Onderwerp:

Hibiscus Rosa Chinensis vormen 9 jaren 3 weken geleden #37547

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Dames en heren,

Ik wil graag jullie ideeën horen over hoe ik het beste mijn hibiscus kan vormen. Hij is nu zo'n twee jaar oud, en ook uit de container op het werk gered. Dat was ongeveer anderhalf jaar geleden. Ik heb hem toen iets te lang buiten laten staan, dus hij had een beetje kouschade. Dat is er allemaal weer uitgegroeid, maar sindsdien groeit hij eigenlijk niet zo hard meer. We snoeien alle hibiscus op het werk in piramidevorm, en dat betekent dat er één stam is met een aantal korte zijtakken. Helaas. Hibiscus bonsai zijn prachtig, maar ik heb geen idee hoe ik deze het beste vorm kan geven. Dan bedoel ik niet qua manieren, maar wat een mooie vorm zou zijn om hem in te laten groeien. Bedraden werkt helaas slecht doordat hij zo onbuigzaam is als het maar kan, ik heb 'm bijna door de midden gebroken toen ik het probeerde..

Alle ideeën zijn welkom!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hibiscus Rosa Chinensis vormen 9 jaren 3 weken geleden #37548

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Hier zijn foto's:

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hibiscus Rosa Chinensis vormen 9 jaren 3 weken geleden #37549

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88


Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hibiscus Rosa Chinensis vormen 9 jaren 3 weken geleden #37553

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247
Tsja.

Is het niet een beter idee op zoek te gaan naar meer geschikt startmateriaal, in plaats van van alles wat je tegenkomt bonsai proberen te maken ?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WillievanAchteren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hibiscus Rosa Chinensis vormen 9 jaren 3 weken geleden #37554

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Oh, maar dat doe ik ook wel, ik ben alleen een beetje een knieperd op dat gebied en ik vind het veel te leuk om allerlei struiken en bomen in bonsai proberen te laten veranderen :lol: . Zodra ik wat meer ervaring heb met dit soort dingen is de kans dat ik het verknoei met startmateriaal namelijk een stuk kleiner :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hibiscus Rosa Chinensis vormen 9 jaren 3 weken geleden #37555

  • WillievanAchteren
  • WillievanAchteren's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 152
  • Ontvangen bedankjes 25
Wat je ook kan doen is niet zo'n knieperd zijn en met een leuke starter naar b.v. een club of vereniging gaan je goed laten voorlichten en dan met de opgedane kennis aan dit soort projecten beginnen. Maar ja je zou wel gek zijn als je een tientje teveel in je hobby steekt (dit idee bekruipt me soms als ik een willekeurig forum open)

Ik begon ook zo,en velen van ons (denk ik). Gevolg: verloren tijd, een hoop teleurstelling en nog steeds geen bonsai. Maar dit is mijn simpele mening.
Ik bedoel het goed he en wil je hiermee voor mijn pruts jaren die ik heb gehad behoeden.

Gr
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MaartenPan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by WillievanAchteren.

Hibiscus Rosa Chinensis vormen 9 jaren 3 weken geleden #37557

  • Justinvd
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 63
  • Ontvangen bedankjes 2
Maarten,

Doe wat ik doe: ga naar een vereniging en vraag daar om hulp. Ik begon denk ik 2 maanden geleden en heb nog geen bonsai boom, maar ik heb mijn tijd nuttig besteed. Ik heb boeken gelezen en overal informatie verzameld zodat als de vereniging bijeen kom goed kan beginnen. Ik heb dan wel al een omgevormde boom gekocht. Denk nog een beetje buiten mijn bereik, maar ik vorm hem waarschijnlijk bij een vereniging dus dat komt wel goed. Ga niet elke boom die je in je tuin hebt eruithalen om te vormen tot bonsai of elke boom die je in de winkel ziet kopen. Wacht rustig en als je echt persé een boom wilt vormen ga dan naar een goede kweker of bonsai studio. Ik was ook zo als jij nog en waarschijnlijk nog steeds een beetje maar ben er wel achter gekomen dat je beter rustig kan afwachten en jezelf verdiepen totdat je overhaaste beslissingen gaat nemen. Wat ook kan helpen is om bij ongevormde bomen(of desnoods een boom van internet) die je tegenkomt eerst een beeld te krijgen van hoe je hem wilt vormen en dat uitwerken met een tekening of de computer. Als je nog onder de 18 bent zoals ik dan kan is een vereniging zeker een aanrader omdat die jeugdkorting hebben voor lidmaatschap :evil: En zo niet een lidmaatschap of een cursus kost weinig als je ouder bent. Voor mij is dat vaak een hoop geld maar voor jou niet.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MaartenPan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Justinvd.

Hibiscus Rosa Chinensis vormen 9 jaren 3 weken geleden #37563

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik heb zelf een hibiscus op mijn kantoor staan. Schitterende bloemen inderdaad. Wel ben ik er achter dat het een plant is waar je minimaal richting de 5cm stam moet gaan om een beetje fatsoenlijke relatie tussen blad & stam te krijgen. En dat is lastig (Zeker bij een plant die je in de kamer houdt). De plant die jij bedoelt zijn dat tuin of kamerplanten?

Ik moet zeggen.. Ik ben exact zo. Ik kom iets tegen en dan ga ik proberen. Je moet vooral niet te hard luisteren naar het "het kan niet", je moet er uit filteren WAAROM mensen denken dat het niet kan. En dan je eigen conclusies trekken. Stamdikte is echt een issue met de meeste beginnersbomen. Het verschil van een boompje van 40cm loof met een stam van 2cm versus een met een stam van 10cm is gigantisch. Dus.. Hou in gedachten dat er echt planten zijn die je veel beter gewoon in de tuin kan zetten.

Ik heb besloten dat mijn hibiscus een gevormde kamerplant wordt, en dus nooit de status Bonsai zal bereiken. Gewoon, snoeien en bedraden. Bedraden heb ik gedaan bij hele jonge takken die nog niet verhouten. Maar eigenlijk is het bij mij puur: Snoeien tot een stomp van een paar cm groter dan vorige snoeibeurt. Dan een meter uit laten groeien & laten bloeien. Dan weer snoeien..

Overigens.. Gezien de groei die je daar hebt.. Er gaat iets mis. Ik zou eens goed kijken of je de plant wel goed verzorgt, en of de kluit wel gezond is. Bij mij heb ik 5cm groei per week op het moment, ondanks een spint infectie..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MaartenPan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hibiscus Rosa Chinensis vormen 9 jaren 3 weken geleden #37580

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Wauw, Leatherback, dat is mooie groei! Ik ga hem in een week of drie verpotten, kijken wat hij dan uitspookt. Hij staat nu in een 23 cm pot terwijl hij in de kas in een 21 cm pot stond. Ik zal hem eens in een contrainer zetten, zodat hij een mooie dikke stam krijgt.

Ik zou graag naar een bonsaicursus/vereniging, maar de dichtsbijzijnde is in Apeldoorn, en dat is een uur rijden. Beetje te ver dus..

Dank jullie voor de tips!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hibiscus Rosa Chinensis vormen 9 jaren 3 weken geleden #37581

  • Justinvd
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 63
  • Ontvangen bedankjes 2
Je kan ook kijken of er een particulier in de buurt is. Of desnoods iemand op dit forum die bereid is te helpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren