Onderwerp:

Pinus parviflora 10 jaren 5 maanden geleden #26397

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
goed bezig.
mooi (voorlopig) resultaat !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 10 jaren 5 maanden geleden #26399

  • DickVanDreven
  • DickVanDreven's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 331
  • Ontvangen bedankjes 82
Mooie den, mooie progressie. Een van de mooiste bomen voor bonsai!
veel plezier hiermee en blijf posten!
Groet
Dick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 10 jaren 3 maanden geleden #29449

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

DirkD schreef : Mooie den, mooie progressie. Een van de mooiste bomen voor bonsai!
veel plezier hiermee en blijf posten!
Groet
Dick


Wellicht dat het posten even wat minder wordt inzake deze Pinus.. Niet lang na de laatst genomen foto's werden de naalden wat wittig/bruinig. Aanvankelijk vooral boven de jin rechtsonder dus ik dacht wat te enthousiast te zijn geweest met het brandertje :unsure:

Echter verspreidde de naaldverkleuring zich ook naar boven, in mindere mate op het loof van de karaktertak. Knoppen zijn klein, niet echt sterk ontwikkeld, maar vooralsnog put ik hoop..
Ik heb - omdat het wortelgestel er niet super uit leek te zien - de den verpot in een grotere pot met akadama en bims 50-50. Daar de den in augustus bij Lodder was aangeschaft heb ik hen toch een mail gestuurd, daar we allemaal weten dat een ziekte reeds langere tijd aanwezig kan zijn voordat het zich manifesteert.
Lodder reageerde adequaat, wilde met me meedenken, boden ook aan de boom in hun winterverblijf te zetten. Maar ze waren het ook met mij eens dat meer dan ik nu al had gedaan, zij ook niet konden. Wel wilden ze eventueel op zoek naar beestjes die wellicht de oorzaak waren. Ik schat echter in dat - nu ik de boom net verpot heb - het meer schade zou berokkenen om de boom WEER uit de pot te halen en te gaan rommelen aan het wortelgestel. Ik ben dus verder niet op hun aanbod ingegaan.

Ik hoop over een x maanden meer te weten en hoop vooral activiteit in de knopontwikkeling te zien. Indien jullie mij nog kunnen adviseren, graag!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 10 jaren 3 maanden geleden #29451

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
had je hem zowel bedraad/gevormd als verpot?
dat is meestal not-done met een pinus (mocht dat zo zijn geweest, dan vind ik het vreemd dat Yannick je daar niet op gewezen heeft)
de regel bij pinussen is niet meer dan 1 grote aanslag in hetzelfde jaar. Ze herstellen veel minder snel dan een loofboom of bv jeneverbes.

verder heeft een witte den in deze periode van het jaar sws vrij kleine knopjes. als je die bijv vergelijkt met de knoppen van een mugo of sylvestris. dus daarover zou ik me geen zorgen maken. die knopjes lopen pas zo rond mei uit.

sterkte en fingers crossed !!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Pinus parviflora 10 jaren 3 maanden geleden #29455

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

dea schreef : had je hem zowel bedraad/gevormd als verpot?
dat is meestal not-done met een pinus (mocht dat zo zijn geweest, dan vind ik het vreemd dat Yannick je daar niet op gewezen heeft)
de regel bij pinussen is niet meer dan 1 grote aanslag in hetzelfde jaar. Ze herstellen veel minder snel dan een loofboom of bv jeneverbes.

verder heeft een witte den in deze periode van het jaar sws vrij kleine knopjes. als je die bijv vergelijkt met de knoppen van een mugo of sylvestris. dus daarover zou ik me geen zorgen maken. die knopjes lopen pas zo rond mei uit.

sterkte en fingers crossed !!!


Inderdaad bedraad en gevormd, verpot zat niet in de planning juist omwille van het feit dat het een te grote aanslag is om het in 1 seizoen te doen. Het was echt een noodverpotting waarbij de wortels zo min mogelijk verstoord zijn geraakt. Dus met kluit en al overgezet in een goed drainerend mengsel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 10 jaren 3 maanden geleden #29467

  • Jeffrey van de pol
  • Jeffrey van de pol's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 439
  • Ontvangen bedankjes 58
Heb je foto van het loof nu?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 10 jaren 3 maanden geleden #29471

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54
Nog een tweetal oudere fotos die ik ook naar lodder had gestuurd:



En de onderzijde van de wortelklomp



Niet echt duidelijk, maar van een afstand valt gelijk op dat het loof een wat doffe uitsraling heeft met enkele bruine naalden.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 10 jaren 3 maanden geleden #29474

  • Jeffrey van de pol
  • Jeffrey van de pol's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 439
  • Ontvangen bedankjes 58
De foto met de wortels is dat nog zo of is dat een oude foto

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 10 jaren 3 maanden geleden #29475

  • Laireag
  • Laireag's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 206
  • Ontvangen bedankjes 32
Afgaande op die foto's, ziet er toch niet zorgwekkend uit. Paar bruine naaldjes, vallen ervanzelf af en je hebt gnoeg groen over. Als je die wortels bekijkt, lijken er gezond uit te zien. Niks geen zwarte blubberige draden.

Zie ik nu goed dat die wortels al uitschieten. Die witte uitsteeksels doel ik op.

Geoeten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 10 jaren 3 maanden geleden #29478

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

Laireag schreef : Afgaande op die foto's, ziet er toch niet zorgwekkend uit. Paar bruine naaldjes, vallen ervanzelf af en je hebt gnoeg groen over. Als je die wortels bekijkt, lijken er gezond uit te zien. Niks geen zwarte blubberige draden.

Zie ik nu goed dat die wortels al uitschieten. Die witte uitsteeksels doel ik op.

Geoeten


Dat is een foto van begin december. Ik heb hem toen uit de bonsaipot gehaald om naar de wortels te kijken. De witte punten zagen er inderdaad niet hopeloos uit maar aangezien ik hem toch uit de pot had gehaald heb ik hem maar direct groter gezet en in een beter drainerend mengsel. Daar laat ik hem nu twee jaar in staan in afwachting wat het loof doet.
Op de foto ziet het loof er wellicht "valt wel mee" uit maar in real life zie je dat het niet helemaal koosjer is. Nu wel stabiel in elk geval..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren