Onderwerp:

Kastanje winter 4 jaren 11 maanden geleden #80425

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

PeterVanC schreef : Buiten staan ze nu te bloemen, waarom zou die dat dan niet doen , toch ergens iets van tekort ? Ik heb een meidoorn die nu 3e jaar op rij geen aanstalten maakt om te bloemen maar er verder heel gezond uitziet, iemand een idee ...


Meidoorns hebben een vegetatief en een productief stadium. Maw, als de wortels veel plaats hebben wil de boom groeien. Als je dus een boom hebt die "af" is kan je ze het best jaren niet verpotten. Als je nog aan groei en of nebari moet werken moet je regelmatiger verpotten en zal je dus weinig of geen bloemen hebben.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oenes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kastanje winter 4 jaren 11 maanden geleden #80435

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Ik heb al veel jaren een paardekastanje in pot. Reeds verschillende maal de eindknoppen laten staan in de hoop op bloei. Nog nooit ucces gehad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kastanje winter 4 jaren 11 maanden geleden #80437

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Hallo Ivan,

Waardoor komt dit denk je? De bloemen verkleinen toch ook niet net als de vruchten?
groet,
Oenes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kastanje winter 4 jaren 11 maanden geleden #80441

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Kan het liggen aan de leeftijd van de boom? Dat kastanje bomen pas op latere leeftijd bloeien en dat onze bonsai daarvoor nog te jong zijn?

Verder ziet de boom er leuk uit Oenes. Ik ga dit volgen en ben benieuwd of het je lukt om een goeie vertakking op te bouwen. Dan ga ik het ook toepassen op mijn kastanje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kastanje winter 4 jaren 11 maanden geleden #80442

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Kastanjes in volle grond bloeien pas na 10, 15 jaar. Het zou moet niets verbazen als dat in een pot nog langer duurt.Dus tenzij je een boom van 15+ jaar hebt, is het niet verassend geen bloemen te hebben.

Een beetje zoeken leidt me tot een andere voorzichtige conclusie. Bij het zoeken naar een bloeiende kastanje bonsai kom ik geen enkele foto tegen. Wel kom ik op de site van Walter Pall die ook een kastanje heeft/had staan. Ook daar geen bloeiende. Wellicht is het zo dat de technieken die nodig zijn om de boom iets onder controle te houden qua groei ertoe leiden dat de book geen bloemknoppen zet. En naturlijk, als je de hele winter de eindknoppen van alle takken haalt, heb je zowieso geen bloemknoppen meer over in het voorjaar. Die worden immers in de zomer ervoor aangelegd.

Bij meidoorns is het belangrijk de snoei correct door te voeren. Waterloten er uit. (STerker nog: Voorkomen dat er waterloten kunnen vormen door de stam schoon te houden). In de loop van het voorjaar terugsnoeien tot 2 bladeren als de takken beginnen af te harden. En dan pas missen in de winter, rond feb. de boom weer in model te brengen. Dat zou, bij oudere bomen, tot bloei moeten leiden. Meidoorn bloeit op kortloten, welke jaar na jaar weer bloemen dragen. Dus als bloeiende kortloten gevormd zijn, moet je oppassen deze niet uit te snoeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kastanje winter 4 jaren 11 maanden geleden #80443

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
@Oenes, ik begrijp je vraag niet. Sjors schreef dat het wegblijven van bloei bij Paardekastanje mogelijks veroorzaakt wordt door het wegnemen van de krachtige (eind)knoppen. Ik beantwoordde dat met wat ik ondervonden heb: Ook na + 20j. in pot geen bloei, ook niet als ik de eindknoppen laat staan. Ik heb geen mening meegedeeld. Ik zie ook het verband niet met de grootte van bloemen en vrucht.

Ook bij de opkweek in volle grond (dus veel verplanten, wortelsnoei, snoei kreeg ik nooit bloem.
Een veel later aangeschafte, geënte cultuurvariëteit in volle grond, zonder snoei bloeit jaar na jaar overvloedig.
En nog even een vraag aan iedereen: gebruik de juiste benaming. Een Paardekastanje is géén Kastanje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts