Onderwerp:

Pinus Sylvestris. 10 jaren 6 maanden geleden #25093

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387
Hier wil ik jullie een sylvestris laten zien, die ik 23 juli 2006 gedemonstreerd bij Internationale Bonsai Challenge 2006 in Dilsen. In Maart 2007 had ik deze verpot in een Bryan Allbirght pot , nog niet de definitieve maar gewoon als trainingspot.

Het materiaal voor de demo.


Tijdens de demo bedraden en vormgeven.




Het eindresultaat die dag.



Na 4 jaar erna in september 20011 was het tijd de boom weer strak te zetten.
De kleinste stam wat schoongemaakt, oude naalden gesnoeid. Enkele overbodige takken gesnoeid, daarna bedraad en gevormd.



de kleine stam...



Eindresultaat.




Nu heb ik ondertussen de laatste jaren mekiri toegepast en de boom vorige week opnieuw bedraad en gevormd.

Vanaf de laatste foto, zou ik graag hebben dat jullie discusieren wat de plus en minpunten van deze boom zijn.
Hoe zouden jullie deze boom verbeteren?

Daarna post ik foto van het tot nu toe voorlopig resultaat.
Het interessante is hoe dat Bonsai kan veranderen en met de loop der jaren mits de juiste technieken van kwaliteit-niveau omhoog kan groeien.

Met vriendelijke groeten,
Yannick

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: RubenBouwmeester

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestris. 10 jaren 6 maanden geleden #25094

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
zeer knap werk yannick !!!
Ik kan uiteraard niet tippen aan jouw stylings kwaliteiten en heb de boom niet in persoon gezien, maar aangezien je naar onze meningen vraagt:


pluspunten:
oude grille stam en bast
redelijke beweging in het onderste deel van de stam

aardig volle kroon.

minpunten:
het redelijk rechte stuk op de hoofdstam, net boven het midden. niet taps lopend verder.
hoe de 2e stam (kind) vanuit de hoofdstam ontspringt, ziet er niet heel mooi uit. mss een optie om deze in zn geheel te verwijderen.
wat je dan wel krijgt, is dat je dan een te lang gedeelte krijgt wat "kaal" is, dus het loof begint pas zeer hoog. nu kan dat wel bij een literati, echter oogt het ook niet mooi ben ik bang.
Eventueel de stam inzagen en de gehele top omlaag brengen richting de onderstam ??

kortom, een lastige boom, waar je toch een redelijk mooi resultaat van hebt gemaakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestris. 10 jaren 6 maanden geleden #25100

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
knappe boom..

ik zie er eerder een drastische aanpassing in en mou overwegen om de hele hoofdstaml weg te laten en enkel verder te werken met het kleine stammetje, welk veel meer beweging heeft..

natuurlijk moeilijk te oordelen vanop een foto..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestris. 10 jaren 6 maanden geleden #25101

  • adje
  • adje's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 106
  • Ontvangen bedankjes 19
ook mee eens alex. mvg adje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestris. 10 jaren 6 maanden geleden #25102

  • adje
  • adje's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 106
  • Ontvangen bedankjes 19
sorry ,ik bedoel ook de hoofdstam drastich veranderen door er een zelfde knik ,bocht als de kleine stam in maken.(slang)mvg adje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestris. 10 jaren 6 maanden geleden #25103

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Idd Alex, nu je t zegt, zou je juist de hele hoofdstam verwijderen en dus een veel kleinere boom krijgen met alleen de kleine stam, dan oogt het geheel weer een stuk beter.
Das dus ook een goede optie...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Pinus Sylvestris. 10 jaren 6 maanden geleden #25104

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
ik zie de boom regelmatig, en ben het volledig oneens met alex zijn mening.

ik kan niet eerlijk oordelen en zeggen wat er moet gebeuren omdat ik weet hoe de boom er nu bij staat, maar zij jullie serieus om de hoofdstam te verwijderen. in het echt is dit een top boom met een oud karakter.waar ik nog weinig aan zou veranderen. in de natuur zie je ook bomen me een stuk rechte stam, die hellen naar een punt toe.

+als je dit zou doen, kijk dan eens naar de verhouding kleine tak/ onderstam. die klopt volledig niet, de dikte en de positie ook niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestris. 10 jaren 6 maanden geleden #25105

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

knoep schreef : ik zie de boom regelmatig, en ben het volledig oneens met alex zijn mening.

ik kan niet eerlijk oordelen en zeggen wat er moet gebeuren omdat ik weet hoe de boom er nu bij staat, maar zij jullie serieus om de hoofdstam te verwijderen. in het echt is dit een top boom met een oud karakter.waar ik nog weinig aan zou veranderen. in de natuur zie je ook bomen me een stuk rechte stam, die hellen naar een punt toe.

+als je dit zou doen, kijk dan eens naar de verhouding kleine tak/ onderstam. die klopt volledig niet, de dikte en de positie ook niet.


nou ja, jij kan dan ook een beter oordeel vellen omdat je de boom al in het echt hebt gezien en niet op een 2D foto..
ik ging gewoon uit van wat ik op de foto zag..

misschien als Yannick enkele foto's heeft van hoe de boom toen was vanuit andere standpunten zodat we iets beter kunnen kijken?

maar toch blijf ik van oordeel dat deze als kleinere bunjin toch ook mooi zou zijn..
de verhouding stam - tak waar jij het over hebt kan in mijn ogen dan misschien juist bijdragen tot de tapsheid van het geheel als de hoofdtak op een correcte mannier wordt weggewerkt..

soms moet je eens extreem kunnen denken, zolang je het niet impulsief plots uitvoert..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestris. 10 jaren 6 maanden geleden #25137

  • wes
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 330
  • Ontvangen bedankjes 70
Moeilijk om te zeggen, maar de boom op een ruwere schaal/slap is misschien een optie B) . Stand is goed zo. Misschien nog een tikkeltje meer laten buigen.
De grote boom verwijderen zou ik niet doen,"moeder natuur" zou in tranen uitbarsten. Deze boom is ouder dan de gemiddelde
forum bezoeker hier. Zulk materiaal is te kostbaar om zo maar in te snoeien.
Maar inderdaad, misschien moet je zoiets van dichtbij bekijken om het te waarderen.

Gr. Wesley

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestris. 10 jaren 6 maanden geleden #25139

  • pvdb
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 14

wes schreef : Moeilijk om te zeggen, maar de boom op een ruwere schaal/slap is misschien een optie B)

Gr. Wesley


Dat lijkt mij ook wel wat. :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren