Onderwerp:

Pinus Sylvestris. 10 jaren 6 maanden geleden #25402

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247
Ik vind de boom zo in ieder geval geloofwaardiger. De onderste tak, die omhoog groeit, dan in een bijna rechte hoek naar links, en dan recht naar beneden en weer terug richting stam, klopt voor mijn gevoel niet, ook omdat deze zich 'in de schaduw' van de grotere loofmassa bevindt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Pinus Sylvestris. 10 jaren 6 maanden geleden #25441

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387
Je moet deze boom in real life zien.
Wat jullie vergeten is dat dit in 2D is, en hij irl meer zichtbare beweging heeft en beter is.

Heb deze boom een tijd geleden op workshop meegenomen naar Hotsumi om te bespreken waar hij zei dat dit een speciale boom was en dat een shari toevoegen en presentabeler in de slab verpotten de boom zou verbeteren.

Wat jullie ervan willen maken is een 13 in een dozijn boom.

de "tak" is een stam die door de "moeder" word beschermd en trouwens niet in de schaduw zit maar eerder de stam is die voor diepte zorgt.
Als je een van de 2 wegneemt haal je het unieke karakter van de boom weg.

@Aukj : mijn vraag is dan aan jou , welke natuur jij ooit hebt gezien dat dit plaatje niet klopt?
Als je naar de boom kijkt vertelt deze meteen een verhaal.

@Chris: kantelen gaat er niet voor zorgen dat de beweging beter uit komt.
voor deze rechte stamn te onderbreken word zoals eerder vermeld een shari toegevoegt.


Met vriendelijke groeten,
Yannick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestris. 10 jaren 6 maanden geleden #25448

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Je wilde discussieren over de boom las ik in je eerste post en wat de min en verbeterpunten zouden zijn naar onze mening.
Denk niet dat iemand een '13 in een dozijn' boom wil laten maken, maar zoals je al uitlegt we 2D plaatjes te zien krijgen en daar op moeten reageren.
Da's altijd lastig.

Ik heb hem gezien in een filmpje van je via een link in een andere post en daar zie je hem al van wat meer kanten.
Idd takken verwijderen neemt het karakter weg niet doen dus.
En een shari maken kan het rechte stuk zeker maskeren.
Maar de algehele beweging van het stuk en de vloeiende lijnen die in elkaar over horen te lopen, hetgeen wat voor visuele balans zorgt ontbreekt dan nog steeds.

Momenteel ook op het filmpje is er geen samenspel te zien tussen de 2 stammen.
Mij is een tijdje geleden toen ik om advies vroeg door masashi en ook Robert Steven verteld dat karakter, een goed samenspel en uitgebalanceerde vormen zorgen voor een aantrekkelijke 'Bonsai'.

Sorry dat ik het zo uitleg en ik wil hem zeker niet afkraken. Vind het een prima boom, maar ik ben vanaf jongs af aan al bezig met het visuele aspect in creaties en niet alleen bonsai.
Dus daar heb ik nogal een uitgesproken mening over. ;)

Maar het is jouw boom en hij word zoals je zelf het mooiste vind, alleen andere zullen altijd een andere mening hebben over wat zij wel en niet mooi vinden.
Allemaal niet belangrijk zolang jij maar tevreden bent.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestris. 10 jaren 6 maanden geleden #25450

  • pvdb
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 14
Ik heb mij bewust terzijde gehouden in dit draadje(tot nu) omdat ik de boom zeer goed ken.

Heel normaal dat er mensen zijn die de boom wat minder aanspreken, smaken verschillen nu eenmaal. Maar men moet niet vergeten dat de boom in zijn zoveelste stadium van zijn evolutie naar bonsai zit. Yannick weet als geen ander dat de boom er nog niet is en nog last heeft van wat tegenstrijdigheden. Maar daar zit de uitdaging in, deze boom brengen tot een representatieve bonsai.

Wel begrijp ik dat de inzichten wat anders geïnterpreteerd worden adv alleen maar foto's en dat maakt het moeilijker discussiëren met de mensen die de boom IRL kennen. Anderzijds is er niets makkelijker dan op vijf minuutjes de boom virtueel naar de verdoemenis te helpen. Wat mij betreft kies je dan de gemakkelijke weg en ben je zeker niet bereid om moeite te doen om wat beter naar de foto te kijken en vervolgens de discussie aan te gaan.


ChrisV schreef : Leuke boom Yannick en goed bedacht qua vorming.

Maar misschien heb je hier iets aan, het is wat ik zou doen.

Door de boom nog meer naar links te laten hellen zal visueel gezien het minder mooie rechte stam gedeelte minder opvallen. Hoe rechter op hoe meer het opvalt.
Dan komt de onderstam ook platter op de pot en is het katapult effect weg omdat het dan lijkt dat de 2 stammen dichterbij de grond splitsen.
Op de demo foto's zie je dat ze ook dichter bij de grond beide splitsen en dat oogt goed.

Dan door het loof van de 2 aparte bomen opnieuw te positioneren kan de bochtige kleine boom een mooiere beweging krijgen die bij het geheel van de compositie past en mee gaat in de beweging van de hele boom.
Als je nu kijkt is het qua beweging niet in balans.

Er hoeven zeker geen stammen te verdwijnen zou zonde zijn.
Andere schaal zou ook het geheel ten goede komen, een slab is niet eens zo'n gek idee.

Het is maar wat ik erin zie, als je zou willen tekening ik het voor je dan weet je wat ik bedoel.


Ik weet niet wat de rest denkt maar ik zou je tekening graag zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestris. 10 jaren 6 maanden geleden #25452

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
patrick heeft gelijk in het feit dat een boom op 5min kan verknoeid worden met een virt.

ik hoor dit hier heel veel. altijd als iemand een mening vraagt over wat te doen, wordt er veel aangeraden om de helft of 3/4de eraf te zagen.
meestal door de gevestigde waarden(waarvan je weet wat ze al kunnen, aan de hand van getoonde bomen), maar ook soms door mensen waarvan je hun kunnen niet weet(omdat ze nog nooit een gevormde boom van hun getoond hebben.) en dan is de vraag op wat hun mening is gebasseert en hoe wordt die onderbouwd.

er is namelijk een groot verschil tussen kennis en kunnen. ik merk dat met mezelf ook heel veel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestris. 10 jaren 6 maanden geleden #25453

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Zeker niet die ene stam weghalen wat sommige zeggen, dan maak je er inderdaad een 13 in een dozijn boom van! Ik vind dat je altijd zoveel mogelijk van het materiaal moet gebruiken in het uiteindelijke design, dus zo min mogelijk wegknippen!

Ik vind het een erg mooie en speciale boom!! Toch klopt er ergens iets niet, iets moet veranderd worden, maar wat..daar ben ik nog niet uit! :dry:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestris. 10 jaren 6 maanden geleden #25454

  • adje
  • adje's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 106
  • Ontvangen bedankjes 19
yannick,vraagje wie was jou leraar voor 2006 en van wie was de boom geleverd voor demo.mvg adje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestris. 10 jaren 6 maanden geleden #25462

  • wes
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 330
  • Ontvangen bedankjes 70

adje schreef : yannick,vraagje wie was jou leraar voor 2006 en van wie was de boom geleverd voor demo.mvg adje

dat zou je toch moeten weten onderhand Ad, jij komt toch ook op het bonsaicafe. Daar is deze boom al door diverse besproken.

Mvg Wesley

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestris. 10 jaren 6 maanden geleden #25464

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

ybonsai schreef : de "tak" is een stam die door de "moeder" word beschermd en trouwens niet in de schaduw zit maar eerder de stam is die voor diepte zorgt


Dat is dus wat de boom voor mij onwaarschijnlijk maakt. De moeder is recht en vrij strak. Het kind dat beschermd wordt, groeit echter alle kanten op. Eerst omhoog - dat is begrijpelijk - maar de verdere beweging is niet verklaarbaar.
Wat kan deze beweging in de beschermde tak veroorzaakt hebben zonder effect op de hoofdstam te hebben ?

Je hebt overigens wel gelijk - het is 2D, niet 3D, maar je begrijpt vast dat het slechts een mening is, gebaseerd op de foto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestris. 10 jaren 6 maanden geleden #25465

  • adje
  • adje's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 106
  • Ontvangen bedankjes 19
jij heb ook voorkennis denk ik wesley.

wes schreef : Moeilijk om te zeggen, maar de boom op een ruwere schaal/slap is misschien een optie B) . Stand is goed zo. Misschien nog een tikkeltje meer laten buigen.
De grote boom verwijderen zou ik niet doen,"moeder natuur" zou in tranen uitbarsten. Deze boom is ouder dan de gemiddelde
forum bezoeker hier. Zulk materiaal is te kostbaar om zo maar in te snoeien.
Maar inderdaad, misschien moet je zoiets van dichtbij bekijken om het te waarderen.

Gr. Wesley

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren