarom dan mengen met akadama?
Wat is het nut daarvan?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten 5 jaren 11 maanden geleden #74608

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Mijn grootste beswaar tegen potgrond is dat je neit weet wat er in zit, en dus niet weet hoe het zich gedraagd in een pot. De ene is pure meuk uit de composteerderijen. Gewoon rottend plantenafval. En ander potgrond is voor 99% koksvezel. Dat laatste is een veel logischere toevoeging in de pot.

Om me er makkelijk vanaf te maken, ik heb ooit wat ideeen rondom substraat opgeschreven. Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee: bonsaitechniek.nl/eigenschappen-van-goed-bonsai-substraat/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten 5 jaren 11 maanden geleden #74660

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Mooi discussies over grond soorten, en discussie die nooit zal stoppen. Een beetje de zelfde discussie over bbq'en op gas of op kolen/houtskool ;)

Ik zet mijn bomen op 50% akadama, 25% kiryu en 25% potgrond. Waarom deze mengverhoudingen? Gewoon omdat mijn bomen het er goed op doen en omdat het goed voelt bij mij. Een andere reden heb ik niet :whistle:

Back on topic;
Mijn eerste vraag, waar heb je deze boom staan? Als hij buiten staan word het wel spannend met deze pot. Ik gok dat er geen drainage gaten onder in de pot zitten? Als dit klopt dan gaat je boom toch te nat staan bij langdurige regen, omdat het overtollige water niet afgevoerd word. Staat de boom binnen dan staat hij ook niet goed, deze boom hoort gewoon buiten te staan.

Als er geen drainage gaten in de pot zitten en je kunt controle houden over het water als de boom buiten staan dan zou ik het verpotten uitstellen tot volgend jaar, de kans dat je de boom verpot zonder aan de wortels te rommelen is klein. Dus volgend jaar verpotten met het bij behoorden wortel werk. Dan heb je ook bijna een jaar de tijd om je in te lezen in grondsoorten en tijd om te zoeken naar een mooie pot voor je boom.

Maar dat is slechts mijn advies.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten 5 jaren 10 maanden geleden #75070

  • Neliss
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 0
Allereerst mijn excuses voor mn late reactie. Kon niet eerder ivm werk.

Maar mn boom staat binnen, ik weet dat de soort niet binnen hoort,maar hij is wel gekweekt voor binnen. Dus de een zegt hij moet naar buiten en de ander zegt dat hij dan binnen moet blijven. De pot is ook gesloten van onder. Hij doet het in ieder geval wel prima binnen.

Ik ga het verpotten zeker uitstellen tot volgend jaar met een slagje grotere pot dan, en even goed inlezen over de soorten grond.

Iedereen tot zover in ieder geval al bedankt voor de hulp en de reacties!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren